Volby jsou tu. Facebook se připravuje na možné občanské nepokoje v USA
Mark Zuckerberg v rozhovoru pro Axios. Zdroj: YouTube/Axios/HBO
Tento týden bude ve Spojených státech hodně nervózní. Již v úterý 3. listopadu by měl být znám vítěz klání o úřad amerického prezidenta. Tedy teoreticky. V praxi se jistě protáhne počítání rekordního počtu hlasů odevzdaných poštou a existují jisté obavy, že pokud průběžné výsledky nebudou dostatečně jednoznačné, přispěje chování stávajícího prezidenta Donalda Trumpa k destabilizaci společnosti a možná i občanským nepokojům.
To si moc dobře uvědomují i ve společnosti Facebook, jejíž platformy mohou sloužit uživatelům k tomu, aby šířili fámy a nepokoje podněcovali, stejně jako k tomu, aby je i přímo organizovali. Potvrdil to Nick Clegg, který zastává ve Facebooku pozici head of global affairs, v rozhovoru pro The Financial Times (dále FT). Dokonce přímo prozradil, že mají připravené plány pro případ, kdyby se začal šířit chaos. Konkrétně upozornil, že Facebook by učinil agresivní opatření „k zabránění šíření obsahu“, který by mohl situaci ještě zhoršit.
Dle zdroje FT využil zkušenosti lidí plánujících běžně vojenské scénáře k tomu, aby si ujasnil, jak by mohl reagovat až v 70 různých variantách po uzavření volebních místností.
Clegg vyjádřením obav připomněl sentiment, který byl cítit z čtvrtečního vyjádření Marka Zuckerberga při vyhlášení ekonomických výsledků za poslední kvartál. „Naše společnost je rozdělená a výsledky voleb mohou potenciálně trvat dny nebo týdny. Je tu nebezpečí občanských nepokojů,“ uvedl tehdy.
Facebook má máslo na hlavě za nezvládnutou roli v posledních prezidentských volbách v roce 2016. Proto přijal v posledních měsících řadu opatření: podněcuje už dlouhou dobu občany USA k registraci k volbám, blokuje naopak reklamy, jejímž cílem je volby delegitimizovat, potírá nevhodný obsah, jako jsou Facebook Groups šířící dezinformace skupiny QAnon nebo odmítání existence holokaustu.
Facebook dlouho váhal, jak přistoupit k politickým reklamám před americkým prezidentským kláním. Varianta vůbec politické reklamy na svých platformách nepřipustit moc dlouho na stole nevydržela. Nakonec to skončilo spíše u symbolického gesta neumožnit v období týdnu před volbami (od 27. října) spouštění nových kampaní.
Prezidentští kandidáti u své inzerce nicméně zaznamenali potíže mimo limity dané restrikce. „Zkoumáme, zdali nebyly některé reklamy pozastavené nesprávně a jestli někteří inzerenti nemají problémy se změnami nastavení svých kampaní,“ uvedl minulý týden v tweetu produktový manažer Facebooku, Rob Leathern. Zároveň budou omezeny reklamy o politických a společesnkých tématech i po volbách. Na zakázaném seznamu je například inzerce, která by znevažovala nějaký způsob hlasování: polopaticky řečeno, nesmí například opakovat Trumpovu rétoriku o tom, že hlasování poštou je receptem na zfalšované volby. 6/ We’ll temporarily stop running all social issue, electoral and political ads in the US after the polls close on 11/3 to reduce opportunities for confusion or abuse. Advertisers can expect this to last for a week, though this is subject to change https://t.co/JaBwvoFnKM
7/ Ads related to voting have additional prohibitions: they can't delegitimize methods of voting as illegal or corrupt, prematurely claim victory and delegitimize an election as fraudulent or corrupt because the result can't be determined on the final day of voting