Za kouření zaplatíte úzkostí, vztekem a nespavostí, varuje teenagery série strašidelných reklam

23. 8. 2024 | Petr Michl
„Přestanu předtím, než se dostaví závislost,“ řekl asi úplně každý kuřák na světě. Kampaň americké FDA upozorňuje kreativně kuřáky mezi teenagery, že 3 ze 4 to nezvládnou a budou kouřit i v dospělosti.

Začneme aukci s dobrým spánkem. Kdo je ochotný vzdát se dobrého vyspání? Děkuji pane, že se vzdáváte dobrého spánku,“ deklamuje ve frenetickém tempu vyvolávající na aukci ptající se publika, co jsou ochotni obětovat teenageři za „privilegium“ kouření cigaret. Velmi sugestivní reklama zachycuje i další středoškoláky, co se kvůli neřesti vzdají schopnosti koncentrovat se nebo dokonce klidné mysli.

Je jen jednou ze série spotů z dílny reklamních agentury FCB, které vznikly pod režijní taktovkou Yanna Demangeho pro americkou vládní FDA (Federal Drug Administration). Zdobí je atmosféra tajemna jak ze seriálu Stranger Things a rychlé tempo, které je ovšem při nasazení reklam na TikToku a Snapchatu takřka nutností. Asi největší předností ovšem je, že reklama nepracuje se strašáky fatálních důsledků. Fotografií zčernalých plic z patologií jsou plné krabičky cigaret, v tomto případě jsou ukazovány negativní důsledky, jež mohou pociťovat mladí kuřáci ihned.

Další spoty v několika variantách upozorňují na to, že výmluvy pro sebe sama o tom, jak si zapálíte jen s přáteli, příležitostně, když jste mladí… prostě nefungují. Prolínání výmluv teenagerů s rázným „Said Every Smoker Ever,“ vyřčeným zkušeným kuřákem na závěr je efektní a silné. Obzvláště po doplnění o statistiku, že 3 ze 4 náctiletých kuřáků se své závislosti v dospělosti nezbaví.

Výkonný kreativní ředitel agentury FCB, Gary Resch, uvedl v tiskové zprávě:

 „Většina mladých kuřáků žije v iluzi, že mohou kouřit náhodně a zůstat imunní vůči rizikům závislosti na nikotinu. Tato kampaň obrací tuto iluzi v deziluzi tím, že používá lítostivé hlasy starších kuřáků, kteří byli podobně odmítaví, když sami byli náctiletí."

Mimo 30vteřinové spotu výše jsou zatím publikovány i 2 další s poloviční stopáží. Boří mýty o tom, jak je jednoduché přestat, než se stane něco špatného.

 

Nebo o tom, že máte kouření pod kontrolou, pokud nekouříte o samotě, ale jen ve společnosti ostatních.

„Generace Z je velmi ochotná zapojit se do rozhovorů o svém duševním zdraví, takže je pravděpodobné, že je seznámíme s vědeckými poznatky o odvykání nikotinu, touze po cigaretě a úzkosti," dodává ředitelka zdravotního vzdělávání v Centru pro tabákové výrobky FDA, Kathy Crosby. Kampaň spojená také s microsite The Real Cost tak staví na tom, že si mladí čím dál víc uvědomují význam psychického zdraví. A to o něco víc než nebezpečí zdravotních důsledků za řadu let. Z kreativního a řemeslného hlediska tak činí doslova mistrně.

Tip redakce

Americká FDA se snaží varovat před nebezpečím cigaret dlouhodobě. Velkou řádku spotů z posledních let najdete na YouTube kanále The Real Cost. 3 roky stará PSA reklama o nebezpečí vapingu s dinosaurem z toxických kovů má přes 24 milionů zhlédnutí.

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: