Sexistické prasátečko se rozdávalo nejen za prsaté reklamy
Sex sells! Nahá žena prodá v podstatě cokoliv, je univerzálním reklamním lákadlem. Není to kreativní ani přijatelné ve vztahu k ženám, ale děje se to až překvapivě často. Ale sexistických narážek v reklamách nejsou ušetřeni ani muži. Právě na tento typ propagace se snaží upozornit občanské sdružení NESEHNUTÍ soutěží o sexistické prasátečko. Do čtvrtého ročníku bylo nominováno 78 reklam a sešlo se přes 10 000 hlasů. O výhercích rozhodovala jak široká veřejnost na webu aktualne.cz, tak i odborná porota. Soutěžilo se ve třech kategoriích - “Ženy pouze jako objekty”, “Žena jako část těla” a “Další projevy sexismu”.
V kategorii „Ženy pouze jako objekty“ zvítězila reklama na půjčky firmy Day to Day “Potřebujete píchnout?”s rekordním počtem 1694 hlasů.
Společnost Day to Day s.r.o. si i přes vítězství v soutěži myslí, že “reklamní kampaň byla zvolena tak, aby nijak nepřekračovala zákonné ani morální limity dnešní doby, ... není vulgární a nepohoršuje.“
Pro srovnání - loni v této kategorii zvítězila reklama Komerční banky „Užij si první bankovní styk“ s 1 119 hlasy.
Druhé místo obsadila internetová reklama na 100mega.cz “Kdo chce v srpnu zasunout”. Tato reklama získala v kategorii “Ženy pouze jako objekty” nejvíce hlasů od odborné poroty.
Na bronzové příčce se umístila reklama na “novou a barevnou” tiskárnu společnosti Sharp.
V kategorii “Ženy jako části těla”, kde se pracuje hlavně s ženským dekoltem a pozadím, pak zvítězila reklama se sloganem “Co je větší, to je lepší” od společnosti Alfacomp.cz s 1106 hlasy.
Na druhém místě u veřejnosti a na prvním místě pro odbornou porotu skončila reklama na kamerové systémy firmy D-Link.
A na třetím místě se umístila reklama na Vyškovské pivo. V ní upoutá především podivný akt ženy s nepřirozeným levým prsem a pivo je na plakátu tak trochu navíc.
Kategorie “Další projevy sexismu” se netýká jen stereotypního a urážlivého zobrazení žen, ale i mužů. Anticenu zde díky 287 hlasům získala s společnost Job Challenge se sloganem “Práce se dá hledat různě”.
Druhá skončila televizní reklama na kečup OTMA, kterou režírovala dvojice Vojta Kotek a Jiří Strach. Lascivní monolog mladé herečky Ivany Korolové plný dvojsmyslných narážek si má získat mladší generaci diváků, ale spíše vyvolává dávivý reflex.
O stereotypních schopnostech a neschopnostech mužů a žen se snaží přesvědčit reklama “Překladový slovník žensko-ajťácky” spoločnosti Czech computer (www.czc.cz). Ta si odnesla největší kritiku odborné poroty, u veřejnosti skončila na třetím místě.
Reklamní kampaň pily Pasák sice i letos získala řadu hlasů, tentokrát to ale na stupně vítězů nestačilo.
Zdroje: www.aktualne.cz, www.zenskaprava.cz