Studie: Nájemci v obchodních centrech své dlouhodobé plány nemění, e-commerce je hlavním prodejním kanálem pouze pro 11 % z nich

18. 8. 2020 | redakce
Prodejny v obchodních centrech pandemii zatím přežily. Pouhá 4 % maloobchodních nájemců zaznamenala uzavření komerčních prostor nebo ukončení nájemní smlouvy. Nový důraz na rozvoj e-commerce aktivit je ale u nich zřejmý.
„Můžete mít ty nejlepší taktiky na světě a peníze. Když budete mít špatně strategii, neuspějete.“ 1
  • Jak zlepšit efektivitu prodeje?
  • Jak komunikovat se zákazníky?
  • Jak vycházet vstříc klientům?
  • Jak zpracovat funkční strategii?
Nezůstávejte pozadu!
Zanechte nám kontakt, obratem se s vámi spojíme.
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
1 1 zdroj: Mark Ritson


Zdroj: CBRE

Život v obchodních centrech se během posledních měsíců zpomalil. Podle výsledků aktuálního průzkumu realitně-poradenské společnosti CBRE, který realizovala mezi maloobchodními nájemci nákupních center, 75 % společností předpokládá návrat jejich podnikání do stejné kondice jako před vypuknutím koronavirové pandemie až v novém roce.

„Výsledky průzkumu ukazují na stabilitu českého maloobchodního trhu a zkušenosti etablovaných nájemců. Téměř tři čtvrtiny respondentů neočekávají změny dlouhodobých strategií týkající se diverzifikace trhů nebo dodavatelského řetězce. Mezi tři zásadní změny v rozhodování ohledně pronájmu komerčních prostor dotazovaní uvedli: pozastavení expanze (téměř 25 %), zpřísnění parametrů pro zhodnocení případné expanze (téměř 25 %) a snížení nákladů na vybavení jednotek (19 %). K uzavření komerčních prostor nebo ukončení nájemní smlouvy došlo u pouhých 4 % maloobchodních nájemců. Dotčenými sektory byly především gastronomie, móda a obuv společně s doplňky,“ říká Tomáš Míček, vedoucí správy obchodních center v CBRE.

Hlavní diskuze mezi pronajímateli a nájemci probíhala především kvůli snížení nájemného, o které si zažádalo až 35 % respondentů. Častý byl také požadavek na nájemní prázdniny nebo přechod na tzv. obratové nájemné (17 %), případně tzv. rent-free period (10 %). Pouhá 3 % respondentů žádnou diskuzi s vlastníky center nevedla. 44 % maloobchodních nájemců pronajímatelé nabídli nějaké úlevy, u 39 % přistoupili na program COVID-nájemné. 17 % respondentů nebyly nabídnuty žádné úlevy, ale v tomto případě se jednalo především o sektor služeb, potravin a specializovaných prodejen potravin, kdy tyto obchody zůstaly otevřené i během pandemie a tudíž se na ně program nevztahuje.

„Celkem 25 % respondentů vnímá dopad pandemie na svoji prodejní síť neutrálně až pozitivně. Na druhé straně 42 % maloobchodníků předpokládá, že v následku pandemie koronaviru budou nuceni upravit svou prodejní síť - buď zmenšit počet anebo plochu svých obchodů. Nejvíce zasaženým sektorem je v tomto směru gastronomie, kde změny čekají až 80 % respondentů. Maloobchodní nájemci se chtějí dlouhodobě soustředit na zlepšování zákaznického zážitku v kamenné prodejně a dále investovat do rozvoje online nástrojů/doručovacích aplikací a využívání sociálních sítí pro prodej zboží. U jednotek nad 500 m2, které jsou často obsazovány kotevními nájemci, až 50 % respondentů očekává nárůst podílu online prodeje,“ komentuje Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE.

Téměř 70 % nájemců považuje digitální kanály za ideální doplnění kamenných prodejen (podstatu podnikání tvoří pouze u 11 % respondentů). Celkem 8 % dotazovaných zavedlo online nástroje jako novinku v době pandemie s cílem kompenzovat zavření kamenných provozoven. Jednalo se především o segmenty gastronomie, módy, obuvi a doplňků. Každý třetí maloobchodník v budoucnu předpokládá nárůst podílu online prodejů. Největší očekávání má v současné době již dominující sektor elektroniky, kdy další růst předpokládá až 40 % respondentů z tohoto odvětví.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: