Reklama týdne: Nike oslavuje ty, co se odmítají jenom zúčastnit

31. 7. 2024 | Petr Michl
„Co je moje, je moje. A co je tvoje, je taky moje.“ Zapomeňte na Coubertinovo heslo. V nové reklamě Nike si zaslouží respekt jenom vítězové.

 

Kampaň: Winning Isn't For Everyone 

Značka: Nike

Země: USA

Kreativní agentura: Wieden + Kennedy Portland

Produkce: Somesuch

Režie: Kim Gehrig

 

Důležité v životě není triumf, ale boj. Podstatné není zvítězit, ale dobře bojovat,“ řekl údajně baron Pierre de Coubertin, zakladatel moderního olympismu a Mezinárodního olympijského výboru v roce 1894. Reklama značka Nike nazvaná Winning Isn't For Everyone („Vítězení není pro každého“) zveřejněná krátce před zahájením olympiády podobný přístup neguje.

 

  • Nedostatek empatie;

  • sobeckost;

  • posedlost;

  • nedostatek respektu k soupeřům;

  • absence soucitu nebo lítosti.

 

Toto nepatří jen mezi jedny z atributů psychopatických osob. V tomto spotu jde o vlastnosti, které vás mohou dovést k vítězství. A je to úplně v pořádku. 

Mezi zobrazenými atlety jsou LeBron James, Victor Wenbamyama, Sha'Carri Richardson, Kobe Bryant, Serena Williams, Sabrina Ionescu, A'ja Wilson nebo Cristiano Ronaldo. Všechno lidé vyhlášení svou ochotu podřídit vítězství takřka vše. Jejich vítězné nastavení mysli přitom verbalizoval voicoverem herec William Dafoe, zasloužilý hollywoodský představitel maniaků.  

Spot z kreativní dílny Wieden + Kennedy zrežírovala Kim Gehrig z produkce Somesuch. Jde o výjimečné dílo, které je v juxtapozici proti olympijskému duchu aktuálně probíhajícího klání pod pěti kruhy. Jehož tentokrát není Nike oficiálním sponzorem. Přesto tato asociální radikálnost dostává hlavní spot letní kampaně značky do konverzací.

A pomůže tomu rozhodně, když se hvězda NBA jako Kevin Durant ozve s otázkou: „Nike, řekni mi. Jsem špatný člověk?“ Evidentně ve vyčítavé narážce na to, že on jako vyhlášený vítěz, který je se značkou už od roku 2007, nebyl mezi tváře postu zařazen.

A Duranta nemůže potěšit ani to, že Nike další spot z tého kampaně nazvaný Again pojala jako poctu jiné ikoně NBA, Lebronu Jamesovi. 

Samozřejmě je tu ale i hlasitá část veřejnosti, pro kterou je nepřijatelné samotné „přes mrtvoly jdoucí“ vyznění reklamy. Je zajímavé, že Nike pod vedením stejné agentury zvolila před 12 lety v době konání olympiády v Londýně jako „ne-sponzor“ opačnou taktiku. Tehdejší kampaň „Find Your Greatness“ oslavovala i dílčí úspěchy amatérských sportovců. Ta letošní bere jako smysluplný jen nejvyšší stupeň vítězů. I díky posunu mainstreamové společnosti do měkčí, empatičtější polohy to funguje jako výrazný kontrast i tentokrát.

Text reklamy si můžete vychutnat v bloku níže.

 

Winning Isn't For Everyone

 

Am I a bad person?

Tell me, am I?

I'm single-minded.

I'm deceptive.

I'm obsessive.

I'm selfish.

Does that make me a bad person?

Am I a bad person, am I?

I have no empathy.

I don't respect you.

I'm never satisfied.

I have an obsession with power.

I have zero remorse.

I have no sense of compassion.

I'm delusional.

I'm maniacal.

Do you think I'm a bad person?

Tell me. Tell me. Tell me. Am I?

I think I'm better than everyone else.

I want to take what's yours and never give it back.

What's mine is mine and what's yours is mine.

Does that make me a bad person?

Tell me, does it?

 

Tip redakce

Kampaň Find Your Greatness skvěle mířila v roce 2012 na cílovou skupinu, která Nike ve výsledku přináší ty největší příjmy. Tedy na lidi, jež mají rádi sport a nemusí být přitom na té nejvyšší výkonnostní úrovni. Skvělým tahem bylo její naplánování na dobu olympijských her v Londýně. Dle jednoho tehdejšího výzkumu 37 procent respondentů identifikovalo jako olympijského sponzora společnost Nike. Jen 24 procent správně určilo Adidas.

Pokud vezmete v potaz cenu statusu oficiálního sponzora olympijských her, nemohla tato informace Adidas ani trochu potěšit. Přečtěte si o tom v článku Spotřebitelé neví, kdo jsou sponzoři londýnské olympiády, v němž naleznete i ikonický spot Jogger

Jsme skutečně zvědaví, jestli Nike v době olympiády v Paříži zabere de facto opačné vyznění kampaně. 

 

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: