Co přináší nové Podmínky užívání Facebooku aneb „Vaše data jsou moje data"

1. 12. 2014 | Petr Michl
Dle nových podmínek bude Facebook moct prodávat inzerentům informace o uživatelích, včetně jmen a profilových fotografií.

Jistě se vám na Facebooku již objevila notifikace upozorňující na úpravy v Prohlášení o právech a povinnostech (dále Podmínky užívání) největšího sociálního média, které vstoupí v platnost od 1. ledna 2015.  Přečtěte si o tom, jaké jsou hlavní změny. Nejsou zdaleka zanedbatelné. Je mezi nimi například i deklarování toho, že Facebook bude moci prodávat třetím stranám informace o uživatelích, včetně jejich jmen a profilových fotografií.



Nejprve si připomeňme, že toto není zdaleka první změna podmínek užívání Facebooku. O té poslední spojené s velkou kontroverzí mohli v prosinci 2012 dokonce hlasovat uživatelé. Hlavní body tehdejší změny byly tyto:

  • Facebook zruší možnost hlasování o podmínkách fungování stránky.
  • Facebook může sdílet data o uživatelích i s dalšími službami, jež jsou s ním majetkově propojeny.
  • Facebook může změnit, kdo může uživatele kontaktovat skrze Zprávy.
  • Facebook může určit, kdo uvidí váš obsah poté, co ho stáhnete ze své Timeline.

Chytákem tohoto demokratického gesta tedy bylo to, že k uznání hlasování za právoplatné bylo potřeba hlasů 300 milionů uživatelů. Tedy skutečně velkého množství, kterého ani zdaleka dosaženo nebylo. Facebook výše zmíněné změny aplikoval a zároveň si zdánlivě demokraticky posvětil, že se příště ptát nebude. Nyní proto pochopitelně pouze oznamuje.  

Lepší cílení reklam znamená vice dat o uživatelích pro inzerenty. Je to logické

Cílem výše zmíněného „může sdílet data o uživatelích i s dalšími službami, jež jsou s ním majetkově propojeny" byla mimo jiné příprava efektivní možnosti inzerce na Instagramu, který také Facebook vlastní. Nové změny pravidel užívání pak připravují půdu pro další zlepšení účinnosti cílení reklam a jejich efektivity. A to nepůjde bez dalšího sdílení uživatelských dat s inzerenty.

Povolujete nám použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značku, která se vám líbí), který poskytujeme nebo zprostředkováváme,“  můžete si přečíst v přímo v bodu č. 9 Podmínek užívání.  Jednoduše řečeno Facebook mění to, čím dosud uklidňoval nové uživatele v sekci Začínáme" - zde uvádí:  „Ne. Žádné z vašich informací nikomu neprodáváme a ani nikdy v budoucnu nebudeme prodávat.“

Rozsah obsahu lze ovlivnit tím, co je veřejné. Jméno a profilová fotografie patří do této kategorie ale automaticky bez ohledu na formy nastavení soukromí profilu. 

Nejsilnějším reklamním nástrojem Facebooku jsou Custom Audiences. Donedávna šlo v Power Editoru cílit i na konkrétní uživatele skrze Facebook IDs získaná nepovolenou technikou scrappingu, typicky z facebookových stránek či skupin konkurentů. Tomu bylo zabráněno. Výše naznačená úprava Podmínek užívání ale teoreticky umožňuje situaci, kdy se Facebok může vydat od anonymizovaného cílení na základě socio-demografických údajů i k umožnění cílení ke konkrétním uživatelům - tentokrát by ale za to dostal příplatek on. Upozorňujeme ovšem, že se v tomto případě jedná spíše o spekulaci. Ostatně výše citované ustanovení vložil Facebook potichu již do stávajících Podmínek užívání pod bod č. 10, jedná se tak nyní především o změnu důkladně oznámenou než o absolutní novinku. Nyní Facebook dle něj za úplatu poskytuje jméno uživatelů u reklam v news feedu, které mají sociální kontext (ve stylu „(your friend) XY likes brand XX" nad reklamou dané značky). To ostatně dělal u někdejších tzv. sponsored stories" už před několika lety.

