Po Praze vyjedou knihotaxíky. Pomůžou lidem s prodejem knížek, které už v knihovně nechtějí
Zdroj: Knihobot
Češi za nové knížky ročně utratí ročně více než 8 miliard. Není divu, že stále více z nich se snaží získat část vynaložených peněz zpět dalším prodejem. Napomáhá tomu rozvoj takzvaných knižních secondhandů i způsobů, jak již přečtené knížky snadno vracet zpět do oběhu. Poslední novinkou jsou sezónní knihotaxíky, které v následujících týdnech vyrazí po Praze. Provozuje je největší český knižní secondhand Knihobot.
Knihotaxík může zdarma objednat každý, kdo by rád prodal již přečtené knížky, ale nechce trávit čas jejich focením nebo komunikací se zájemci. Po předchozí rezervaci přijede knihotaxík na libovolnou adresu v Praze nebo bezprostředním okolí. Všechny knížky, které se hodí pro další prodej, následně zaveze do knižního secondhandu Knihobot. Ten je během několika dnů nabídne ke koupi novým zájemcům a původnímu majiteli bude následně vyplácet zisk z prodeje.
První knihotaxík vyjede již ve čtvrtek 29. července, druhý pak o týden později, 5. srpna. Jak však upozorňují sami organizátoři, zájem předčil očekávání a rezervace se rychle plní.
„Lidé se vrací z dovolených, přiváží zpět spoustu přečtených knížek, které jim udělaly radost, ale do knihovny je na stálo zařadit nechtějí. Zároveň je poznat, že léto využívají také k úklidu a zútulňování domácností. I to s sebou nese vyřazování knížek, ke kterým už nemají chuť se vracet,” zmiňuje Kristýna Hladíková z knižního secondhandu Knihobot.
Využít sezónní knihotaxík je však jen jedna z možností, jak jednoduše vrátit přečtené tituly do oběhu a získat za ně peníze zpět. Většina zákazníků volí bezplatného kurýra či knihy odnese na některou z poboček Zásilkovny nebo přímo výdejen knižního secondhandu Knihobot. Pro posouzení, zda má knihy smysl nabídnout do prodeje, stačí vyfotit jeden snímek nabízených knížek na hromádce a zanechat ve formuláři emailový kontakt. Každý měsíc tuto možnost využívají více než dvě tisícovky lidí.
„Knížky si zaslouží to nejlepší možné zacházení. Občas to však znamená vyndat je z druhé řady v poličce, kde se na ně jen práší, a dát jim druhou šanci. Uděláte si místo pro nové knihy a těm starým dáte znovu smysl,” zmiňuje Hladíková. „Za celou řadu knížek, které vyšly v posledních letech v malém nákladu a už nejsou na pultech knihkupectví, navíc můžete ve výsledku dostat víc, než kolik vás původně stály.”
Knihobot v číslech
V žebříčku Technology Fast 50 CE poradenské společnosti Deloitte se Knihobot loni umístil v kategorii vycházejících hvězd středoevropského regionu Rising Stars na 20. místě a jako 9. nejzajímavější český projekt. Dominik Gazdoš byl zároveň magazínem Forbes zařazen do žebříčku českých 30 pod 30. Co je to cirkulární retailMaloobchod, který dokáže ve velké škále zboží zákazníkům nejen prodávat, ale také ho od nich vykupovat. Zákazník by – na rozdíl od bazarů, second-handů nebo například antikvariátů – neměl vnímat rozdíl ve způsobu prezentace zboží, jednoduchosti nákupu nebo zákaznické zkušenosti oproti běžnému obchodu. Ostatně nejde jen o knihy. V rámci takzvaného cirkulárního retailu se postupně Česku, ale i Evropě začíná točit čím dál tím více zboží i peněz. Důkazem je skutečnost, že s ním stále častěji experimentují i globální hráči. Celé odvětví se má podle řady průzkumů do deseti let ztrojnásobit. To ostatně ukazují čísla Knihobotu, který roste násobně rychlejším tempem než zbytek knižního trhu. |