Spotify se ohlíží za letošním rokem. Vzdává hold tvůrcům, kteří dávají lidem naději
Služba na streamování hudby Spotify i letos zhodnotila uplynulý rok. Dosud toto ohlédnutí každý rok stavělo na zajímavých datech o posluchačích a neslo se v humorné rovině. Letošní kampaň Wrapped (Shrnuto, pozn. redakce) chce podpořit umělce, tvůrce podcastů, posluchače i autory playlistů, jejichž hudba pomohla lidem projít koronavirovou epidemií.
A současně se snaží upozornit na existenční hrozbu, které čelí mnoho míst zaštiťující představení živé hudby. I z tohoto důvodu část kampaně letos zamířila na poutače před koncertními halami a dalšími budovami. Současně tak projevuje solidaritu s hnutím #SaveOurStages, které se snaží podpořit americké akce konané naživo. Společně s organizací National Independent Venue Association chce získat podporovatele a finanční dary, která umožní přežití uměleckých prostor i přes uzavření z důvodu koronaviru.
Níže si prohlédněte ukázky konkrétních připomínkových událostí letošního roku.
„V roce 2020 zde Alicia Keys představila své sedmé album. V roce 2001 zde vystupovala v rámci svého prvního turné.”
„V roce 2020 jsme představili album Chromatica. V roce 2009 zde byla Lady Gaga se svým Debut turné.”
„V roce 2020 jsme zapomněli na čas díky skladbě 12.38. V roce 2001 u nás vystupoval Childish Gambino během svého prvního turné.”
„V roce 2020 jsme zhlédli Blinding Light. V roce 2012 u nás vystupoval zpěvák The Weeknd v rámci svého prvního turné.”
Kromě upozornění na těžkou situaci pořadatelů akcí se letošní kampaň Wrapped zaměřila i na vděčnost. Na vděčnost všem hudebníkům a tvůrcům podcastů, kteří přináší radost a optimismus během koronavirové krize.
Poděkování si tak vysloužil například zpěvák Bad Bunny za to, že pomáhá každému najít jeho osobní taneční prostor.
Michelle Obamová si zaslouží díky za nejposlouchanější podcast letošního roku a za to, že se zaměřila na rozhovory, které jsme letos všichni potřebovali.
Samostatný billboard byl věnován i rapperovi jménem Pop Smoke, který letos zemřel při loupežném přepadení ve svém domě. Velké díky mu patří za to, že dokáže město naplnit hudbou.
Součástí letošní kampaně byla i videa z pohledu „fanoušků”, ve kterých děkují konkrétním tvůrcům, že jim v letošním roce pomohli při jejich osamělosti a proměnili domovy v lepší místo.
Dan Brill, kreativní ředitel ve Spotify ke kampani Wrapped uvedl:
„V roce, který byl plný zvratů a změn, je častou reakcí snaha na něj zapomenout a těšit se na věci příští. To by však zapomnělo na veškerou úžasnou práci, kterou tvůrci, fanoušci, místa a aktivisté vlili do našich srdcí. Nechceme se proto k roku 2020 otočit zády, chceme naopak ukázat uznání těm, kteří nám dali naději. Lidem, kteří navzdory náročným okolnostem našli způsoby, jak vnést magii do našeho světa a dát nám naději na lepší zítřek."
Služba Spotify dále uvedla, že 7. prosince spustí sérii playlistů s názvem „My 2020 By” (Můj rok 2020 podle…). Jednotlivé playlisty speciálně připravili umělci, kteří podle Spotify patří mezi nejdůležitější hlasy roku 2020. Mezi nimi je například Bowen Yang a Matt Rogers (herci, komici), Dr. Ibram X. Kendi (autor a aktivista proti rasismu), Mark Clennon (fotograf), Opal Tometi (aktivistka, spoluzakladatelka hnutí Black Lives Matter) a další.
Celkově globální kampaň Wrapped zahrnuje 40 umělců, 15 podcastů a kromě venkovních ploch ji také lidé zahlédnou v televizním vysílání a na sociálních sítích.
Zdroj: Muse by Clio
Kam dál?
Lidské návyky a popularita písní se časem mění. Ale věděli jste, že na míru poslouchanosti má vliv i zatmění Slunce, den v týdnu nebo blížící se Vánoce? Spotify tyto informace vtipně shrnuje na billboardech ve své datové kampani v roce 2019.