Nokia mění po 60 letech své logo. Částečná nečitelnost je záměrná
Nokia byla chloubou finské ekonomiky a jedním z nejznámějších výrobců mobilních telefonů. Jenomže nezachytila nástup smartphonů, nedokázala se prosadit s vlastním operačním systémem ani s tím od Microsoftu. Nyní chce dát najevo, že je někde jinde. Jádro jejího byznysu neleží v hardwaru, ale v průmyslové digitalizaci, síti 5G a ICT. I proto nyní mění výrazně svou vizuální identitu a představuje nové logo.
Poprvé ho odhalila 26. února na pódiu veletrhu Mobile World Congress 2023 v Barceloně. Jde přitom o první změnu loga po téměř 60 letech. CEO značky Pekka Lundmark uvedl ve svém tweetu:
„To je Nokia, ale ne taková, jakou nás svět dosud viděl. Naše nová značka signalizuje naši ambici využít exponenciální potenciál sítí a podpořit digitalizaci v každém odvětví.“
Kicking off #MWC23 with news. This is @Nokia but not as the world has seen us before.
— Pekka Lundmark (@PekkaLundmark) February 26, 2023
Our new brand signals our ambition to harness the exponential potential of networks, drive digitalization across every industry https://t.co/flJpdmn0Ue. #NewNokia pic.twitter.com/x8asup3OtT
Lundmark řekl v rozhovoru pro Bloomberg: „Chceme spustit novou značku, která se hodně zaměřuje na sítě a průmyslovou digitalizaci, což je úplně něco jiného než náš odkaz ve světě mobilních telefonů.“
Mobilní divizi Nokia koupil Microsoft v roce 2013, aby ji o 3 roky později prodal společnostem HMD Global a FIH Mobile a odepsal přitom ztrátu 7,6 miliard dolarů. Dodnes prodávané smartphony Nokia s operačním systémem Android vyrábí právě FIH Mobile, který patří pod původem tchajwanského giganta Foxconn.
Následující fotografie zachycuje nové logo a to, které nahrazuje.
Vzhledem ke stáří 60 let lze bez obav říci, že původní logo přežilo vícekrát změnu obsahu podnikání společnosti a posloužilo velmi dobře. Nokia má ale ještě delší rodokmen, společnost začínala již v roce 1865 v oboru papírenství a své jméno nese podle řeky Nokianvirta tekoucí vedle její první továrny. S tím souvisí i to, že v jejím prvním logu byl losos.
„Naše nová vizuální identita vystihuje současnou podobu společnosti Nokia s obnovenou energií a odhodláním průkopníků digitální transformace. Vycházeli jsme z dědictví předchozího loga, ale vytvořili jsme ho modernější a digitálnější, aby odráželo naši současnou identitu,“ uvedl Lundmark na blogu značky.
Logo vyjadřuje distanci od odkazu značky spojeného s mobilními telefony zajímavou formou: zhoršením čitelnosti. Zejména odstraněné linie u písmen N a K pro lidi neznající Nokii dělá tento logotyp do značné míry nečitelným.
the new kia logo is so unreadable that at least 30k people a month search for the "KN car" ever since its debut pic.twitter.com/jRj25JoAPp
— Ashwinn (@Shwinnabego) November 17, 2022
Snad se tento fakt nevrátí značce negativně jako automobilce KIA. Její poslední logo je totiž tak nečitelné, že to dle dat z listopadu loňského roku způsobilo nárůst vyhledávání zkratky „KN“ na Googlu o 30 tisíc lidí měsíčně.