Utajený avatar ve hře Fortnite pomáhá týraným dětem
Každých pět dní je zabito jedno dítě. Právě touto děsivou statikou začíná spot kampaně Undercover Avatar, která na letošních Cannes Lions získala zlato v kategorii Creative Effectiveness. Asociace L'Enfant Bleu zaměřující se na ochranu dětí ve Francii ve spolupráci s kreativní agenturou Havas Sports & Entertainment vytvořila herního avatara, který pomáhal týraným dětem v prostředí oblíbené počítačové hry Fortnite.
„Utajený avatar” (Undercover Avatar) se pohyboval ve virtuálním světě Fortnite ne proto, aby hrál, ale aby navazoval přátelství s mladými hráči, komunikoval s nimi a snažil se v rozhovorech odhalit známky úzkosti nebo týrání. Dobrovolníci z acociace L'Enfant Bleu se nalogovali do hry a drželi avatara aktivního 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Během doby, kdy byla postava online, obdržela od mladistvých více než 1200 žádostí o přátelství a zhruba ve 30 % případů se jednalo o týrané děti. V průměru avatar pomohl 30 z nich každý den.
Kromě samotné pomoci obětem domácího násilí si kampaň zároveň kladla za cíl zdůraznit roli videoher při zvyšování povědomí o tomto společenském fenoménu, který získal během období lockdownu na intenzitě. Během první vlny covid-19 francouzské úřady zaznamenaly pokles zpráv o domácím násilí zaměřeném na děti. Neznamenalo to však, že by násilí ubývalo, ubývalo pouze nahlášených případů. Samotné oběti o týrání často mlčí, a pokud nemají možnost opustit domov, je pro jejich okolí detekce domácího násilí velmi složitá. Tvůrci se proto rozhodli mladistvým pomáhat v jejich přirozeném prostředí – v online světě jedné z nejvíce populárních videoher. Hru Fortnite hraje více než 380 milionů hráčů po celém světě a 53 % z nich je ve věku 10 až 25 let. Nejdříve vytvořili speciálního avatara, který bude vzbuzovat u této věkové kategorie důvěru, následně jej stáhli a výsledky kampaně vypustili do světa. Hned první den kampaň získala více než 50 milionů impresí. Díky masivnímu PR se celkový počet impresí vyšplhal až k 700 milionům. Časopis Vogue avatara označil za „modrého anděla, který odpovídá na dětské volání o pomoc”, list La Nación vydal článek, kde Fortnite díky avatarovi nazval komunikačním kanálem pro děti v nouzi.
Dopad byl tak silný, že na ni zareagovala i francouzská vláda a Evropská komise. Vláda se rozhodla zřídit speciální skupinu, která bude pracovat na využití videoher k identifikaci týraných dětí.
Kampaň zabodovala na Cannes Lions už v loňském roce. Získala zlato v kategorii Entertainment a bronz v kategorii Media. Byla zároveň vyhlášená v rámci WARC Effective 100 za nejvíce oceňovanou kampaň roku 2022. Fabrice Plazolles, který zastává v agentuře Havas pozici Chief Creative Officer uvedl v rozhovoru pro magazín Dare! patřící Havas Group, že byla patrně právě snaha ukázat, že online prostředí může skutečně pomáhat a že gaming může mít na mládež i dobrý vliv. A ve světě počítačových technologií mohou mít takovéto snahy opravdu zásadní dopad.
Zdroje: Adobo Magazine, Purpose Awards