Infografika: Mámy jako hnací síla online prostředí
To, že mámy reprezentují na internetu jednu z nejviditelnějších skupin uživatelů, je zřejmé. A teď nemluvíme jen o diskuzích na MimiBazaru. Pro český trh nemáme k dispozici vyloženě mateřskou statistiku, a tak si vypomůžeme tou, kterou vydala analytická společnost Nielsen pro trh americký. V ní uvádí, že dle dat sebraných za březen 2012 byly na Facebooku 3 ze 4 matek. Pokud mluvíme o jejich potenciálu engagementu na Facebooku, lepší skupinu nenajdete. Pravděpodobnost „lajkování“ / fanouškovství značky online je o 38 % větší ve srovnání s průměrným uživatelem.
O zhruba čtvrtinu je pravděpodobnější i jejich návštěva blogů (souzeno dle nejpopulárnějších amerických platforem pro blogy Wordpress a Blogger). Jedna ze tří matek je pak sama bloggerkou. Sledování značek či celebrit je u zástupkyň této „psavé skupiny“ více než dvakrát pravděpodobnější ve srovnání s běžnou online populací.
Nezanedbatelný je význam žen matek pro e-commerce. Nakupování online využívají více než většina Američanů, přičemž motivace k tomuto jednání nikterak výjimečná: ušetřit čas a peníze. Dle studie spol. Nielsen je u matek pravděpodobnost online nákupu o 35 % větší v případě oblečení, o 50 % v případě hraček, o 29 % při nákupu hudby a o 23 % v případě e-booků. Kompletní infografiku najdete pod textem tohoto článku.
Českých výzkumů zabývajících se matkami spotřebitelkami není příliš. Společnost Brandbank nicméně provedla studii zabývající se vztahem matek malých dětí k nakupování potravin online. Nikterak překvapivě mámy vnímají online nakupování velmi pozitivně, jelikož šetří čas a může eliminovat přesuny na místo prodeje i často obtížené fyzické zvládnutí nákupu s malými dětmi, které je ne zřídka spojené s větami jako: „Nestrkej to do pusy. Kam ses ztratil? Přestaň brečet, i tak ty bonbóny nekoupíme.“ Online nakupování potravin nicméně vnímají rozporuplně v tom, že často nemají o produktu dostatečné informace.
Uvítaly by prezentaci výrobku obrázkem, který doprovází podrobný popis o složení, seznam alergenů, informace o nutričních hodnotách atd. To jen potvrzují slova regionálního manažera Brandbank Oliviera Bauduina, jenž uvádí: „Zákazníci, kteří se zajímají o to, co nakupují, se z kamenných obchodů na internet přesunou jen tehdy, budou-li si moci většinu svých nákupních zvyků vzít sebou do e-shopů.“ Dosavadní nenaplnění této potřeby může být brzo vyřešeno institucionální cestou. Povinnost uvádět údaje z balení u potravin nabízených na internetu zavede za dva roky nové nařízení Evropské unie o poskytování informací o potravinách. Mezi těmito údaji by taky měly být ty povinné na etiketách, tedy: název produktu, seznam ingrediencí, seznam alergenů použitých při výrobě produktu, množství určitých ingrediencí nebo kategorií ingrediencí, výživové hodnoty, skladovací podmínky, návod k upotřebení, zemi původu a další. Tato regulace by mohla napomoci k většímu rozvoji online nakupování potravin v Čechách. To je zde totiž stále na začátku a přes propagaci nejviditelnějšího e-prodejce iTesco i v offline reklamních plochách je jeho význam poměrně marginální.
Zdroje: www.slapstickmarketing.com, onlinestoreconfidential.com, Brandbank