Praha vs. jižní Morava. Která turistická kampaň by vás nalákala k návštěvě?

25. 6. 2020 | Petr Michl
Pootvíráte praklíčem všechny dveře Prahy, nebo si sednete v Brně na zem a dáte škopka?


Foto: Julie Vrabelová

V reklamním prostoru jsou čím dál častěji vidět kampaně na podporu turistického ruchu. V posledních dnech vyšly na světlo světa dvě, které propagují místa, co jsou často předmětem vzájemného škorpení a vtipů: Prahu a jižní Moravu, potažmo Brno. Pojďte se podívat, kde byste raději strávili dovolenou.

V Praze jako doma

Kampaň zadaná městskou firmou Prague City Tourism to má v mnohém lehčí. Nekomunikuje pouze, že „je tu krásně a skoro bez lidí“, ale tím hlavním posláním je představit bodový systém, který Magistrát uvedl v rámci nového plánu na restart cestovního ruchu na počátku června. Výměnou za noc v pražském hotelu návštěvníci dostanou poukázky na vybrané služby, jako je vstup do botanické či zoologické zahrady, planetária, Muzea a Galerie hlavního města Prahy a mnoho dalších atraktivních míst.

Kampani vévodí spot „Odemkněte Prahu“ od Brainz Studios natočený ve spolupráci s filmovou produkcí Boogie Films. V něm zpěvák Matěj Ruppert odemyká hlavní město „praklíčem“, tedy klíčem pro Prahu.

Jeden ze spoluautorů kreativního konceptu Jakub Smoljak říká:

„Jako hlavní motiv jsme zvolili zlatý klíč k metropoli. V minulosti jej magistrát předával významným osobnostem, letos ho v hero spotu z rukou Matěje Rupperta nabídneme všem. Praha bude tentokrát bez davů a se spoustou zážitků zdarma, jako doma.”

Rychlé navzájem se prolínající střihy, nenucený Ruppert a skvěle napsaný text dělají z tohoto spotu lokální extratřídu. Závěrečný claim „Jedna noc v hotelu vám odemkne celé město“ pak přiměje uvažovat o této nabídce snad i místní.  

Komunikace kombinuje online, social, print a out-of-home. Všechny složky pak společně odkazují na web vprazejakodoma.cz. Kampaň poběží napříč českými regiony od července do konce září. Výhledově se rozšíří také na sousední země, odkud budou lidé moci přicestovat.

 

Brno a Jižní Morava přepisují pravidla

 

Kampaň, na které se finančně podílí město Brno a Centrála a centrála cestovního ruchu – Jižní Morava, to má ve srovnání s hlavním městem obtížnější. Už jen kvůli nutnosti představit primárně domácím turistům to atraktivní na celém regionu.

„Jižní Morava není funkční jednotkou sama o sobě. Symbióza s městem Brnem je v turismu patrná, proto jsme se rozhodli na kampani pracovat společně s ním. Většina návštěvníků regionu si nenechá ujít návštěvu Brna a platí to samozřejmě i naopak. V kampani nás spojuje téma přepisování pravidel, ke kterému došlo ve společnosti i vlivem posledních událostí v souvislosti s pandemií koronaviru,“ popisuje ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava, Pavla Pelánová. Mimochodem její organizace přispěje do rozpočtu kampaně půlmilionem korun, město Brno přidá miliony tři.

Hlavní cílové skupiny, se kterými kampaň pracuje, jsou rodiny s dětmi, mladí dospělí a tzv. prázdné hnízdo, tedy lidé převážně nad padesát let.

Kreativní koncept pochází od agentury MediaAge. „Myšlenka kampaně stojí na přepisování pravidel, těch o Brně, jižní Moravě, cestování i o chování ve společnosti. Jsme rádi za spolupráci města Brna a Centrály cestovního ruchu Jižní Moravy a věříme, že ucelená kampaň oživí turismus nejen v Brně, ale i v celém regionu, a to i díky televizní kampani, do které se letos město i region rozhodly investovat,“ uvádí její ředitel David Blažek.

S tím přepisováním pravidel si nejsem úplně jistý. První ze dvou hlavních „regionálních spotů“ naznačuje, že z návštěvy Pálavy střízliví neodejdete. Zároveň ukazuje, že místní vás dokážou zatáhnout do vinného sklípku i beze slov. Těžko bychom to nazvali překvapením nebo nějakým objevem.

Druhý je zachycením rodinného štěstí na výletu s nesmělým pokusem o zápletku v samotném začátku.

Co by ale člověk nechtěl ve stopáži 15 vteřin. Autor tohoto textu si přehrál 8. až 9. vteřinu tohoto spotu opakovaně a skutečně by ho zajímalo, kde že je ta vyhlídka (v popisku videa to není a komentáře jsou vypnuty). V rámci daných omezení to je znak dobré práce.

Právě na časové limity naráží i brněnský spot, který při 10 vteřinách vyznívá jako předčasně ukončený a ne jen kvůli hodně rychlému fade outu zvukové stopy v závěru.

Alespoň v online prostoru by si zasloužily naznačené příběhy více rozehrát. Na internet nicméně přibyl nový portál jizni-morava.cz, který představuje tip na výlety, zážitky a kalendář akcí.

Edit (29. 6.): Další spot nazvaný "Druhé líbánky v Brně" je řádově povedenější a stihne za 15 vteřin i ztopořený (nikoliv toporný) závěr. 

S kampaní je spojená také série vizuálů, které naleznete níže.

Tak kam?

Jako obyvateli Brna se mi to nelehce říká, ale při výběru čistě na základě kvality spotu a konceptu klíče, který otevírá celou Prahu, vyhrává v rámci mého osobního žebříčku matička stověžatá. Uvědomuji si nicméně tvůrčí omezení jihomoravské kampaně a upřímně je pravděpodobnější, že využiji jeden z výše zmíněných online tipů na výlet v Jihomoravském kraji a sednu si v Brně, jak chci. Na remízu to ani tak není, ale je nutné dodat, že jižní Morava má ve svém propagačním úsilí další posily.

Na YouTube kanále Czech Tourism zve primárně na jižní Moravu, a konkrétně do Lednice, dokonce Andrej Babiš.

Jeho apel míří na východ od hranic, a tak tentokrát za divoké gestikulace nezvykle nepoužívá českoslovenštinu, ale spíše slovenskočeštinu. Má to sílu — buď samotné sdělení, nebo pravděpodobněji to víno v rukách premiéra.

Štítky dokumentu: Komentář Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: