Volba amerického prezidenta poskytuje i marketingové tipy
Volba nejmocnějšího muže planety skončila. Barack Obama získal další čtyři roky v Bílém domě. Zůstat další volební období v oválné pracovně mu pomohly také rozličné marketingové strategie. Některé z nich se dají podle komentáře Antony Younga pro server Adage aplikovat i obecně. Pojďme se na ně podívat.
Osobní přístup
V rámci kampaně Baracka Obamy bylo osobně (hlavně telefonicky) osloveno 125 milionů voličů. Romneyho tým zvládl oslovit asi polovinu. Osobní kontakt funguje, o tom se Obama přesvědčil už v předchozích volbách, proto také věnoval pozornost lokalizaci a v klíčových oblastech vybudoval více poboček. Lidé se tak se členy týmu mohli bavit o konkrétních problémech v dané oblasti. Důležitost lokální komunikace si firmy uvědomují stejně jako politici.
Video
Volby v roce 2008 významně ovlivnil Facebook, v letošním roce to bylo video. Sem se dá zařadit jak video v televizi, tak také online video, do kterého jen na americkém videoportále Hulu kandidáti investovali o 700 % více než v předchozích volbách.
Adaptive Marketing
Podle Adama Younga se při letošních amerických volbách dal pozorovat rozvoj tzv. “Adaptive Marketing” - kdy kandidáti v podstatě okamžitě reagovali na jednotlivé události, jako byly výsledky průzkumů či zajímavá témata. Schopnost rychle a správně reagovat na novou skutečnost se cení. To se projevilo i u nás - vzpomeňme na kreativní akce likérek během prohibice. U prezidentských kandidátů šlo ale především o zachycení žádaných témat a jejich další rozvoj.
Pozor na negativní kampaň/reklamu
Negativní reklama, očerňování konkurence - letos jí bylo během prezidentské kampaně více než v roce 2008.
Ve spotech vysílaných od června do října bylo 62,9 % spotů negativních, v roce 2008 to bylo o polovinu méně. Young se domnívá, že i možná proto byla letošní volební účast nižší. Mohlo by to tak vyslat varovný signál i českým prezidentským kandidátům
Zdroj: www.adage.com