Vytvořit falešnou identitu na sociálních sítích není vůbec složité, ukazuje výzkum
Sociální sítě jsou v dnešní době běžnou součástí našich životů. Mnohdy jim ale přikládáme větší význam než mají. Mnozí je berou jako odraz skutečnosti a relevantní zdroj informací třeba o tom, co zákazníky zrovna zajímá. Nová studie ale ukazuje, že vytvořit socialbota a úspěšně ho nechat budouvat svou identitu na sociálních sítích není zas tak složité.
Vědci na univerzitě v Brazílii si trendu, který bere data ze sociálních sítí jako relevatní zdroj informací, všimli, a proto se rozhodli otestovat, kolik úsilí je bude takové hacknutí virtuálního prostoru stát. Vytvořili 120 socialbotů, tedy automaticky nastavených robotů, pro sociální sítě a vypustili je na měsíc na Twitter. Ve výsledku jich jen 31 % bylo Twitterem zablokováno jako spam. Zbylých 69 % falešných účtů ale získalo poměrně slušné výsledky. Celkem je začalo odebírat 1952 lidí a vygenerovali přes 2200 interakcí s uživateli. To je na obsah generovaný zcela umělou inteligencí docela pěkný výsledek. 20 % falešných identit navíc získalo Klout skore vyšší než 35.
Využití botové totiž byli poměrně sofistikovaní. Pro postování vynechávali časy, ve kterých by normální člověk nebyl aktivní a interagovali v náhodných intervalech, takže jejich aktivita nebyla strojová. I přesto je ale trochu děsivé, že mnohdy bereme aktivitu na sociálních sítích jako odraz skutečnosti, například v případě trendujících témat.
Spousta informací ze sociálních sítí je ale naprosto nerelevantních. Experiment, jehož tvůrce vytvořil během dvou hodin kompletní identitu uznávaného autora a řečníka, toto tvrzení jen dokazuje. Stálo to 68 dolarů a na světě byl autor Santiago Swallow s 90 000 odběrateli na Twitteru, pravidelnou aktivitou tvořenou programem a vlastní stránkou na Wikipedii. Takový člověk se na první pohled sice zdál důvěryhodně, přesto byl úplně vymyšlený. A podobných příběhů je na internetu více. Twitter přitom uvádí, že 5 % jeho účtů je falešných. Kolik z nich ale nedokázal identifikovat?
Na sociálních sítích totiž není vůbec těžké vytvořit zdání o čemkoliv. To je obzvláště nepříjemné v době, kdy marketéři využívají tyto data pro analýzu trhu nebo se jejich uživatelé mnohdy s pomocí „veřejného mínění" rozhodují a mají důvěru v obsah, který vidí. Navíc pořídit si socialbota v dnešní době není tak složité. Je tedy dobré si vždy uvědomit, že sociální sítě se dají snadno zmanipulovat a ovlivnit. Přisuzovat jim absolutní výpovědní hodnotu proto není rozhodně rozumné.
Zdroj: MarketingLand