Jak bojovat s nárůstem domácího násilí v průběhu izolace? Tyto kampaně nesou silné poselství
Zdravotní rizika spojená s pandemií koronaviru nejspíše už zná každý z nás. Méně se však mluví o tématech, která jsou s izolací a domácí karanténou spojena nepřímo. Podle OSN kvůli domácí izolaci vzroste ve světě počet případů domácího násilí o 15 milionů, na linky věnované pomoci obětem domácího násilí ve Velké Británii volá v průběhu krize o 49 % více lidí, policejní stanice v čínském Wuhanu zaznamenala o 300 % více hovorů, než obvykle. Že je domácí násilí palčivým tématem v této době více než kdy jindy se snaží upozornit kampaň UK says No More.
Ne pro každého je izolace v místě bydliště příjemná nebo pohodlná, pro mnohé však může být přímo životu nebezpečná. Oběti, které ve svém domově čelí domácímu násilí nebo zneužívání, může být takové omezení životu nebezpečné a je velmi důležité o takových tématech mluvit ve veřejném prostoru a také na ně upozorňovat. Právě k tomuto kroku se rozhodla iniciativa proti domácímu násilí No More, společně s agenturami Great Guns a MRM McCann, a přichází s překvapivým spotem, který vyzývá k akci.
Zdánlivě nevinný spot kontrastuje jasné sdělení: „Je tu epidemie, kterou nezaženete mytím rukou.” Výzva k tomu, mít oči otevřené a pokud si všimnete problému například u svých sousedů, ihned ho nahlásit, se nese všemi spoty kampaně. Kreativní ředitelka MRM McCann, Nicky Bullard, ke kampani říká:
„Když byla oznámena karanténa, tisíce lidí uvízly doma společně s násilníky, kteří byli navíc situací velmi frustrovaní. Naše práce tak musela nabádat k jasné akci, nemohlo jít o pouhé zvýšení povědomí o tématu.”
V podobném duchu se nesou i další spoty, které se zabývají tématem domácího násilí, například ten od organizace Still Here. Ten naopak pracuje s tématem videohovoru, který je náhle přerušen násilníkem.
Iniciativa No More na svém webu nabízí mnoho článků a tipů pro oběti i nezúčastněné pozorovatele, které by chtěli násilí ve svém okolí nahlásit. Společně s National Domestic Violence Hotline pak spustila v rámci Velké Británie také infolinku, kde oběti mohou hledat pomoc. Podobné iniciativy pak existují také v českém prostředí, obrátit se lze například na Bílý kruh bezpečí nebo neziskovou organizaci Rosa.
Jak na kampaně s omezeným rozpočtem a možnostmi produkce
Představené kampaně jsou o ohrožení, které se může skrývat doma. Jejich tvorba se pro změnu musela potýkat s různými omezeními vyplývajícími z karanténních a jiných opatřeních. A pochopitelně také s menším rozpočtem. Cílem pak bylo vystačit si s málem a přitom předat poselství, napojit se na diváky na emoční rovině a ideálně jim do hlavy zavrtat i výzvu k akci, která by mohla případně dalšímu domácímu násilí zabránit.
Kampaňový spot No More je točen z divákovy perspektivy, jako by skrze okno nakukoval k sousedům, kde si muž myje ruce, ovšem v pozadí za ním nehybně leží ženské nohy. Kreativní ředitelka Nicky Bullard vysvětluje: