Značka Fair Trade je ze všech podobných nejznámější
Fair Trade |
Výrobky s označením Fair Trade, které je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu, se stále více dostávají do povědomí tuzemských spotřebitelů. Podle průzkumu agentury NMS z měsíce října se s výrobky Fair Trade setkalo více než 43% tuzemských respondentů. Téměř čtvrtina z dotazovaných tyto výrobky občas nebo výjimečně nakupuje a tři procenta je zařadila do pravidelné spotřeby.
Nejvíce lidí se o Fair Trade, které prosazuje spravedlivé ceny za potraviny a výrobky ze zemí třetího světa, dozvědělo z médií, pětina o nich slyšela od známých a kamarádů nebo je objevili přímo v prodejnách. Výzkum agentury se zúčastnilo 1614 respondentů z celé České republiky.
Fair Trade je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. Systém spravedlivého obchodu Fair Trade se snaží zajistit výrobcům výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí. V současnosti je do něj zapojeno téměř 1,5 milionu pěstitelů, zemědělských pracovníků a řemeslníků v 58 zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky.
"Fair Trade je celkově velmi příznivě vnímáno veřejností. Devět z deseti respondentů, kteří se už s výrobky Fair Trade setkali, označuje toto hnutí za sympatické. Větší spotřebě podle nich brání především malá informovanost spotřebitelů a malá dostupnost. Necelá polovina dotázaných si myslí, že je největší překážkou vysoká cena," konstatovala projektová ředitelka agentury NMS Eva Veisová.
V České republice jsou mezi nejčastěji nabízenými výrobky Fair Trade především potraviny. V poslední době se ale stále častěji objevují v nabídce obchodů také řemeslné produkty jako keramika, výrobky z kůže a oblečení.
Loni Češi za výrobky s označením Fair Trade podle odhadu agentury Green marketing utratili rekordních více než 50 milionů korun. Hlavní část výrobků Fair Trade nakoupí Češi v prodejnách biopotravin, kavárnách, čajovnách a v obchodních řetězcích. Rozmáhá se také prodej na internetu.
Sílu značky Fair Trade také dobře demonstruje fakt, že k ní přechází i společnosti s vlastními původními programy - tlaku zákazníků postupně podléhá třeba společnost Starbucks, která zavedla Fair Trade kávu, přestože podniká podle svého programu Starbucks Shared Planet.