Firmy těžce nezvládly vánoční komunikaci. 10 tipů, jak ji zlepšit

6. 1. 2014 | Vít Prokůpek
Děsivá statistika vánočních přání a PF. Také jste rozeslali a přijali „péefka“ bez personalizovaného oslovení? Dělejte to jinak!

Kolik Vám letos přišlo vánočních a novoročních přání? A kolik z nich bylo personalizovaných? „Milý Vítku" mi zní mnohem lépe než „Vážení obchodní přátelé" nebo „Dear All". Svůj profesní život jsem zasvětil psychologii ovlivňování, a proto vím, že každý člověk je ve své podstatě egoistickou bytostí. Není to dobře ani špatně, prostě je to fakt. Díky tomu dokážeme přežít.

Každý si pokládá – ať už vědomě nebo nevědomě – otázku: „A co z toho budu mít?" To je hnací motor vašich rozhodnutí. Každý přemýšlí hlavně o sobě. A pokud přemýšlí o ostatních lidech, přemýšlí o nich většinou ve vztahu k sobě samému. Každý se chce cítit důležitý. Opečovávaný. Jedinečný. Středem vašeho zájmu. Já, já, já a zase já! Vlastně Já! Oslovení „Vážení obchodní přátelé" nikomu pocit důležitosti nedává. Opravdu nikomu. Bohužel, tuto příležitost většina firem prošvihla.



Jaká je tedy statistika?
V případě mně došlých PF je doslova tragická. Obdržel jsem 34 vánočních a novoročních přání, osloven jménem jsem byl pouze ve třech (nepočítám odpovědi na PF, která jsem rozeslal o vánočních svátcích). A opravdu nepůsobí dobře, pokud přání rozešle vaše asistentka. Ani nepůsobí dobře, pokud dostanu přání z emailu info@vaseskvelafirma.cz. Tímhle vším nepřímo zákazníkovi říkáte: Nejsi pro mě dost důležitý na to, abych si na tebe našel pár sekund a poslal ti osobní přání a osobně.

Abych nebyl úplně krutý, existují výjimky. Hromadné přání odpustíte například Amazonu, Alze nebo Slevomatu. Obecně firmám, od kterých jste něco koupili a nikdy jste nejednali s konkrétním zástupcem této firmy.

Zákazník (klient) se však nechce cítit jako položka na seznamu, pokud jste s ním osobně přišli do kontaktu. Hromadné přání se tedy neodpouští právníkům, koučům, prodejcům, key account manažerům, lékařům, lektorům, konzultantům, daňovým poradcům, účetním, pojišťovacím makléřům, realitním makléřům, auditorům, řemeslníkům, konstruktérům, architektům, novinářům a komukoliv jinému, kdo se svým zákazníkem někdy jednal osobně a má na něj kontakt. A už vůbec se neodpouští reklamním a komunikačním agenturám a PR odborníkům. Doufám, že někteří z vás se teď aspoň trošku zastyděli:)

Je pro vás zákazník skutečně důležitý?

Možná teď namítnete: "Nemám čas na to, abych psal personalizovaná vánoční a novoroční přání." Opravdu? Tak to radši nedělejte. Zeptám se ještě jednou: „Opravdu nemáte čas na to, abyste popřáli svým zákazníkům? Lidem, kterým vděčíte za to, že máte co jíst, kde bydlet, v čem jezdit...?" Buďte k sobě upřímní a přestaňte si lhát do kapsy. Není to otázka času, ale priorit. Pro každého má den jen 24 hodin. Můžete je využít buď na budování vztahů se svými chlebodárci nebo na nedůležité blbosti. Možná delegujete něco, co byste delegovat neměli. Vztah totiž delegovat nejde. A naopak nedelegujete něco, co v pohodě delegovat jde.

Na druhou stranu chápu, že zákazníků máte hodně. Gratuluji! Je těžké každému osobně popřát. Jde to však jednoduše a efektivně. Můžete poslat několik tisíc emailů. I s oslovením. Během pár minut. No, přesněji řečeno – během pár minut vytvoříte text vánočního přání, přiložíte obrázek (pravděpodobně přání, které Vám vytvořil grafik). Kliknete na „odeslat" a odejdete od počítače, protože on bude teď zhruba hodinu pracovat za vás, odesílat těch několik tisíc emailů. Můžete si klidně dát kávu. Nemusíte být počítačovým géniem, ani není potřeba mít sofistikovaný systém na rozesílku emailů. Vystačíte si s Outlookem, Wordem a Excelem. Jak to přesně udělat?  Čtěte dál...

Jak se příště polepšit? Aneb 10 tipů pro zlepšení vaší komunikace

Firmy těžce nezvládly vánoční komunikaci. Bohužel se to netýká jen Vánoc. Deset rad pro zlepšení vánoční i nevánoční komunikace vaší firmy:

  1. Pokud je vaším zákazníkem lidská bytost, chovejte se k němu jako k lidské bytosti.

  2. Dejte vaší firmě lidskou tvář. Lidi raději komunikují s lidmi než s firmami.

  3. Proto vystavte fotky, jména a kontakty klíčových zaměstnanců na své webové stránky. vaši zaměstnanci jsou vašimi mluvčími, neskrývejte je!

  4. Dejte si tu práci a nasbírejte kontakty všech, kteří kdy o Vaši firmu zavadili zrakem. Je to vynikající investice a jak ji jednou uděláte, můžete dál s touto databází pracovat.

  5. Pokud vaše asistentka píše někomu, s kým jste byli dříve v osobním kontaktu, udělejte to aspoň tak, aby nebylo poznat, že se jedná o vaši asistentku.

  6. Naučte se posílat hromadnou korespondenci personalizovaně.

  7. A příští Vánoce? Pět nejlepších zákazníků pozvěte na kávu (na večeři). Nebo obecněji řečeno pět pro vás klíčových lidí. Dalším dvaceti nejdůležitějším zatelefonujte. Ostatním pošlete email - příjemce v nich oslovujte jejich jménem.

  8. Zkuste své vánoční přání učinit alespoň trochu originálním.

  9. Spojte své vánoční přání s produktem, který nabízíte. Případně s vaší značkou.

  10. Už nikdy, nikdy nepište zákazníkovi z adresy info@vasefirma.cz. Tato adresa slouží jen pro příchozí poštu. Zákazník chce vidět, že se jím zabývá živá bytost. Odpověď by tedy měla přijít z adresy konkretni.jmeno@vasefirma.cz.

Jak budovat síť kontaktů, posilovat vztahy a posílat emaily s oslovením (klidně na několik tisíc adres) vám prozradím na semináři  Networking jako předpoklad úspěchu ve 21. století. Jak zvýšit svou přesvědčivost a rychle zaujmout se dozvíte na semináři Psychologie přesvědčivosti: Umění ovlivňovat. Jak lépe poznat sami sebe, efektivněji se řídit, být empatičtější, jak budovat dlouhodobé a kvalitní vztahy a jak zvýšit svou úspěšnost v životě se dozvíte na semináři Emoční inteligence jako klíč k úspěchu.

Rád vás uvidím!

Autor článku, Ing. Vít Prokůpek, je profesionální vyjednavač, kterého umění ovlivňovat živí. Působí na mezinárodní úrovni a své služby poskytl více než 80 organizacím, od velkých nadnárodních korporací až po menší a střední české firmy. Externě přednáší na 6 vysokých školách a jeho individuálních konzultací využívají úspěšní manažeři i podnikatelé.

Štítky dokumentu: Komentář

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: