Průzkum AKA: hodinové sazby v komunikaci meziročně vzrostly o 7,3 %
Stejně jako v minulých letech, i letos Asociace komunikačních agentur (AKA) realizovala průzkum hodinových sazeb v oboru. Z výsledků průzkumu vyplývá, že průměrné ceny na trhu komunikačních agentur stále nepatrně rostou, a to ve všech oblastech.
Výsledky průzkumu zohledňují zejména inflaci. Navýšení hodinových sazeb o 7,3 % dosahuje však necelé poloviny celkové roční inflace roku 2022. Průměrná míra inflace za rok 2022 činila 15,1 %, přičemž v oblasti služeb činila průměrně 12,3 % a v oblasti zboží (tedy i materiálů pro reklamní produkci) pak 16,8 %.
Hlavní příčinou zvýšení sazeb je pokračující inflace vstupů, zejména ceny práce, energií a materiálů na reklamní produkci. „Agentury i nadále masivně investují do zlepšování kvality svých služeb, implementace nových technologií a vzdělávání pracovníků. Tyto náklady však pokrývají převážně ze svých rezerv,“ dodává Kateřina Hrubešová, ředitelka AKA.
Výsledky průzkumu hodinových sazeb u jednotlivých rolí komunikačních profesionálů zachycuje následující tabulka.
Sazby slouží ke zhodnocení práce v režimu Delivery Service (běžná obsluha klienta), nikoli k ohodnocení kreativní a strategické práce agentury. „Pro tvůrčí a strategickou činnost agentur s vysokou přidanou hodnotou doporučujeme využít spíše hodnocení metodou Value Based Pricing bez využití hodinových sazeb, tedy hodnocení odvozené od hodnoty vnímané klientem,“ upozorňuje Lucie Češpivová, členka prezidia AKA. Zároveň ale AKA dodává, že tento průzkum je zcela nezávazným statistickým přehledem vzešlým z dotazníkového šetření a netvoří doporučení, metodiku ani závazný postup k stanovení výše odměny agenturních profesí. Více najdete na webu AKA.