Retail Summit 2016: IKEA láká Čechy na jídlo a ti jí jsou věrní
S největší konferencí věnovanou maloobchodu Retail Summit je spojena i soutěž Mastercard Obchodník roku. Letos ji již potřetí v řadě vyhrála IKEA. O způsobu podnikání a vizích nábytkářského řetězce hovořil na akci generální ředitel pro Česko, Slovensko a Maďarsko, Marek Feltl.
Nejprve dovolte malou číselnou rekapitulaci. IKEA je v České republice od roku 1991. Ve čtyřech obchodních domech a třech IKEA centrech pod značkou AVION je zaměstnáno na 1 500 zaměstnanců. Ti pracují ve prospěch 11 milionů návštěvníků, kteří tyto obchody ročně navštíví. Obrat činil za poslední účetní rok 8,5 miliardy korun.
Generální ředitel IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko, Marek Feltl, na Retail Summitu 2016.
Vize, mise a udržitelnost
Vizí IKEA je: „Vytvářet lepší každodenní život pro co nejvíce lidí.“ Takto velký úkol se snaží naplnit skrze prodej dostupného nábytku s dobrou funkcí a designem.
Zdroj: Prezentace Marka Feltla
Marek Feltl nicméně mluvil zejména o udržitelnosti. Ač je to pro mnoho značek jen populární heslo, IKEA se skutečně snaží environmentálně zodpovědnou politiku naplňovat. Plánem je, aby do roku 2020 čerpaly obchody IKEA elektrickou energii pouze z úsporných zdrojů. V České republice jsou zatím viditelné dílčí kroky. „V České republice jsme již realizovali několik dlouhodobých projektů a kampaní zaměřených na téma „Úsporná a šetrná domácnost“. V září letošního roku jsme přešli výhradně na LED technologii a sortiment a neprodáváme již žádné jiné druhy žárovek," uvedl Marek Feltl.
IKEA také klade důraz na práci s odpady. „V obchodních domech v ČR se vytřídí a posílá na recyklaci či znovu využívá již víc než 95 % odpadu a poškozeného nábytku. Také se snažíme dělat „z mála více“, tedy šetřit s přírodními zdroji a rozšířit používání recyklovaného materiálu a energie z obnovitelných zdrojů pří výrobě našich produktů," uvedla pro Marketing Journal PR specialista IKEA Zdeňka Pecková. V České republice také podporuje řetězec 300 škol v rámci programu „Ekoškola“, který vzdělává děti v oblasti životního prostředí.
Starost o komunity
Marek Feltl zdůraznil důležitost starosti o pro ni pracující lidi. Netýká se to jen vlastních zaměstnanců, ale i těch u dodavatelů. Pro ty byl již v roce 2000 zaveden etický kodex pro dodavatele (IWAY), jehož plnění je pravidelně auditováno.
Starost o komunity může mít ale i mnohem atraktivnější podobu. Od srpna do října 2015 IKEA žádala zákazníky, aby se ozvali se zájmem uspořádat společnou večeři pro obyvatele nových domů a bytů ve vybraných lokalitách. Jednalo se o okolí novostaveb v částech Brna, Prahy a Ostravy. O místa, kam se stěhují často mladé rodiny. K vlastní škodě spolu ale často nekomunikují.
IKEA pomohla svým vybavením a jídlem hostit celkem deset večírků pro stovky čerstvě přistěhovaných rodin. Cílem této akce bylo rozbít anonymitu těchto moderních sídlišť a přispět k tomu, aby si noví obyvatelé našli zároveň nové přátele. Data konání těchto večírků byla spojená s uvedením aktuálního katalogu nábytkářského řetězce. To, že si pohoštění lidé často kupují vybavení svých nových bytů, asi není třeba dodávat. Jde zkrátka o bohulibou akci, jež navíc posiluje značku a dává obchodní smysl.
IKEA je také dlouhodobým podporovatelem dětí. V rámci kampaně Plyšové hračky za vzdělání dá za každou koupenou hračku 1 euro na vzdělávací projekty dětí podporované organizacemi UNICEF a Save The Children. Tato iniciativa byla spuštěna před 12 lety a od té doby IKEA darovala touto cestou přes 90 milionů dolarů.
Jde přitom o hračky vytvořené dle návrhu dětí. Těch se sejde z celého světa skutečně velké množství. Letos se bude prodávat poprvé plyšová hračka podle kresby českého dítěte. Šestiletý Lukáš Kalík z Kladna uspěl s návrhem nazvaným Dvojptáček. Ten byl vybrán spolu s dalšími devíti z celkem 52 tisíc obrázků z celého světa. Do obchodů se dostane v listopadu tohoto roku.
IKEA láká zákazníky na jídlo
Žaludkem neprochází jen láska, ale i prodej nábytku. Marek Feltl uvedl, že prodej jídla tvoří v ČR až 7 % obratu řetězce. To je údajně větší podíl, než je tomu ve většině jiných zemí. Češi si zkrátka zvykli jezdit do IKEA na masové kuličky a jiné stálice tamního menu a při té příležitosti obvykle projdou i prostory se zbožím. Mnoho z těchto zákazníků patří mezi držitele věrnostní kartičky IKEA Family. Právě ti totiž generují mezi 65 % až 70 % obratu společnosti. IKEA dokazuje, že myslet na své zákazníky a pracovat s nimi i se širší komunitou se vyplatí. Odměnou je totiž věrnost, která se odráží i v obchodních výsledcích.