Studie: český Instagram v číslech
Získat lokální data globálních služeb není nikterak jednoduché a platí to i pro Instagram. Propíchnout českou bublinu nevědomosti se nicméně podařilo výzkumné agentuře Kantar CZ, která představila prezentací Petry Průšové svou aktuální studii na konferenci Instameet. Ta zahrnuje data získaná na reprezentativním vzorku české dospělé populace a vypichuje přitom věkovou skupinu 18-29 let.
37 % Čechů nevnímá doporučení influencerů jako reklamu, odhaluje Průšová na #instameetcz pic.twitter.com/kkb1UleVJg
— Lenka Kotvová (@majolenka_) 14. června 2018
Odstartujme povinným srovnáním. V přítomnosti na sociálních sítí u zmíněných věkových skupin, tak zcela nepřekvapivě vede Facebook, následuje YouTube, Instagram a Whatsapp. Zajímavé je, že u věkové skupiny 18-29 let je Instagram jen o 6 procentních bodů za YouTube (53 % vs. 59 %).
Zdroj: Kantar CZ / Slideshare
Facebook je tedy stále nejužívanější sociální sítí, nicméně mladé generace čím dál více baví Instagram. Z průzkumu vyplynulo, že třetina mladých lidí v ČR, kteří využívají Instagram, na něm také vytváří Stories.
Kolik procent lidí ve věkové skupině 18-29 let využívá Instagram. Zdroj: Kantar CZ / Slideshare
A proč na Instagramu jsou? Podle dat Petry Průšové se jedná o následující důvody:
-
sledují přátele (75 %)
-
rádi sdílí fotografie (35 %)
-
sledují celebrity (25 %)
-
sledují neznámé lidi (19 %)
-
sledují značky (14 %)
Zdroj: Kantar CZ / Slideshare
Tito mladí lidé mají i přehled, kdo je na Instagramu sleduje. V 16 % se jedná o lidi, které osobně neznají.
Zdroj: Kantar CZ / Slideshare
Jaký mají vztah k reklamě
Z uvedeného průzkumu vyplynulo, že Češi v průměru sledují 16 značek, přičemž 61 % si všimlo reklam a 26 % si jich nevšimlo vůbec. Zajímavé je, že obecný postoj k reklamám ukázal, že nejpozitivněji jsou vnímány reklamy v kinech, časopisech, novinách a billboardech . Naopak reklamy v online prostředí byly coby pozitivní označeny v méně než 14 % případů.
Zdroj: Kantar CZ / Slideshare
Co se týče reklam na Instagramu, ukázalo se, že je otevírá necelá třetina dotazovaných. Na otázku, jakou reklamu respondenti preferují, samozřejmě vedla odpověď „žádnou”, nicméně druhá nejčastější odpověď byla „mezi příspěvky na zdi” (31 %) a poté „ve Stories” (21 %). Nejméně hlasů získala odpověď „ propagace influencery” (6 %)
Zdroj: Kantar CZ / Slideshare
Zajímavé je, že průzkum také ukázal, že 37 % Čechů nevnímá doporučení influencerů coby reklamu.
Celou prezentaci si můžete prohlédnout níže:
Zdroj: Prezentace Petry Průšové
Tip redakce:
Rozeznání reklamních sdělení influencerů se ukazuje jako velký oříšek. Podle výzkumu Univerzity Karlovy a SPIR neoznačenou reklamu pozná jen 11 % dětí ve věku 9 až 15 let.