Rozstřelené jak Rorschachův test: reakce na českou nástupovou olympijskou kolekci pro Paříž
Zdroj: olympijskytym.cz / Jakub Zeman
Nástupová kolekce českého týmu pro slavnostní ceremoniál olympiády v Paříži má za sebou oficiální uvedení, které následovala jako již tradičně změť protichůdných reakcí. Tentokrát je ovšem zajímavější minimálně v tom, že minulé nářky na to, ať je tvorba kolekce svěřena nějakému uznávanému českému návrháři, byly vyslyšeny. Autorem je Jan Černý, který zmíněná kritéria jistě splňuje. Současná kritika je tak minimálně tlumena od těch, co po takovém kroku volali. A možná o to zajímavější je konfrontace díla s „mainstreamovým vkusem“. V tomto textu vás čeká průřez hlavními názorovými proudy i nastínění možných přístupů k pojetí nástupní olympijské kolekce.
Přístup Jana Černého jím byl naznačen ve více rozhovorech dlouhé měsíce před uvedením kolekce. Dle něj je nástupová kolekce primárně módní kouskem pro televizní kamery. Jde o 10 vteřin slávy a schopnost v nich zazářit, ne o dlouhodobé nošení. V únoru tohoto roku v pořadu Akcent Českého rozhlasu naznačil dominanci modré barvy a prozradil, že všem sportovcům rozhodně míry nebral, jelikož při jeho oblibě oversize oblečení to ani nebude potřeba.
A to se vše potvrdilo i při slavnostním uvedení kolekce na Karlovarském filmovém festivalu. Nejdominantnějším prvkem outfitu, který vynesou sportovci 26. července na slavnostním zahájení Olympijských her v Paříži 2024, je volný bílý kabát s tmavě modrými skvrnami. Dle oficiálních podkladů Českého olympijského výboru „zdobí plášť inkoustově modrý Rorschachův vzor odkazující na dílo grafika a malíře Vladimíra Boudníka, který se narodil v roce 1924, kdy naposled proběhly olympijské hry v Paříži. Barevné gradienty polo trika a kalhot zase vycházejí z barev historických českých dresů. Na šátku, ponožkách, teniskách a viditelných etiketách je nečekaný hráškově zelený akcent, který záměrně rozbíjí klasičtější červeno-modro-bílou siluetu.“
Zdroj: olympijskytym.cz / Jakub Zeman
„Ani v davu nás rozhodně nikdo nepřehlédne. Právě toho chceme dosáhnout v srdci Paříže, hlavního města módy,“ říká v tiskové zprávě předseda Českého olympijského výboru, Jiří Kejval, a dodává:
„Mou generaci design kolekce pro slavnostní zahájení možná zaskočí, ale nosit ji na slavnostním zahájení budou hlavně mladí lidé, kterým je tvorba Jana Černého blízká. A pokud se sportovci cítí v oblečení dobře, mají také potřebné sebevědomí pro svůj sportovní výkon, na který se všichni těšíme.“
Kanoista Lukáš Rohan, který se na tvorbě kolekce podílel z pohledu sportovců, pak doplnil:
„Mně osobně se kolekce od Honzy Černého opravdu moc líbí. Hlavně proto, že smyslem je zaujmout. Jak on sám říkal, je na to opravdu jen pár vteřin. A proto je potřeba být výrazný. Zároveň se mi líbí, že jsme se odhodlali jít do něčeho moderního a nedrželi se konzervativního stylu. Myslím si, že to může zaujmout úplně jinou skupinu lidí, než kterou zajímá sport.“
Mezi reakcemi najdete posměch i nadšení
„A co vám připomíná tento obrázek?“ ptá se psycholog, zatímco ukazuje klientovi obrázek se skvrnami s cílem z jeho odpovědí poznat více jeho osobnost a možná i diagnostikovat náznak psychické poruchy. Rorschachův test v podobě skvrn na olympijském plášti by k podobným závěrům vést neměl, je ale evidentní, že vyvolává silné reakce.
Kolorit polarizujících reakcí na sociálních sítích zažily i předchozí uvedené olympijské kolekce v posledních minimálně 12 letech. Odlišnost lze cítit zejména v tom, že tentokrát se pohoršují méně lidé spojení s uměním a módou. Ano, i toto oblečení vyrábí společnost Alpine Pro, ale design tentokrát dělal „jeden z nich“, takže se vítá změna a jiný přístup.
Pod příspěvkem designerky šperků Viktorie Beldové můžete nicméně vidět i sofistikovanější kritiku.
„...Bohužel se ukazuje, že zlínská škola ani stáž u LV mu nezajistili to hlavní, a tím je oděvní řemeslo, na kterém si v tomto případě vylámal zuby. Jak je tradicí ve vaší rodině ctít základy řemesla, teprve pak jsou možné hrátky s kreativitou a to je alfa a omega celé tvorby.
Zde je vidět, že nezvládnutý střih na trench coat se podobá střihu županu. Pravděpodobně záměr vytvořit ležérní převlek se vymknul původnímu záměru a vypadá jak socialistický beztvarý bílý pracovní plášť posviněný modrým inkoustem...“ uvádí Zita Švířová.
Fér je přitom přiznat, že dle vyjádření autora i dle povahy jeho jiné tvorby využívající silně oversize prvky, se o žádný střih beroucí v potaz siluetu těla nesnažil.
Právě toto je spolu s barevností, která využívá spíše velmi volné motivy české trikolory, nejčastějším předmětem kritiky. Někdy takové, která umí být i vtipná. TMBK přišel s příběhem vzniku barevnosti plášťů na hodině chemie v laboratoři.
V G.cz ho pak vidí v hodinách výtvarné výchovy.
A nelze se úplně divit. Autor tohoto textu si při pohledu na olympijský trenčkost vzpomněl na flekatý kdysi bílý laboratorní plášť své někdejší spolubydlící, která studovala farmacii.
Editor média Page404 Josef Bouška přišel s alternativní vlajkou respektující hlavní motiv na kabátu.
„Šátek“ v odstínu zelené nechápe ani „The Dude“, Big Lebowski, jenž je přitom jinak velký fanda nošení županů v nezvyklých kontextech.
Někteří lidé nemají pro změnu pochopení pro to, že jde o dílo od návrháře, který v Paříži pracoval pro značku Louis Vuitton. Přes to všechno vidí v jeho kolekci fast fashion ze Zalanda.
A popravdě, v e-shopu polského fast-fashion řetězce Reserved si můžete už nějakou chvíli koupit dámské šaty s potiskem podobným tomu na olympijském plášti za 559 Kč.
Zdroj: Reserved
Předmětem posměchu jsou i výrazy modelů a modelek představujících nástupovou kolekci. Ty jsou dle trendu přehlídek haute couture posledních let předpisově zakaboněné. Jako jejich přiblížení může posloužit i následující ukázka z filmu Trojúhelník smutku.
Výhodou je, že odpovědi na díla návrhářů dneska nemusí být jen ze sféry vtípků a memů. S pomocí AI můžete přijít i s protinávrhem.
Ano, jde to pojmout jako recesi s prvky českého „streetwearu“ z jiných než letenských ulic.
Zdroj: Facebook / Petr Semblbauer
S pomocí AI můžete ovšem stvořit i kolekci, která přijde stovkám lidí lepší než ta skutečná. Tak učinil marketér Petr Laštovka.
Pozitivní reakce na AI náčrt kolekce výše je odrazem části populace s konzervativnějším pojetím oblečení pro slavnostní příležitosti, ale také těch, co přemýšlí i o tom, co by si vzali potenciálně sami na sebe. A to v kontextu merche není zanedbatelný směr uvažování ani pro národní olympijské výbory a oděvní značky, které s nimi spolupracují. Ano, oficiální olympijská kolekce Alpine Pro určená na sport a volnočasové nošení tu je už od podzimu. Proč by ale prodejním hitem nemohla být i nějaká součást nástupové kolekce? V minulosti se vyprodaly například holinky z londýnské olympiády a na odbyt šly i některé součásti mnohými vysmívané nástupové kolekce s folklorními motivy pro olympiádu v Tokiu.
Mix slavnostního s casual stylem jako tradičně nabízí nástupová kolekce americké výpravy od Ralph Lauren.
Zdroj: Ralph Lauren
A zahanbit se letos nedají ani francouzští sportovci s variací na smoking s lesklými klopami. Pro sportovkyně je dostupný dokonce i ve verzi bez rukávů, což se na olympiádě s očekávanou historicky nejvyšší teplotou může hodit.
Zdroj: Olympics.com
V kontrastu k tomu stojí Černého kolekce, která sportovcům přijde i s manuálem, v němž stojí třeba to, že ženy si mohou plášť zapnout, ale muži by ho měli mít spíše rozepnutý, aby bylo vidět červené polotriko, a tím i jakési zdání české trikolory. Tedy jde skutečně o kostýmy pro velmi krátké divadelní představení, které navíc vyžadují uvedené způsoby nošení pro naplnění svého účelu. Ti, kdo chtějí vidět v nástupové kolekci olympijského týmu trvalejší hodnotu, se s tímto stylem ztotožňují obtížněji.