 

Když váš obsah někdo sdílel, má Facebook stále licenci na jeho použití

Otázka vlastnictví obsahu sdíleného uživateli na Facebooku je dlouhodobě předmětem kontroverzí.  Poslední úprava v podmínkách platných od 1. ledna 2015 zní: „Pro obsah chráněný právy k duševnímu vlastnictví, jako jsou fotografie a videa (obsah podléhající duševnímu vlastnictví, DV), nám výslovně udělujete následující oprávnění, v souladu s vaším nastavením soukromí a nastavením aplikací: udělujete nám nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu podléhajícího DV, který zveřejníte na Facebooku nebo v návaznosti na něj (Licence k DV). Tato licence k DV končí, jakmile svůj obsah podléhající DV odstraníte ze svého účtu, s výjimkou případů, kdy jste tento obsah sdíleli s ostatními (pokud jej také oni neodstranili)."

Novinkou je především specifikace toho, kdy končí licence Facebooku na uživatelský obsah podléhající duševnímu vlastnictví, respektive upřesnění: pokud někdo váš obsah sdílel, je tam venku" a Facebook má na něj práva.

Tím se nikdo nesnaží říct, že Facebook plánuje vytvořit fotobanku složenou ze snímků uživatelů. Na to by si pravděpodobně netroufl ani on. Fotografie z dovolené s označenou stránkou konkrétního hotelu, ale může být teoreticky využita u jeho reklam.  

Více informacím uživatelům

V e-mailu zaslaném Facebookem ve spojitosti s představením nových Podmínek užívání je i pár z uživatelského hlediska pozitivnějších bonusů. Jedním z nich je, že Facebook chce uživatelům dát více informací o tom, jak jsou užívána jejich data. Mezi ně patří i data o jejich poloze, stavu jejich baterie a síle signálu. Dle Facebooku pomáhají k tomu, aby byly uživatelům ukazovány relevantní reklamy.

Typicky si představme to, že se vám nezobrazí reklama na instalování mobilní aplikace, když je zřejmé, že máte skoro vybitou baterii a slabý signál.

Facebook vyzývá uživatele, aby si zjistili více informací o jeho skupině společnostíaplikacích a službách.  

 

Uživatelé si mohou nastavit reklamy, které chtějí vidět napříč zařízeními. U nás však zatím ne

Uživatelé mohli i dosud zvolit typ reklamy, který nechtějí vídat. Jejich volba byla ale často respektována pouze na desktopu, ne na dalších typech zařízení. Nyní Facebook umožňuje změnu, která bude platit skutečně napříč zařízeními.. Upřesnění předvolby reklam nicméně není dostupné v ČR. Zatím se tato možnost týká USA, Austrálie, Kanady, Francie, Německa, Irska a Spojeného království.

Nelíbí se vám to? Zrušte si účet

Facebok se snaží svůj byznys co nejvíce zpeněžit. A to pro něj znamená nabídnout inzerentům co nejefektivnější reklamu. Proto mu nevadí, když specifikujete typ reklamy, který vám vadí. Pomůže mu to, aby vám ukazoval relevantnější inzerci.

Druhou stranou mince je změna Podmínek užívání naznačující možnost obchodování Facebooku s konkrétní identitou uživatelů. Ve své nejtvrdší formě by to bylo v rozporu s tím, co prohlašoval dosud.

Pokud se vám ovšem nové Podmínky užívání nelíbí, moc s tím toho nenaděláte. Jediným zaručeným receptem je zrušit si účet.

Jakousi nadějí je také tlak na změnu domácí či evropské legislativy. Té se Facebook musí přizpůsobit. Není náhodou, že pouze pro uživatele v Německu platí tato odlišná ustanovení.

Na závěr máme velmi důležité upozornění: Rádoby právní prohlášení ve statusu na věci nic nemění. Váš příspvěvek v news feedu nemá větší právní hodnotu než Podmínky užívání, které jste odkliknuli velmi pravděpodobně bez čtení při založení vašeho účtu. 

Více si o tom přečtěte v článku Právo pro digitální stádo 2 aneb Váš status na Facebooku není právně závazný dokument.

Prosba redakce:

Potěšilo by nás, kdyby se k vám podobné články dostávaly i ve vašem news feedu co nejčastěji. Bohužel nám v tom Facebook v poslední době pomáhá o poznání méně než v minulosti. Proto na vás máme prosbu. Nastavte si prosím na naší facebookové stránce možnost „Dostávat upozornění" či v anglické verzi Get Notifications". Pak vám naše články neutečou a budete se rozhodovat o jejich čtení sami, nikoliv podle vrtochů algoritmu. Návod je na obrázku níže.



Ano, víme. Jsou to odsud dva kliky a uvědomujeme si, že to je dlouhá cesta. Jako motivaci navíc vás prosíme způsobem, který na Facebooku neuvidíte: roztomilým GIFem.



Skutečně by nám to udělalo radost. Tak jen do toho. Díky moc!

Tým Marketing Journalu

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: