'Rouška is the new black' aneb Jak sociální média napomohla zavedení zdravého trendu
Nošení roušek coby ochrany proti šíření koronaviru stále mnoho lidí bojkotuje. Mají pocit, že budou vypadat hloupě, případně že jich se situace netýká. A právě v tomto okamžiku přichází na scénu sociální sítě, celebrity, influenceři a společně veřejnosti ukazují, že nosit roušku je na místě a především že je nutné, aby si toto doporučení vzali k srdci skutečně všichni. Začátek tohoto týdne nám plně ukázal sílu sociálních médií.
Veřejně známé osobnosti na svých profilech sdílí své fotografie v rouškách, spolu s hashtagy jako #nosimrousku či #rouskyvsem a vyzývají své sledující k nošení roušek či k tomu, aby zůstali doma.
Mezi zapojené osobnosti patří například influencer Jirka Král, herečka Jitka Schneiderová, moderátor Leoš Mareš, zpěvák Tomáš Klus a další. Jejich příspěvky si můžete prohlédnout níže.
Leoš Mareš ve svém videu uvedl, že vzniklo poté, co ho o něj telefonicky požádal ministr vnitra, Jan Hamáček. A dokonce pak na svém profilu dal prostor i přímo jemu.
K nošení roušek vybízí i cestovatel Ladislav Zibura.
Moderátoři Dobrého rána v České televizi také lidem připomínají, aby brali ohled na své okolí.
Dobrovolníci zakládají Skupiny
Současně na Facebooku vznikají Skupiny typu Šijeme roušky, ve kterých se sdružují lidé, kteří šijí roušky a nabízí je lidem a institucím, které je potřebují. Ať už se jedná o zručné švadleny, zaměstnance divadel nebo nadšence, kteří mají volnou látku a chtějí pomoci těm, na které se prozatím nedostalo.
I v tomto případě můžeme mluvit o zapojení celebrit. Začala je šít třeba Dagmar Havlová nebo zpěvačka Lucie Bílá, která se tak vrátila ke své původní profesi švadleny.
Ta pravá síla ovšem v tomto případě vzešla skutečně odspodu. Od lidí, kteří si sedli doma k šicímu stroji nebo jen k jehle a nitím a začali dělat něco pro sebe a pro ostatní.
Představy o sociálních médiích jako o místě, kde vládne tolerance a solidarita, dostali v posledních letech pořádně na frak. V posledních dnech se ale zdají ovšem alespoň částečně reálné.
Edukativní YouTube videa
Příspěvky na sociálních sítích ovšem nejsou jediným kanálem, kterým se šíří osvěta o rouškách. Autor knihy Konec prokrastinace, Petr Ludwig, natočil například edukativní video, které během pár dní nasbíralo téměř půl milionu zhlédnutí.