Paulo Coelho vydal celý text knihy Alchymista v jedné tištěné reklamě

2. 10. 2015 | Petr Michl
Coelho dokazuje, že patří mezi nejlepší marketéry mezi spisovateli.

Brazilský spisovatel Paulo Coelho je polarizující osoba světové literatury. Možná i díky tomu, jak na sebe umí upozornit. Nyní tuto schopnost opět potvrdil tím, že znovu vydal svou nejslavnější knihu Alchymista, tentokrát ovšem jako reklamu na dvojstranu v novinách.


(klikněte na fotografii pro zvětšení)

Jedná se o formu oslavy toho, že Alchymista se drží již sedmým rokem na seznamu bestsellerů vydávaného deníkem The New York Times. V reklamě se můžete mimo 175 stran kondenzovaného textu bez nějakého smysluplného členění dozvědět i poselství autora:  

„Alchymista. Po 7 let na seznamu bestsellerů The New York Times. Díky 70 milionům lidí, kteří knihu četli. Pokud mezi ně nepatříte, přečtěte si tuto reklamu."

V reklamě v novinách
byla použita velikost písma číslo 4. Bez lupy se jedná tedy skutečně o danajský dar doslova k neučtení. Naštěstí existuje i další forma reklamy v podobě plakátu v citylightu, kde už je velikost písma číslo 12 přeci jenom poněkud přívětivější. Navíc je na autobusové zastávce, takže v místech čekání by mohl nejednomu člověku zkrátit dlouhou chvíli.


(klikněte na fotografii pro zvětšení)

Svým způsobem jde o geniální formu propagace. Coelho z ní vychází jako lidumil, který daruje svoje nejslavnější dílo všem. Za tímto reklamním kouskem stojí Agentura Loducca ze Saõ  Paula. Není to ovšem tak unikátní koncept. Sama Loducca ho již použila při propagaci knihy Alef v roce 2010.

O rok později mnohem kreativněji uchopila stejný koncept agentura DraftFCB pro novozélandské vydavatelství Whitcoulls. Ta upozorňovalo na knižní předlohy slavných filmů jejich přepisem na plakát uspořádaným do obrazců, které berou inspiraci právě z estetiky jejich filmového zpracování. Obrázek níže propaguje knihu Mechanický pomeranč od Anthony Burgesse. Slogan Čtěte více filmů" pak mluví za vše.



Coelhovi se ovšem musí uznat, že i opakovaný nápad umí dobře prodat. Mnozí mu vyčítají, že vykrádání sebe sama je i velkým nešvarem jeho pozdějších knih. Z pohledu marketéra je ovšem jeho schopnost recyklace témat a jejich využívání při sebepropagaci obdivuhodná. Jeho facebookový profil se stal de facto institucí popu hlubokých životních pravd".



Jeho mnohdy banální citáty jsou podané zcela v souladu se světem sociálních médií ve formě fotografií, na kterých jsou vyvedené zajímavým fontem. Vždy jsou však doplněné  trademarkem Paulo Coelho. Jak dokazuje printscreen výše, jeho fanouškům se to líbí. Coelhův facebookový profil i jeho způsob propagace obecně mohou však sloužit jako zdroj marketingové inspirace všem spisovatelům bez rozdílu.  

Zdroje: Copyranter, Adweek, Facebook Paulo Coelho

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: