Stane se Facebook LinkedIn(em) pro modré límečky?
Graph Search má změnit způsob vyhledávání a obohatit ho o sociální kontext. Nyní přichází společnost Work4 s HR nástrojem pro nábor nových pracovníků, který je na využití Graph Search na Facebooku postaven. Jenom počítá s tím, že se s jeho pomocí nebudou hledat například „kavárny v Brně doporučené přáteli", ale spíše „instalatéři z Kladna ve věku 18-26 let".
Sociální média již změnily způsob, jak nábor na pracovní pozice probíhá. Především LinkedIn dal HR specialistům do rukou novou příležitost k tomu, jak posuzovat zkušenosti jednotlivých uchazečů o práci, a především také mocný nástroj, jak adepty na místo vyhledávat z vlastní iniciativy. Lidé s Work4 nicméně tvrdí, že LinkedIn je především pro tzv. bílé límečky. Límečky modré a růžové (tedy lidé pracující manuálně a lidé pracující ve službách" – pozn. red.) se na profesionálním sociálním médiu zase tak často nevyskytují, ale na Facebooku zastoupeni jsou.
Ukázka vyhledávání softwarových inženýrů ze Seattlu skrze Graph Search. Zdroj: AllFacebook.com
Aplikace Work4, Recruiter Solution, pracuje s algoritmem Graph Search a vyhledává na základě povolání a lokace člověka. Přidanou hodnotou má být jakási vyhledávací nadstavba, která pomůže nalézt potenciální kandidáty ne jen dle přesné shody. Navíc usnadní i zasílání oslovení skrze facebookovou zprávu (za její zobrazení v sekci spolu se zprávami od přátel, kterých si lidé „nové pošty" všimnou, si už nyní Facebooku říká o malý poplatek). Zpráva kandidátovi bude obsahovat link na odpovědní formulář pro konkrétní pracovní pozici. Odesilatel se dozví, zdali byl formulář otevřen a do jaké míry je případně vyplněn.
CEO společnosti Work4, Stéphane Le Viet, řekl portálu Mashable: „Stejně jako LinkedIn změnil způsob náboru (bílých límečků), Facebook ho změní pro všechny ostatní." Domnívá se, že je ideálním nástrojem například pro vyhledávání profesionálních řidičů, zdravotních sestřiček nebo personálu restaurací.
Ukázka panelu z Recruiter Solution
Ve skutečnosti je naplnění tohoto proroctví extrémně závislé na tom, jak lidé poctivě vyplňují údaje týkající se jejich pracovní pozice, vzdělání i místa bydliště. Minimálně první položka ani není považována mezi uživateli za „standard". Aby Facebook mohl být skutečně skvělým nástrojem pro vyhledávání lidí pro práci, museli by nejdříve přijmout, že Facebook není jen místo pro jejich komunikaci s přáteli, ale také jejich veřejná vizitka se vším, co k tomu náleží. Zatím poměrně neúspěšná adopce hashtagu naznačuje, že i smysluplné koncepty se na Facebooku nemusí prosazovat snadno.
Tip redakce: Facebook se snaží ze zmíněné škatulky „komunikace s přáteli" vymanit sám od sebe. Pokud patříte mezi uvědomělé budovatele vaší osobní značky a pracovní nabídky vás neděsí, zkuste si vyplnit položku odborných znalostí.
Doplnit informace můžete v sekci Informace (About), položka "Odborné znalosti" se objevuje pod políčkem pro vaše zaměstnání. Po přidání schopností a jejich rozkliknutí se dostanete na novou stránku, kde budou zobrazeni vaši přátelé, s kterými konkrétní profesní um sdílíte. Najdete zde ale i tipy na stránky, které jsou s daným tématem spojeny. Právě toto může být poměrně užitečná funkce. Je známo, že HR pracovníci povzbuzují hledání nových zaměstnanců v sociálním okruhu zaměstnanců firmy a loví pochopitelně přednostně i ve své „síti". Takto budou mít práci ještě více ulehčenou.
Zdroje: Mashbale.com, www.work4labs.com