Výzkum: Češi jsou konzervativní, stačí jim vozík a nákupní seznam na papíře
Zdroj: Stock photos, nákupní vozík z Shutterstock
Samoobslužné kiosky, skenování zboží nebo QR kódů – technologické novinky, které postupně pronikají do českých obchodů, zatím narážejí na neznalost a nezájem ze strany nakupujících. „Tyto technologie nezná ani polovina tuzemské populace a reálně je při nákupu využívá dokonce pouze každý čtvrtý Čech,“ vysvětluje David Vurma z konzultační společnosti Acomware. Dokazuje to i výzkum, který pro společnost provedla výzkumná agentura Ipsos.
Z dat dále vyplývá, že nejvíce Čechů zná skenování QR kódu nebo zboží v obchodě. Obě technologie jsou známé pro 40 % lidí, reálnou zkušenost s jejich využitím má asi pětina dotázaných. „Je překvapivé, že v roce 2018 ví o možnosti využití QR kódu jen polovina internetové populace. Nižší míra skutečného využívání QR kódů může souviset s nutností instalace aplikace pro tento účel,“ vysvětluje Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. Budoucnost QR kódů přitom ohrožuje mnohem progresivnější technologie NFC.
V praxi lidé nejvíce využívají technologie spojené s mobilními telefony. „Mobilní aplikaci některého z prodejců už vyzkoušel každý čtvrtý Čech, stejné je to s aplikacemi pro uchovávání věrnostních kartiček. Naopak třeba nákupní seznam si do mobilu někdy zapsalo pouze 14 % Čechů,“ doplňuje Vurma. U některých technologií pro podporu prodeje se naopak ukazuje, že je lidé zatím neznají, případně je neměli možnost využít. „Výmluvné jsou v tomto směru například chytré hodinky nebo rozšířená realita, s nimiž mají zkušenost maximálně 3 lidé ze 100,“ doplňuje Stříteský.
Vztah k novým technologiím se mění s věkem. Technologie, jež úzce souvisejí s využitím mobilního telefonu nebo internetu, jako jsou mobilní aplikace, notifikace, chatboti nebo virtuální realita, zná v kategorii 15–24 let oproti celorepublikovému průměru až dvojnásobek nakupujících. Naopak v kategorii 55+ znalost těchto technologií často klesá na polovinu. „Rozšíření uvedených technologií do budoucna poroste. Data přesto ukazují, že z pohledu prodejců je dobré být při jejich zavádění obezřetný. Ne každou technologii je nezbytné integrovat, vždy je třeba vzít v potaz, co je užitečné pro mou skupinu zákazníků,“ doplňuje Vurma.
Podrobné výsledky výzkumu:
-
- Z moderních technologií Češi nejvíce znají QR kód (49 %) a možnost skenování zboží v průběhu nákupu (42 %). Mezi mladými lidmi do 24 let v tomto ohledu vládnou mobilní aplikace (53 %).
- Nejčastěji lidé při nákupu použili mobilní aplikaci, případně uplatnili svou věrnostní kartičku uloženou v mobilním telefonu. V obou případech se to týká 25 % zákazníků.
- O samoobslužné kiosky na prodejně nebo nákupní seznam v mobilním telefonu je zatím malý zájem. Zná je mezi 20 až 30 % populace, reálně je však již vyzkoušelo jen 14 % (nákupní seznam), respektive 12 % lidí (samoobslužný kiosek).
- 15 % Čechů nezná žádnou z technologií uvedených v průzkumu, nejmenší znalost pak vykazují virtuální kabinky (5 %) nebo rozšířená realita (7 %).
- Řada technologií má v praxi téměř nulové využití: virtuální kabinky, rozšířená a virtuální realita, chytré hodinky a podobně. Zkušenost s nimi mají pouze jednotky lidí (1 až 3 ze 100).
- Z moderních technologií Češi nejvíce znají QR kód (49 %) a možnost skenování zboží v průběhu nákupu (42 %). Mezi mladými lidmi do 24 let v tomto ohledu vládnou mobilní aplikace (53 %).
Tip redakce:
U nákupních košíků stále vládnou papírové nákupní seznamy, ale to neznamená, že se velcí retailoví hráči nesnaží nabízet digitální alternativy. Před 2 měsíci uvedená mobilní aplikace Globusu nabízí sdílený nákupní seznam, pomáhá s orientací v obchodě a integruje služby Scan&Go, která během nákupu umožní nahlížet do nákupního seznamu a přidávat zboží do nákupního košíku bez nutnosti vykládat je před placením na pokladní pás.