BrandZ TOP 100: Amazon přeskočil Apple a stal se nejhodnotnější značkou světa
Amazon se stal nejhodnotnější značkou světa podle žebříčku BrandZTM Top 100 2019, který na Newyorské burze publikovaly společnosti WPP a Kantar. Společnosti Amazon vzrostla hodnota značky z roku na rok o úctyhodných 52 % na 315,5 miliardy USD. Amazon tak předstihl Apple (č.2, 309,5 miliardy USD) a Google (č.3, 309 miliard USD) a ukončil tak nadvládu těchto technologických gigantů trvající 12 let. Hodnota značky Apple se zvýšila z roku na rok o 3 % a hodnota značky Google o 2 %.
V Top 10 zůstává na 6. místě Facebook. Alibaba předstihla Tencent a stala se nejhodnotnější čínskou značkou. Vystoupala o dvě místa výš na 7. pozici s růstem hodnoty značky o 16 % na 131,2 miliardy USD. Tencent se propadl o tři místa na 8. pozici. Jeho hodnota značky poklesla o 27 % na 130,9 miliard USD, což BrandZ přisuzuje silně kolísajícímu prostředí, ve němž se značky musí neustále snažit předvídat vyvíjející se potřeby a očekávání zákazníků.
Zatímco ostatní sociální sítě čelí otázkám důvěry a atraktivity, Instagram (č.44, 28,2 miliardy USD), aktuálně s více než 1 miliardou uživatelů po celém světě, se stal skokanem roku. Poskočil v žebříčku o 47 míst a hodnota jeho značky vzrostla o 95 %.
Lululemon, jógou inspirovaná značka sportovního oblečení, je druhou nejrychleji rostoucí značkou s meziročním růstem o 77 %. Její hodnota se vyšplhala na 6,92 miliardy USD.
Růstoví rekordmani jako Netflix (+65 %, č. 34, 34,3 miliardy USD), Amazon (+52 %, 315,5 miliardy USD) a Uber (+51 %, č. 53, 24,2 miliardy USD) odrážejí rychle se měnící svět řízený technologiemi, kde zákazníci kladou větší důraz na rozmanité zkušenosti se značkou.
David Roth, CEO The Store WPP EMEA a Asie a šéf BrandZ, k tomu uvádí:
„Výrazný nárůst hodnoty letošních top 100 značek je důkazem síly investic do rozvoje značek. Za tímto oslnivým údajem se skrývá úspěch, který plyne z nového fenoménu budování „ekosystémů značek“. Sledujeme posun od značek, které fungují v rámci jednotlivých produktových kategorií nebo oblastí služeb do nové éry velmi „disruptivních“ ekosystémů. Firmy musí pochopit hodnotu, kterou jim tento model může pro jejich značky přinést. Chtějí-li v budoucnu uspět, měly by si tento přístup osvojit.”
BrandZ Top 10 nejhodnotnější značky světa 2019
Bez ohledu na ekonomickou nejistotu provázející americká a čínská obchodní cla, hodnota značek světového žebříčku BrandZ Top 100 vzrostla za poslední rok o 328 miliard USD. Jejich kumulovaná hodnota tak činí zhruba 4,7 bilionu USD. To je srovnatelné s kumulovanou hodnotou HDP Španělska, Korey a Ruska.
Velký podíl této hodnoty pochází z technologických značek, jejichž kumulovaná hodnota nyní přesahuje 1 bilion USD. Jedná se například o nováčky Xiaomi (č.74, 19,8 miliard USD), značku čínských mobilních zařízení, která využívá internet věcí (IoT) k propojení chytrých zařízení a která v současnosti zažívá rapidně rostoucí poptávku v zemích jako jsou Rusko, Indie a Malajsie. Další čínská značka Meituan (č.78, 18,8 miliard USD), je technologická platforma, která je považována za disruptora kategorie. Zákazník zde nalezne cokoliv od dovážky jídla, rezervace pokojů, projížďky na koni až po vypůjčení kola. Také Uber využívá model ekosystému a expanduje do dalších oblastí, jako je dovážka jídla a další služby. Značka Haier (č.89, 16,3 miliardy USD), největší světová platforma domácích spotřebičů a IoT, zaměřuje své aktivity na vytvoření otevřeného ekosystému společně se svými zákazníky a partnery.
Doreen Wang, Kantar Global Head pro BrandZ, dodává:
„Fenomenální růst hodnoty značky Amazon o téměř 108 miliard USD za poslední rok je potvrzením faktu, že značky jsou stále méně připoutány k jednotlivým kategoriím a regionům. Hranice se rozpínají a technologie umožňují značkám jako Amazon, Google a Alibaba nabízet škálu služeb napříč širokým spotřebitelským spektrem. S využitím svých zákaznických zkušeností a expertízy přecházejí do oblasti služeb, kde si vytváří další prostor pro růst. Modely disruptivních ekosystémů se rozmáhají především v Asii, kde jsou spotřebitelé více technologicky zdatní a kde se značky zapojují do všech oblastí každodenního života lidí.”
Úspěch Amazonu je v něčem pouhým pokračováním trendu. Technologické značky vedou žebříček BrandZTM Top 100 od jeho prvního globálního uvedení v roce 2006, kdy na vrcholu stanul Microsoft.
Hlavní trendy letošního žebříčku BrandZ Global Top 100
|