Téměř pětina populace neušetří měsíčně ani korunu

2. 6. 2011 | MyS
Většina domácností (54 %) v České republice má problémy měsíčně ušetřit významnější částky, velká část příjmu je spotřebována na běžné platby, výdaje a nákupy.

Téměř pětina populace neušetří měsíčně ani korunu - ukázaly to výsledky výzkumu zaměřeného na finanční chování obyvatel, který realizovala agentura Ipsos Tambor. Většina domácností (54 %) v České republice má problémy měsíčně ušetřit významnější částky, velká část příjmu je spotřebována na běžné platby, výdaje a nákupy.

Pokud lidé něco ušetří, většinou tyto prostředky ukládají do banky na spořící nebo běžné účty, pouze desetina populace (11 %) investuje do nákupu podílových fondů, dluhopisů, akcií a dalších cenných papírů, jak vyplynulo z exkluzivního šetření Ipsos Tambor pro Zlatou korunu v květnu letošního roku. 

Monitoring finančního chování populace odhalil, že jedna pětina obyvatel (18 %) neušetří měsíčně vůbec nic, část z nich dokonce nevyjde s příjmy a financování domácnosti řeší přechodnými půjčkami. Třetina Čechů (36 %) ušetří měsíčně alespoň částku do 1000 Kč, desetina populace pak nad 5000 Kč měsíčně.

 

Volné finanční prostředky by lidé ukládali nejčastěji do bank, necelá polovina (42 %) do spořících produktů jako je spořicí účet, stavební spoření, atd., pětina (26 %) pak na běžný účet. Výše měsíčních úspor je závislá na pohlaví, kdy více ušetří muži, dále pak na věku (nejvyšší úspory ve věkové kategorii 35 až 44 let), na dosaženém stupni vzdělání (čím vyšší vzdělání, tím vyšší měsíční úspory) a na celkové výši čistého příjmu v dané domácnosti.

S rostoucím vzděláním se rovněž zvyšuje ochota investovat, téměř pětina vysokoškoláků (19 %) chce volné finanční prostředky investovat do cenných papírů nebo příslušných investičních produktů.

Jak se Češi rozhodují při výběrů finančních produktů?

Hlavním rozhodovacím kritériem jsou při výběru parametry a nastavení produktů, které zohledňují dvě pětiny lidí (41 %), rovnoměrně muži i ženy. Cena produktu včetně poplatků je až na druhém místě, jako klíčový ukazatel ji vidí necelá čtvrtina populace (23 %). Akční nabídky, slevy a bonusy jsou nejdůležitějším kritériem překvapivě pouze pro necelou desetinu zájemců o finanční produkty (7 %).

 

Téměř dvě pětiny (37 %) obyvatel využívají při rozhodování o pořízení produktu nezávislého poradce nebo zprostředkovatele, desetina lidí pravidelně, více než čtvrtina (28 %) občas, čtvrtina pak alespoň jednou (26 %). Hlavním důvodem, proč se lidé obracejí na zprostředkovatele, je potřeba zorientovat se v nabídce na trhu a získání nezávislého doporučení optimálního mixu produktů. Naopak pětina populace (22 %) nedůvěřuje poradcům a se svými finančními potřebami se obracejí výhradně přímo na finanční domy.

Zdroj: Ipsos Tambor

 

 

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: