Věříte důchodcům na Google+ Hangouts?
Nová britská kampaň propagující Google+ je postavena na lži. Proč? Úspěch Google+ jako sociální sítě je velmi rozporuplný. V závěru minulého roku se pochlubil Google výrazným růstem počtu jeho uživatelů a pozitivní data, týkající se tvorby firemních profilů čím dál větším počtem světových značek, pak byla prezentována v několika průzkumech i v roce letošním. Prozření však nastalo po zprávě analytické společnosti comScore, která tvrdí, že průměrná doba strávená uživatelem na Google+ je zhruba 3 minuty za celý měsíc. Oproti průměrným 6-7 hodinám prokrastinace měsíčně na Facebooku je to zkrátka obrovský neúspěch.
Tvůrci nové reklamy na Google+ vysílané v britských televizích musí proto žít ve vysněné realitě. Spot využívá pro Google již tradiční osnovu, rozvíjí lidský příběh spojený s používání služeb Googlu. Tedy recept, který je svým způsobem geniální a umožňuje se lehce zaměřit na velmi emotivní milníky našeho bytí. Zobrazení seznámení, fází vývoje vztahu, výběru zásnubního prstenu, svatby a narození dítěte přes vyplněnou query ve vyhledávači je nám blízké, protože odhaluje naše vzorce chování v době, kdy se termín „vygooglit“ stal běžně používaným slovesem.
Podobně je uvěřitelný příběh otcovské lásky muže dokumentujícího dětství dcery od jejího narození skrze email, digitální fotogalerii nebo videa nahraná na youtube (česká kampaň má pochopitelně zahraniční předobraz). Všechny tyto služby vnímáme jako součást našich životů, a tak je nemáme problém akceptovat jako prostředek pro jejich vyprávění. Tato základní podmínka ale není splněná u spotu na Google+. I zde se drželi tvůrci osvědčených postupů a umě dávkují přelomové úspěchy a radosti života. Jen to najednou dostává patinu šestákového sci-fi. Důchodci na Google+ Hangouts smějící se do webkamer při sledování videí z mládí? Ještě nám vyprávějte tu pohádku o červené Karkulce a sociálních jistotách ve stáří, prosím.
Končit jedovatou obžalobou není nutné. Kampaně propagující Google a jeho služby jsou obvykle vynikající. To platí i pro reklamu oslavující hrdiny expedice jedoucí z Prahy do Kapského města ve dvou bakelitových veteránech. Téma „2 válce, 2 takty, 2 trabanty a 20 000 kilometrů“ je samo o sobě přitažlivé, představení reálné postavy dobrodruha, Dana Přibáně, pak dělá celou věc v lokálním prostředí o to zajímavější. Ještě větší výhrou je, že Google tento celou minutu dlouhý spot vysílal i v televizi, nikoliv pouze na internetu. Poučením je, že může velice dobře zafungovat i neskutečný příběh „krásných bláznů“. Příběhy obyčejných životů se ale musí vyprávět vždy autenticky, jinak jim nebude nikdo věřit.