Zdroj: Balíkobot
Mění se nějakým způsobem trend doručování na dobírku? Dokážete procentuálně porovnat jeho meziroční pokles/růst?
„Doručení na dobírku meziročně roste o 132 %. Zvyšuje se zastoupení platby kartou proti hotovosti.” – Daniel Mareš, CEO, WE|DO
„Fenomén dobírky se obecně v e-commerce, v důsledku pandemie, utlumil. Velcí hráči dokonce možnost platby na dobírku během první vlny na jaře zablokovali, aby se co nejvíce omezil kontakt mezi zákazníkem a řidičem. Pozorujeme, že stále oblíbenější se stává platba online kartou, která je 36 %, kdežto dobírka jen 28 %, což je oproti období před pandemií obrovský rozdíl (dříve až 50 %).” - Milan Šmíd, ředitel marketingu, Zásilkovna
„Narůstají nám platby dobírek a zásilek placených platební kartou, lidé obecně chtějí méně manipulovat s hotovostí.” – Messenger
„Je to podobné jako u počtu zásilek. V době jednotlivých vln epidemie se podíl balíků s dobírkou snížil a nejvíce u těch placených hotově. Po rozvolnění se částečně vrátil, ale dlouhodobě klesá.” - Ing. Milan Loidl, Business development & marketing director, PPL CZ
„Ihned po zavedení prvních epidemiologických opatření na jaře loňského roku procento dobírkových balíků kleslo v podstatě ze dne na den téměř o čtvrtinu. Každý, kdo mohl, volil nejbezpečnější variantu platby předem. Postupně, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, podíl dobírkových balíků opět vzrostl a nyní je pouhé tři procentní body pod předkovidovou úrovní.” - Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika
„Doručování na dobírku neposkytujeme, proto nedokážu porovnat meziroční pokles nebo nárůst.” – Jakub Tomšovský, obchodní ředitel, DHL Express
Dokážete procentuálně porovnat meziroční nárůst zájmu u e-shopů o platební bránu? Odpovídá to také trendu nově vznikajících e-shopů?
„V posledním roce jsme zaznamenali rekordní počet zájemců o platební bránu. Prakticky jsme v průběhu roku 2020, ale i v roce 2021 zažili dva vrcholy sezóny, kdy tradiční předvánoční poptávkovou vlnu doplnila obří vlna zájmu o bránu na jaře 2020 i na jaře 2021. Díky tomu jsme v nových poptávkách meziročně v roce 2020 poskočili o 76 % a v nově uzavřených smlouvách potom o 70 %.” – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay
„Trend nárůstu zájmu o platební bránu běžně kopíruje meziroční nárůsty nových e-shopů, tedy kolem 10 %. Během koronakrize jsme ale zaznamenali zvýšený zájem, neboť byli podnikatelé vyloženě donuceni využívat možnosti bezkontaktních plateb. Zejména pak došlo k značnému nárustu objemů plateb přes internet, což je logický důsledek zavřených kamenných obchodů.” – Daniel Havel, CEO, ThePay
„V našem případě se tedy jednalo o meziroční nárůst ve výši 100 %.” – Karel Sasín, jednatel, Pays.cz
Jak se během pandemie změnila potřeba koncových zákazníků platit kartou, nikoli dobírkou?
„Platbu kartou online začali využívat i lidé, kteří nikdy předtím na internetu neplatili, ani neměli zkušenost s online nákupy. Poprvé platby z mobilních zařízení předstihly platby realizované na stolním počítači. Navíc si lidé velmi oblíbili chytré platby pomocí Apple Pay a Google Pay a rostl také počet zákazníků, kteří platili pomocí karty uložené v platební bráně, aby tak nemuseli pokaždé opisovat číslo karty a další údaje. Protože lidé začali častěji nakupovat online, začali požadovat i maximálně jednoduché a pohodlné platby.” – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay
„Dobírku v ThePay považujeme za zastaralý produkt, který jednoho dne zcela zanikne. Dobírka je pomalá a ve svém výsledku nákladná pro všechny strany. Ani pro e-shop ani pro zákazníka nepředstavuje žádnou velkou výhodu, stejně vám přece vydají balík až po zaplacení a když se stanete obětí podvodníka, uvnitř najdete klidně i jedno velké nic. Platba kartou naopak představuje zcela bezpečný způsob platby a v případě, že by se zákazník stal obětí podvodu, což je samo o sobě výjimečně díky celému systému platebních karet, tak má nárok na vrácení peněz.” – Daniel Havel, CEO, ThePay
„Někteří obchodníci dokonce v průběhu pandemie možnost dobírky úplně zrušili, a to se logicky projevilo ve zvýšení poštu karetních plateb koncových zákazníků.” – Karel Sasín, jednatel, Pays.cz
Máte představu, jak se tento trend bude vyvíjet? Připravujete nějaké inovace?
„Trendem pro rok 2021 bude i nadále vzrůstající tendence plateb přes mobily. Poměr zařízení, přes která uživatelé zaplatí, se totiž mění ve prospěch mobilů. Do popředí zájmu se dostávají také PSD2 platby. V kontextu platební brány jde o možnosti, kdy zákazníci budou moct zadávat přes platební bránu platby z účtů, které mají u svých bank nebo prostřednictvím brány číst zůstatky na svých bankovních účtech. Více se mluví o silné autentizaci plateb, kterou banky naplno nasadily od letošního ledna. Jedná se o nové způsoby ověření plateb, kdy místo klasického SMS kódu uživatelé ověří platbu potvrzením v bankovní aplikaci nebo otiskem prstu (v závislosti na druhu zařízení a bance).” – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay
„Představu máme a připravujeme několik nových služeb. K posledním novinkám patří služba „E-produkty“ a „Bezpečná platba kartou“, kdy umíme, na přání obchodníka, garantovat převod platby až ve chvíli, kdy zákazník potvrdí převzetí objednávky. Zákazník pak má 100% jistotu, že nebude podveden a obchodník tak získává mnohem vyšší důvěryhodnost. Brzy spustíme do ostrého provozu také nový systém, který v Pays eviduje platby prostřednictvím platební brány i platby na fyzických platebních terminálech. Obchodník pak vidí veškeré své transakce na jednom přehledném místě.” – Karel Sasín, jednatel, Pays.cz
|