Google má trademark na googlování
Už jste někdy použili slovo „googlit“ pro „hledat informace na internetu“, aniž by to muselo nutně znamenat, že je to spojené přímo s největší internetovým vyhledávačem? Pokud ano, nejste rozhodně sami. Google je název technologické společnosti, jejího vyhledávače, ale může to být také sloveso „to google“. Není ale porušením chráněné obchodní značky, když „googlíte“ a nejste na Googlu? Federální soud v Arizoně se ne příliš vzdálenou otázkou zabýval.
Soud rozhodoval v záležitosti dvou jedinců, kteří začali masově vytvářet domény s jasným klíčem: „GoogleSomething.com“, třeba „GoogleDisney.com“ nebo „GoogleBarackObama.com“ – celkově takto vytvořili na 750 domén. Google to bral jako zneužití svého trademarku. Nejprve hledal svá práva skrze arbitráž fungující v rámci Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy. Tu vyhrál a zmínění dva jedinci se pro změnu obrátili na federální soud v Arizoně s žalobou rozporující výsledek arbitráže na základě toho, že „Google“ je nyní generické označení, které ztratilo svůj původní význam, tudíž by neměl Google mít tento název chráněn jako obchodní značku. Žalující uvedli, že Google je nyní sloveso označující obecně jakoukoliv vyhledávací aktivitu, která nemusí probíhat přímo na portálu Google.com. Soud to ovšem zamítl. Zde je úryvek z jeho rozhodnutí:
„Je přímo v rozporu se zněním i duchem práva obchodní značky odstranit právní ochranu pouze kvůli tomu, že značka – budovaná skrze důsledný marketing, rozvoj a kontrolu kvality – se stala natolik silná a rozšířená, že veřejnost přijímá značku k popisu aktu užívání segmentu produktů či služeb, ke které značka náleží. Jak uvedl jeden akademik: „Používání obchodní značky ve formě slovesa může namísto naznačení generického statutu značky stejně dobře také indikovat přetrvávající slávu značky.“
Jedním z důvodů ochrany značky je pochopitelně ochrana spotřebitelů před zmatením. Arizonský soud se přiklonil k názoru, že povolit žalujícím provoz domén ve tvaru „GoogleXYZ.com“ by jenom přispělo k dalšímu matení spotřebitelů.
Jinak je ovšem potřeba dodat, že sláva značky skutečně může název jako trademark oslabit. Například švédská značka Electrolux bude těžko vymáhat zneužití své ochranné známky po těch, co doma luxují s vysavači úplně jiných brandů. Portál MarketingLand uved několik případů výrazů běžných v USA, které už potlačily či zatím jen potlačují registrované obchodní značky:
- Aspirin je stále registrovanou ochrannou známkou německé farmaceutické společnosti Bayer v mnoha zemích, nikoliv v USA.
- Výraz „App“ byl dříve trademark Applu, který byl zrušen, název App Store je nyní úspěšně používán například Amazonem.
- Escalator (Eskalátor) (původně ochranná známka společnosti OTIS)
- Kleenex (stále registrovaná obchodní značka a silný brand, ale v praxi běžně používané označení pro papírové kapesníky).
- Thermos (neboli česky „termoska“ je původní ochrannou německé společnosti Thermos GmbH)
- Photoshop (stále trademark společnosti Adobe, zároveň ale také sloveso označující postprodukční úpravu fotografií)
Jak je zřejmé z daného výčtu. Mnoho ochranných známek se stalo obětí vlastního úspěchu. Popsaný soudní spor je spíše jen jednou z mnoha bitev z války Googlu za svůj trademark. Zatím ji stále vyhrává. Před několika lety na tiskové konferenci k uvedení virtuální cimrmanovské pokladnice Almara od Seznam.cz uvedl patron projektu Zdeněk Svěrák, že má Seznam rád a že si na něm občas něco „vygooglí“. S přihlédnutím k zde uvedeným informacím se dá říct, že toto prohlášení bylo nejenom netaktní, mělo navíc i poněkud nelegální náboj.
Kompletní rozhodnutí soudu i s jeho odůvodněním si můžete přečíst níže:
Zdroj: MarketingLand