Sdružení výzkumných agentur odhaluje na porušování standardů při prezentaci výzkumů
Sdružení výzkumných agentur SIMAR prezentovalo nejčastější problémy provázející využívání marketingových výzkumů a výzkumů veřejného mínění v médiích. Problémy se podle zástupců sdružení vyskytují nejenom na straně výzkumných agentur či jednotlivých výzkumů, ale také na straně subjektů, jež data zveřejňují, jako jsou marketingová či PR oddělení firem. Posledním článkem řetězu jsou pak média, která často data přejímají a dále šíří bez hlubší reflexe a ověřování jejich původu a validity. Mimo to dochází také k chybné interpretaci těchto dat a neuvádění všech doporučených údajů o výzkumu, které by pomohly koncovým příjemcům v orientaci.
Mezi nejčastější nedostatky, které se v médiích běžně objevují, patří například záměna ankety se seriózním výzkumem, nepřípustné zobecnění výsledků výzkumu z konkrétní cílové skupiny na běžnou populaci (či širší cílovou skupinu), nebo interpretace výsledků nad rámec zjišťovaných údajů. Při zveřejňování výzkumů, by měla agentura a novináři zveřejňovat především tyto informace:
- metoda sběru dat (rozhovor face-to-face, telefonické dotazování apod.)
- velikost vzorku dotázaných
- cílová skupina výzkumu
- metoda výběru (kvótní, náhodný, záměrný, anketa)
- termín realizace výzkumu-sběru
- přesné znění otázek a nabízených odpovědí
- údaj o výběrové chybě, intervalu spolehlivosti
- kontakt na autora výzkumu, tiskové informace
- zadavatel