Škoda Auto představila novou identitu. Mění logo i positioning značky

31. 8. 2022 | Petr Michl
Kde je háček? Čech ho pozná. Lidi v zahraničí nebude rušit. Škoda Auto novou typografickou podobou svého loga vyřešila dlouholetý problém. Proměna značky ale nespočívá zdaleka jen v tom.


Nové logo značky Škoda. Zdroj: Škoda Auto


Automobilka Škoda Auto včera představila dle vlastních slov největší změnu značky za posledních 30 let. Nejde zdaleka jen o nové logo, které opouští okřídlený symbol a vystačí si s moderním logotypem. Změna identity má být jedním z kroků naplnění strategie spojené s výraznější elektrifikací a digitalizací značky.

Člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za prodej a marketing, Martin Jahn, ke změně říká:

S novou firemní identitou posouváme vzhled celé značky na vyšší úroveň. Vyvíjí se nejen naše produktové portfolio, ale také naši zákazníci. A my to vnímáme jako ideální příležitost, jak značku přizpůsobit desetiletí transformace a upravit její vzhled potřebám a očekáváním zákazníků. Naše nová korporátní identita podtrhuje moderní a osobitý design a jasně ukazuje náš přístup, který je v první řadě digitální. Jsem přesvědčen, že se zákazníkům bude líbit!“  

Posunem zákazníků odkazuje na výsledky výzkumů, které odhalily, že významnou skupinou, kterou žádná značka skupiny Volkswagen neoslovuje, jsou aktivně žijící lidé milující dobrodružství a pobyt v přírodě. Škoda Auto tak bude do budoucna vytvářet auta pro ně. Mimochodem podobný positioning má třeba Subaru.
Škoda Auto není z hlediska podílu na trhu mimo Česka na jednotlivých trzích takovým fenoménem. Například v Itálii měla značka v roce 2020 1,4% podíl, ve Francii 1,7% a v Británii 3%. Možnost hledat tak svou niku a růst stále je.
Na druhou stranu model Octavia se velmi dobře prodává nejen ve střední Evropě, ale třeba i ve Finsku nebo Švýcarsku. V mnohém, protože jde o solidní, konzervativní auto, které nevzbuzuje silné emoce, ale dává smysl z pohledu porovnání ceny a užitné hodnoty. Se změnou positioningu ale pravděpodobně souvisí i věčné vyvažování toho, aby se jednotlivé modely značek v rámci Volkswagen Group příliš nekanibalizovaly, což se dělo dlouhodobě například u modelů Volkswagen Passat a Škoda Superb.

Prvním náznakem změny této identity v celém autě je koncept Vision 7S.


koncept Vision 7S. Zdroj: Škoda Auto


Interiér studie ŠKODA VISION 7S. Zdroj: Škoda Auto


Zadní světlomety ve tvaru písmene T na Vision 7S. Zdroj: Škoda Auto

 

Logo, které ztrácí křídla


Nové logo na přídi studie VISION 7S. Zdroj: Škoda Auto


Nově bude firma využívat slovní nápis ŠKODA a tradiční okřídlený šíp v prstenci více odděleně, z nápisu se stane hlavní komunikační nástroj. Toto typografické logo se objeví nejen na zádi aut ŠKODA, jako tomu bylo v posledních letech, ale také na přídi. Aby nápis získal na výrazu, dostal novou podobu s integrovaným háčkem, pracuje se symetrií a kombinací oblin a hran. Háček pro nás byl výzvou, z globální perspektivy bývá pro většinu našich zákazníků matoucí. V nové podobě bude integrovaný a splyne se symetrií loga, zákazníci na domácím trhu a některých dalších ho přitom v nápisu rozpoznají,“ popisuje významnou změnu Martin Pavlík, jeden z dvoučlenného marketingového týmu, který novou identitu značky připravoval.

Tím druhým je Petra Mackeová, která dodává:

„Čím dál intenzivnější využívání loga v různých digitálních formátech nás přimělo vytvořit jeho novou podobu ve dvojrozměrné grafice, které je na displejích i v tisku snáze rozpoznatelné a výraznější než stávající trojrozměrné provedení.“



Nové logo i jeho barevnost lépe vyhovují mobilním zařízením. Zdroj: Škoda Auto

Změnou, byť ne tak zásadní, prošel i symbol okřídleného šípu. Logo se dočkalo na první pohled patrného zjednodušení, nově bude vykresleno v ploché podobě a automobilka u něj může výrazněji pracovat s barvami. „Tato jednoduchá dvourozměrná verze vypadá působivěji zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů. ŠKODA AUTO touto změnou reaguje na posun k ještě větší digitalizaci komunikace. Součástí nové identity jsou totiž i dva nové odstíny zelené, smaragdová a elektrická zelená. Jen málokterá značka má zelenou barvu ve své DNA zakořeněnou tak jako ŠKODA. Nové odstíny zachovávají propojení s historií, zároveň ovšem přinášejí osvěžení a více odkazují na elektromobilitu,“ říká Petra Mackeová.


Smaragdová varianta okřídleného loga, které nezaniká, ale bude využito v méně aplikacích. Zdroj: Škoda Auto


„Elektricky zelená“ varianta okřídleného loga. Zdroj: Škoda Auto

Nová identita se vytvářela více než rok. Vybíralo se ze 165 návrhů

Na tvorbě nové identity značky pracoval jen velmi malý tým s podporou napříč celou automobilkou. Práce zabraly přes rok a z počátku tým pracoval s celkem 165 návrhy, z nichž postupně vykrystalizovala trojice „finalistů“. Tu pak automobilka podrobila důkladnému testu, kterého se účastnilo přes 2 200 respondentů z Česka, Německa, Itálie, Norska, Indie a Izraele. Na základě jejich zpětné vazby zvítězila právě představená podoba loga.


Petra Mackeová a Martin Pavlík při vývoji nového loga. Zdroj: Škoda Auto

„Každá změna je výzva. Je přirozené, že někdo změny úplně nevítá, jiný je podporuje. V nové podobě identity sehrávají názory zákazníků klíčovou roli, což vychází z hodnot naší značky. Prostřednictvím klinických studií víme, že jsme v nové podobě značky dosáhli vyvážených a progresivních změn, které pamatují především na zákazníky a také reflektují naši strategii,“ konstatuje Martin Pavlík.

S novým logem se zákazníci a fanoušci značky ŠKODA začnou setkávat postupně. Nejprve se objeví v komunikačních materiálech, od roku 2024 se logo začne objevovat i na nově představovaných modelech. Postupně se logo a další prvky značky objeví v infotainmentech vozů a také u dealerů.

 

Tip redakce

Marketing Journal a jeho vydavatel, PR a komunikační agentura Focus Agency, vám přináší webinář MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST, FAKE NEWS A HLEDÁNÍ DŮVĚRY VE ZPRÁVY V DOBĚ INFORMAČNÍHO CHAOSU.

Změní způsob, jakým vnímáte informace, a učiní vás odolnější vůči mediálním manipulacím i různým formám fake news a dezinformací obecně. A pokud se nehodí vám, třeba ho ocení vaši blízcí nebo kolegové.

Ve 3 hodinách semináře vás seznámíme s:

  • příklady mediální manipulace
  • nevyslovenou agendou konkrétních médií a vlivem jejich vlastníků
  • právním rámcem vymezujícím to, co se (ne)smí v komerčních médiích i v těch veřejné služby
  • problematickou vymahatelností zmíněných pravidel
  • proměnou mediálního světa díky internetu a sociálním médiím
  • propagandou a jejími nástroji
  • sílou fake news a způsobem, jak se šíří
  • způsobem fungování propagandistických médií Ruska a Číny v zahraničí
  • konspiračními teoriemi, hoaxy, řetězovými e-maily i deepfakes

 

Nejde o jednosměrnou přednášku, sami se během školení aktivně zapojíte. Čekejte:

  • kvízy
  • úkoly
  • vyzkoušení online nástrojů, díky kterým fake news snáze odhalíte.

Více info i možnost registrace najdete zde.
 
Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Podobné články: