X podává bizarní žalobu na skupinu velkých inzerentů. Na bojkotu Twitteru se prý dohodli

7. 8. 2024 | Petr Michl
„Toto je válka,“ uvedl Elon Musk k žalobě. X zažalovala skupinu inzerentů zahrnujících Unilever, Mars nebo Orsted. Tvrdí, že „masivní bojkot inzerentů" připravil společnost o miliardy dolarů příjmů a porušil antimonopolní zákony.


Zdroj: Stock photos / Elon Musk od Marina Lichnevska na Shutterstock / repro Marketing Journal

Společnost X (dříve Twitter) podala v úterý u federálního soudu v Texasu žalobu na Světovou federaci inzerentů a členské společnosti Unilever, Mars, CVS Health a Orsted.

Obvinila reklamní skupinu z iniciativy v zájmu tzv. „brand safety“ nazvané Globální aliance pro odpovědná média. Ta údajně pomáhala koordinovat pozastavení reklamy poté, co Musk na konci roku 2022 koupil Twitter za 44 miliard dolarů, změnil jeho směřování a mimochodem i propustil velkou část zaměstnanců, včetně těch, kteří měli dohlížet nad tím, aby prostředí Twitteru bylo bezpečné pro značky.



CEO X, Linda Yaccarino, uvedla ve videu, že žaloba částečně vyplynula z důkazů odhalených republikány vedeným soudním výborem Sněmovny reprezentantů USA, které podle ní ukázaly, že „skupina společností organizovala systematický nezákonný bojkot" proti X.

„Tyto organizace zaměřily naši společnost a vás, naše uživatele. Důkazy a fakta jsou na naší straně. Konspirovaly, aby bojkotovaly X, což ohrožuje naši schopnost vzkvétat do budoucna. To vystavuje vaše globální náměstí – jediné místo, kde se můžete vyjadřovat svobodně a otevřeně – dlouhodobému riziku. Když je trh myšlenek omezen, ubližuje to lidem. Žádná malá skupina lidí by neměla být schopná monopolizovat, co půjde monetizovat,“ uvedla.

 

V tweetu, s nímž Musk sdílel otevřený dopis inzerentům, dodal:

„Snažili jsme se o mír 2 roky. Teď to je válka.“

Uživatelé Muskovi připomněli, že na konci loňského roku sám vzkázal bojkotujícím inzerentům, že nepotřebuje jejich peníze a ať jdou (eufemisticky upraveno) tam, kam slunce nesvítí.

Čistě technicky by se ale žaloba měla týkat prvního velkého exodu značek z tehdy ještě Twitteru, ne toho z roku 2023, s kterým byl spojen zmíněný vzkaz.

Musk zároveň povzbudil další společnosti, které byly bojkotovány inzerenty, aby se také přidaly k žalobě. A přesně to udělala aplikace na sdílení videí Rumble, která byla před vznikem Trumpovy Truth Social jednou z hlavních sociálních sítí pro americké pravicové komentátory a jednotlivce vykázané odjinud. Rumble v tiskové zprávě deklaruje:

„Standardy brand safety stanovené zadavateli reklamy a jejich reklamními agenturami by měly na trhu uspět nebo neuspět na základě své podstaty, a nikoli prostřednictvím nátlakového uplatňování tržní síly. Všechno toto nezákonné jednání se děje na úkor platforem, tvůrců obsahu a jejich uživatelů, jakož i vlastních klientů z řad inzerentů agentur, kteří v důsledku jejich tajné dohody platí za reklamu více."

Světová federace inzerentů se sídlem v Belgii a zástupci společností CVS, Orsted, Mars a Unilever v době psaní tohoto textu nevydali žádnou oficiální reakci.

Bude zajímavé sledovat, jakou má takovéto obvinění šanci na úspěch. Čistě selským rozumem totiž inzerenti mohou rozhodovat o tom, kde budou za reklamu utrácet své peníze. A těžko je může soukromý subjekt nutit či vyžadovat, aby to bylo právě u něj. Navíc je celkém logické, že si inzerenti organizovaní ve skupině za účelem prosazení brand safety řeknou, že nějaká platforma bezpečná není. Proto v té organizaci také jsou. Zvláštním tvrzením je i to, že dané kroky údajně prodražovaly reklamu dalším inzerentům. Tam, kde je menší přetlak inzerentů, se totiž obvykle ceny spíše snižují.

Jistá je také jedna věc. Nikdo ještě nezvýšil apetit inzerentů utrácet ve svém médiu tím, že je zažaloval. 

 
Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: