Reklama týdne: Persil a Arsenal boří tabu ženského sportu
Skvrny na dresech, které vznikly v průběhu zápasu, nejsou brány negativně. Jsou znakem snahy hráče, jeho nasazení. I hnědý flek od bahna na zadku bílých kraťasů fotbalisty může být důkazem toho, že se nebojí jít do skluzu. Krev na dresu je pak brána téměř jako signál hrdinství a sebeobětování. Pokud tedy nejste žena…
Právě na to upozorňuje kampaň „Dirt is Good“ značky pracích prášků a aviváží Persil, která se spojila se slavným fotbalovým klubem Arsenal. Nese slogan „Každá skvrna by měla být součástí hry“ a jejím cílem je upozornit na dvojí standard ve vnímání krvavých skvrn ve sportu, stejně jako povzbudit mladé dívky, aby se beze strachu a hanby věnovaly sportu.
S kampaní je spojen průzkum mezi britskými dívkami, který odhaluje, že více než tři čtvrtiny z nich již někdy přestaly sportovat kvůli menstruaci. Mnoho z nich se bojí úniků a pohledů ostatních, což přispívá k masivnímu poklesu účasti žen na sportovních aktivitách: těch organizovaných v klubech, v rámci hodin tělesné výchovy, ale i těch ryze individuálních.
Agentura MullenLowe, stojící za kreativou kampaně, se podílela také na tvorbě prvotřídního spotu, který dává menstruační skvrny při sportu na roveň s těmi, jež jsou běžně buď oslavovány, nebo brány jako běžná součást hry.
Ve spotu i na silných vizuálech kampaně figurují také hvězdy ženského fotbalu hrající za Arsenal jako Beth Mead, Leah Williamson a Katie McCabe. Beth Mead k tématu v tiskové zprávě uvedla:
„Všichni jsme tam byli: báli jsme se úniku a báli jsme se, jak budou reagovat ostatní. Ale není v tom žádná ostuda. Ve fotbale nosíme naše skvrny s hrdostí, protože jsou znakem našeho odhodlání a naší vášně. To by mělo být stejné pro všechny skvrny, bez ohledu na to, odkud pocházejí.“
Globální kreativní ředitel MullenLowe, Eduardo Salles, pak dodal:
„Práce na Dirt is Good je o povzbuzování lidí, aby žili beze strachu, že se ušpiní. Mluvíme o blátě, trávě a potu, ale kolem menstruační krve je stále velké stigma. Proto jsme měli pocit, že ukázat skutečné sportovce a skutečnou krev je nezbytné. Více než jen povzbudivé poselství jsme chtěli mladé dívky inspirovat skutečnými příklady odolnosti – ukázat, jak elitní sportovci každý den hrají dál i s nejrůznějšími druhy skvrn.“
Kampaň zahrnuje mimo komunikační složky i vzdělávací program vytvořený Arsenalem, který nabízí workshopy speciálně navržené pro zvýšení povědomí mezi mladými dívkami a chlapci o menstruaci a překážkách, které může představovat ve sportu.
Níže si prohlédněte sérii silných vizuálů kampaně. Chytře mění vnímání skvrn okrajem průhledného piktogramu kalhotek přes krev na triku. Krev, jež je mimo lem kalhotek, je označena jako „odvaha“ („courage“), „odhodlání“ („grit“) či „statečnost“ („bravery“). Ta uvnitř pak jako „ostuda“ („shame“).
Zdroje: The Drum, MullenLowe