Prohlédněte si loga olympiád. Které je to nejpovedenější?
Právě skončená olympiáda v Tokiu byla opět událostí, na kterou upíral svou pozornost celý svět. A řekněme si upřímně, že to bylo po roce a půl pandemické situace zajímavější než sledovat „souboje států“ ve vývoji počtu nakažených a hospitalizovaných covidem-19. Ač toto onemocnění olympiádu zásadně ovlivnilo nejen ročním odkladem, ale i tím, že na většině disciplín nebyli přítomni diváci z řad veřejnosti, stejně byly tyto Hry pro mnoho lidí jakýmsi symbolem návratu do normálnosti. Olympijské hry obecně jsou plné symbolů a jedním z těch nejviditelnějších je i jejich logo, které patří mezi ta celosvětově nejznámější.
Olympijské logo v podobě 5 propletených kruhů navrhl v roce 1912 — tedy 16 let po konání první olympiády moderní historie — duchovní otec tohoto sportovního klání, baron Pierre de Coubertin. Často se říká o tom, že 5 kruhů symbolizuje 5 kontinentů. Jiné zdroje uvádí, že tato interpretace přišla až desítky let po vzniku loga a Coubertin se spíše nechal inspirovat logem jednoho z tehdejších ragbyových klubů. Sporu ale není o barevnosti kruhů. Šest barev (počítáme i s bílým pozadím) zahrnuje barvy vlajek všech zemí, které se v roce 1912 olympiády účastnily. „Zahrnuje modrou a žlutou barvu Švédska, modrou a bílou barvu Řecka, tříbarevné vlajky Francie, Anglie, Spojených států, Německa, Belgie, Itálie a Maďarska, žlutou a červenou barvu Španělska, stejně jako inovované vlajky Brazílie a Austrálie a vlajky starověkého Japonska a moderní Číny. Jedná se skutečně o mezinárodní znak,“ uváděl tehdy barevné schéma Pierre de Coubertin.
Olympijské logo a vlajka jsou stálicemi, každá olympiáda má ale poté vlastní logo, které většinou 5 do sebe propletených kruhů zahrnuje. Které je z nich to nejlepší? Pro rozřešení této značně subjektivní kategorie jsme požádali o pomoc dvě výrazné postavy grafického designu, Radka Siduna, a mezinárodní rozměr pak dodávají postřehy Matěje Vojtuše, nepřehlédnutelnou osobnost slovenské scény.
Než přejdeme k jejich hodnocení, pojďme si prohlédnout jednotlivá loga olympiád od roku 1924 pěkně chronologicky.
Paříž – letní olympiáda 1924
Lake Placid – zimní olympiáda 1932
Los Angeles – letní olympiáda 1932
Garmisch-Partenkirchen – zimní olympiáda 1936
Berlín – letní olympiáda 1936
Svatý Mořic – zimní olympiáda 1948
Londýn – letní olympiáda 1948
Oslo – zimní olympiáda 1952
Helsinki – letní olympiáda 1952
Cortina d’Ampezzo – zimní olympiáda 1956
Melbourne a Stockholm – letní olympiáda 1956
Squaw Valley, Kalifornie – zimní olympiáda 1960
Řím – letní olympiáda 1960
Innsbruck – zimní olympiáda 1964
Tokio – letní olympiáda 1964
Grenoble – zimní olympiáda 1968
Mexiko – letní olympiáda 1968
Sapporo – zimní olympiáda 1972
Mnichov – letní olympiáda 1972
Innsbruck – zimní olympiáda 1976
Montreal – letní olympiáda 1976
Lake Placid – zimní olympiáda 1980
1980 Moskva – letní olympiáda 1980
Sarajevo – zimní olympiáda 1984
Los Angeles – letní olympiáda 1984
Calgary – zimní olympiáda 1988
Soul – letní olympiáda 1988
Albertville – zimní olympiáda 1992
Barcelona – letní olympiáda 1992
Lillehammer – zimní olympiáda 1994
Atlanta – letní olympiáda 1996
Nagano – zimní olympiáda 1998
Sydney – letní olympiáda 2000
Salt Lake City – zimní olympiáda 2002
Atény – letní olympiáda 2004
Turín – zimní olympiáda 2006
Peking – letní olympiáda 2008
Vancouver – zimní olympiáda 2010
Londýn – letní olympiáda 2012
Soči – zimní olympiáda 2014
Rio – letní olympiáda 2016
Pchjongčchang – zimní olympiáda 2018
Tokio – letní olympiáda 2021
Peking – zimní olympiáda 2022
TOP 3Které z log olympiád má nejvyšší kvalitu? Oslovili jsme odborníky, aby zvolili nejlepší trojici z jejich pohledu. Níže následuje představení odborníků a poté jejich výběr.
Matěj VojtušSlovenský grafický designer Matěj Vojtuš je absolventem oboru Tvorba písma a typografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl mimo jiné žákem níže uvedeného Radka Siduna. Právě jeho nápaditá hra s písmem se odráží na plakátech, obálkách knih a časopisů, stejně jako třeba na grafice hudebních CD. Jeho práci jste mohli vidět na například na brněnském bienále, kde vystavoval časopis X, na etiketě láhve piva Simulant, a za vizuál pro bratislavský festival BRAK vyhrál v roce 2018 Národní cenu za design. Loni pak stál za vizuálem Czech Design Weeku. Jeho práci najdete na MatejVojtus.com, nebo na jeho Instagramu.
Mnichov 1972Kruhová špirála modrých slnečných lúčov, v kombinácii písmového systému Univers (univer) vytvára systém vizuálneho brandu letných hier v Mníchove 72’. švajčiarský štýl, purizmus a dokonalý systém posadený na grid v podaní šéf dizajnéra Otl Aichera. Neviditeľná mriežka v pozadí, definuje aj prepracovaný systém piktogramov, ktoré reprezentujú a pomáhajú identifikovať jednotlivé športy či štadióny aj bez slov. Promo plagáty pre jednotlivé športy používajú techniku „posterizácie“, tonálnej separácie farieb, vykreslenej bez Photoshopu ručne. Zaujímavé je aj to, že v rámci týchto hier, vznikol aj jeden z prvých olympijských maskotov v podobe pruhovaného jazvečíka menom Waldi (na obrázku níže, pozn. red.).
Sydney 2000Olympiáda na prelomu tisícročia, horiaci dom Opery, entuziasticky sa vracajúce bumerangy, ktoré FHA Image Design balansuje nad tradičnými olympijskými kruhmi. Farebné ťahy štetca tak po modernisticky geometrickom prístupe predošlých ročníkov, priniesli zmenu a všade je prítomný odkaz na kultúrne dedičstvo austrálskych domorodcov. „Miléniový muž“ prilietajúc za doprovodu Kylie Minogue, sa štylizuje a morfuje do najrôznejších športových disciplín v systéme bumerangov, pardón piktogramov. Ježura, vtákopysk a vták Kookaburra sa stali maskotmi olympiády – endemity žijúce jedine na tomto svetadiele.
Londýn 2012Absencia Union Jacku, farebné polygony, jahodová magenta podložená krikľavou žltou, to je návod na kontroverzné logo od štúdia Wolff Olins, vymykajúce sa „tradičnému“ duchu olympijských lôg. Ani muži s kruhmi na polokošeliach či početné petície verejnosti proti logu, nedokázali zastaviť túto výstrednú vizuálnu identitu. Písmo Klute od Alias Type sa stalo základom pre logo a pre písmo Headline, používané doplnkovo v rámci identity. Piktogramy športovcov vytvorené rozbitím tohto písma na fragmenty, a následne obtiahnuté nekonečne končiacimi ťahmi sú už na tom podľa mňa horšie. Temperamentná a nečakane nesúrodá identita odrážajúca kvality londýnskeho moderného a uponáhľadného mesta. Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
|