Minuta bez ticha. Fotbalový klub připomněl kreativně problém sebevražd v Británii

17. 10. 2024 | Petr Michl
Totální kontrapunkt piety. Ve Velké Británii zemře vlastní rukou 1 člověk každých 90 minut. Klub Norwich City FC před zápasem nedržel při vzpomínce na zmařené životy minutu ticha, ale její pravý opak. Měl k tomu dobrý důvod.

Fotbalové kluby mají ambice promlouvat i k dění mimo hřiště. Například u pietních okamžiků vyzvou fanoušky k držení tzv. minuty ticha na úvod zápasů. Tentokrát ovšem fotbalový klub Norwich City FC přišel s opačným řešením: s „minutou bez ticha“.

Během zápasu v druhé nejvyšší anglické  ligové soutěži EFL Championship proti Hull City chtěl tým Norwich City FC připomenout problém sebevražd ve Velké Británii. V ní odejde ze světa tímto způsobem jeden člověk každých 90 minut, tedy za oficiální dobu trvání fotbalového zápasu. V rámci iniciativy vytvořené ve spolupráci s organizací Samaritans si v Norwich City FC kladli za cíl nejen poukázat na samotný nepříjemný fakt, ale především na to zvýšit povědomí o důležitosti komunikace a podpory mezi blízkými.

Místo vynuceného prostoru k tichému rozjímaní tak přišel s povzbuzením konverzací v rámci publika, při nichž nebudou typicky anglosaské: „How are you doing,“ myslet pouze jako formu pozdravu.

Na velké obrazovce na stadionu Carrow Road se 25 tisícům diváků zobrazovaly otázky, které si pak mohli navzájem pokládat. Mezi nimi například: Co se vám v poslední době honí hlavou?", „Na koho se obrátíš, když potřebuješ vyslechnout?" nebo „Jaký byl pro vás tento týden?" Tyto otázky se objevily také na účtech klubu v sociálních médiích a v programu na zápas. „V nejhorší chvíli vám to tak nepřijde, ale každý má svůj podpůrný tým,“ říká v příspěvku na Facebooku a nabízí mimo jiné možnost zavolat kdykoliv na k tomu určenou linku „Samaritánům“.

V něčem to připomíná zdravení poblíž stojícího při mši v kostele, ovšem v tomto případě jde o gesto, které by ideálně nemělo skončit u formalit, ale třeba u piva o poločase. Každopádně jde o kreativní převrácení typické formy piety. A to způsobem, který má potenciál vyvolat vyšší formu zapojení fanoušků. Zároveň využívá prostředky, jež mohou skutečně pomoci k tomu, že se lidé otevřou a pojmenují své na první pohled neviditelné trápení.

Tato akce byla spojena také se Světovým dnem duševního zdraví, který připadá na 10. října, a je součástí trvalého závazku klubu podporovat pozitivní duševní zdraví. Ten přijala třeba i proto, že v roce 2022 byla věková skupina nejohroženější sebevraždou definována jako „muži ve věku 45-49 let“- A to silně koreluje s průměrným věkem držitelů sezónních vstupenek Norwich City.

Loni se týmu přezdívanému Kanárci povedl výrazný virální hit. Během kampaně „Nejste sami" ke Světovému dni duševního zdraví bylo video klubu nazvané „Check on those around you" zhlédnuto více než 300milionkrát ve 150 zemích. A především vyvolalo velký nárůst telefonátů lidí, co se rozhodli si o svých psychických potížích a sebevražedných myšlenkách promluvit na k tomu určených linkách organizace Samaritans. 

 Zdroje: Canaries.co.ukSamaritans  

Kam dál?

Stejná země, stejné téma, zcela jiné zpracování. 

Sebevražda se stala ve Velké Británii hlavní příčinou úmrtí mezi mladými lidmi do 34 let. Kampaň Missed Birthdays na to upozorňuje spektakulárním způsobem s pomocí 6 929 balónků na narozeniny, které už nikdo slavit nebude.

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: