Ananas jako klíč k lásce. Španělský supermarket zavedl pro zákazníky signál ochoty k seznámení
Seznámit se není v dnešní době paradoxně nic jednoduchého. Ano, jsou tu seznamovací aplikace. Pro mnohé je ale zkušenost nepříjemná a obzvláště muži v jejich prostředí zažívají velké množství odmítnutí, než se doberou k jediné schůzce. Seznamování se ve veřejném prostoru pro změnu nese čím dál tím více nálepku obtěžování. Španělská síť supermarketů Mercadona i proto přišla s řešením pro své zákazníky, které mu okamžitě přineslo nejen dobré PR v médiích, ale i slávu na sociálních sítích.
Spočívá v tom, že všichni nakupující můžou jednoduše vyjádřit svou dostupnost k seznámení. Stačí si ve vymezeném časovém období od 19 do 20 hodin dát do košíku ananas „hlavou dolů". Případné nápadnice či nápadníci pak jednoduše uvidí, že hledáte více než jen něco k snědku.
Celkem okamžitě se této nabídky chytli tvůrci na Instagramu a zejména TikToku. Část jejich hraných scének sice zachycuje nedorozumění, v níž lidé naznačí svou dostupnost omylem, a poté reagují na neočekávané balící snahy. Přesto jejich publikum chápe, že má jít o vtipné skeče, a pochopí z kontextu, co se Mercadona snaží (bez znalosti této informace totiž vtip uniká). Akci řetězce se tak dostal pořádný virální boost na sociálních sítích s miliony zhlédnutí.
@marinabarrial Fue divertido JAJAJAJA
sonido original - @clips_foryou1
@marinabarrial JAJAJAJAJAJ @Babiii original sound - hemissme
@andreeagalvez Ahora las historias de amor surgirán en el mercadona
sonido original - @clips_foryou1
Princip si Mercadona vypůjčila od barů, v nichž můžete svou ochotu k oslovení dát vědět náramkem určité barvy. V místě, kde se seznámení může stát, ale není to standardní, najednou působí tato mechanika svěžím dojmem. Supermarkety po celém světě každodenně přichází se slevovými akcemi, tato „akce lásky“ de facto bez nákladů přinesla řetězci Mercadona skvělé PR a slávu i za hranicemi Španělska.
Supermarket může řešit i samotu lidí
Supermarket může zazářit tím, že nabídne mimo zboží v regálech i příjemný zážitek. Dokazuje to i několik obchodů, které zavedly takzvané „pomalé pokladny“. Tedy pokladny, u nichž neočekáváte rychlé zaplacení nákupu, ale můžete si popovídat s obsluhou pokladny, která s tím počítá. V roce 2021 oznámil nizozemský řetězec Jumbo po úspěšném testu plán zřídit 200 pomalých pokladen.
Motivace k tomu vycházela i ze statistik uvádějících, že třetina seniorů v Nizozemí se cítí osaměle. Možnost si popovídat u pokladny jim může zpříjemnit den a dlouhodobě i zlepšit kvalitu života.
„Mnoho lidí, zejména starších, se někdy cítí osaměle. Jako rodinný podnik a řetězec supermarketů jsme v centru společnosti. V Jumbo chceme být více než jen místem, kde si nakoupíte. Například prostřednictvím manuálu pomáháme našim prodejnám signalizovat osamělost zákazníků a zakládat místní iniciativy. Několik prodejen má také koutek pro klábosení, kde si zákazníci mohou dát šálek dobré kávy a popovídat si se sousedy," uvedla Ředitelka péče o zákazníky, Colette Cloosterman-van Eerd, která se také podílela na založení Národní koalice proti osamělosti.
Obchodní řetězce Mercadona i Jumbo na sebe vzaly větší společenskou roli, než kterou obvykle jejich typ podniků zastává. V prvním případě byly náklady nulové, v tom druhém velmi nízké ve srovnání s potenciálním dopadem a posílením jména značky. Stačilo k tomu trochu odvahy, kreativity a snaha zlepšit zákazníkům život i trochu jinak.