PUMA dostala brazilské fotbalisty na šikmou plochu. Udělala to kvůli ženám
Kampaň: #JogaNaSubida, The Unlevel Playing Field (Nerovné herní pole)
Značka: PUMA (Brazílie)
Agentura: BETC Havas
Ženský fotbal je na vzestupu. I přes to ale v Brazílii aktuálně pouze 1 % ze zisku špičkových áčkových klubů jde na podporu a propagaci talentu některé z dam. „Je to jakoby běhaly po hřišti do kopce,“ říká značka sportovních doplňků PUMA v nejnovější kampani, která vznikla ve spolupráci s reklamní agenturou BETC HAVAS São Paulo. A protože muži umí být občas natvrdlí, rozhodla se PUMA jim svou metaforu odprezentovat v praxi.
A tak na jednom brazilském předměstí vznikla šikmá plocha, na které PUMA vybudovala fotbalové hřiště. Poté si značka pozvala dva amatérské týmy fotbalistů a zápas mohl začít. Jak se dalo čekat, vítěz byl již víceméně předem daný – což je přesně ten princip, který PUMA chtěla odvětví profesionálního fotbalu ukázat.
V takový moment plný nespravedlnosti většina z nás jen rozhodí rukama. Brazilské fotbalistky ale dál srdnatě bojují za rovnoprávnost s mužským sportem. Za to jim patří velký obdiv a veškerá mediální pozornost, kterou potřebují k tomu, aby se jejich sen stal skutečností. Prvním krokem v medializaci tohoto problému je pak i následující minutové video, které PUMA o svém experimentu zveřejnila.
Podívejte se níže, jak se brazilští fotbalisté potýkají s nerovnou konkurenční výhodou protihráče.
Speciální fotbalové hřiště samozřejmě nereprezentuje neférový poměr 1:99 ve financování doslovně. Úhel nerovnosti činí pouhých 4,5 stupňů, „aby bylo možné na hřišti skutečně hrát, a zároveň poukázat na příkoří učiněná na ženském fotbalu,“ vysvětluje zástupce kreativního ředitele BECT Havas, Victor Castelo. Samotný kreativní ředitel Marcelo Ribeiro pak dodává:
„Je běžné, že brazilské fotbalistky vydělávají méně. Také neustále poslouchají poznámky typu ‚žena na fotbalové hřiště nepatří.‘ V zápasu s muži je to skutečně jako kdyby jejich protihráč kopal míč z kopce.“
PUMA ale s minutovým videem nekončí. v rámci kampaně bude nadále bojovat za brazilské fotbalistky. Na pomoc si k tomu přizvala zástup influencerů a bývalých profesionálních hráčů. Nezbývá než doufat, že jejich mediální hřiště není pokřivené a existuje v něm férová šance na vítězství.
Zdroj: Muse by Clio, Ads of the World