Tyčinka ROM se opět bije za Rumunsko: Bukurešť není Budapešť
Bukurešť není Budapešť, to je nové poselství kampaně rumunské tyčinky ROM. Tato značka má přitom se zvedáním národní hrdosti svoje zkušenosti. Kampaně ROM jsou vyhlášené. Například před 2 lety obdržela značka Grand Prix ze soutěže reklamní kreativity Cannes Lions za to, že tradiční obal této čokoládové tyčinky s rumunskou vlajkou vyměnila za vlajku USA a na jeden týden intenzivně propagovala „americký rebranding", aby pak vyhlásila, že to byl všechno vtip. Rumuni bránili svou zem i tradiční tyčinku a změnili tak její vnímání, byla opět cool.
Nyní se ROM vrhla na jinou národní bolístku. Mnoho cizinců si totiž plete hlavní město Rumunska, Bukurešť, s maďarskou Budapeští. Když v roce 1990 vystoupil na pódium před natěšené Rumuny Michael Jackson, zvolal k davu: „Hello Budapest!" Podobných faux pas se nicméně nejen velkým zahraničním hvězdám událo nespočet. Bod zlomu, který donutil marketéry pracující pro ROM k akci, byla událost z minulého roku, když 400 fanoušků španělského fotbalového klubu Athletic Bilbao neletělo na finále Evropské ligy s Atleticem Madrid do Bukurešti, ale do hlavního města Maďarska. Aby bylo tragičnosti situace učiněno zadost, oficiální uvaděč UEFA na začátku zápasu pozdravil hlasitým: „Hello Budapest."
Jak tento boj proti trapné záměně dvou metropolí sousedících států vypadá? Tradičně promyšlenou integrovanou kampaní, která nepostrádá vtip. V obou metropolích byly vztyčeny vtipné billboardy upozorňující na to, ve kterém městě se skutečně nacházíte. Byla vytvořena microsite BucharestNotBudapest.com, kde si můžete prohlédnout seznam nejslavnějších tragikomických záměn. Jen z hudebníků se spletli třeba Whitesnake, Metallica, Morcheeba nebo Lenny Kravitz. ROM nechce, aby další lidé končili ve státě „Wrongaria".
Proto také nabízí ke stažení doplňky prohlížečů Mozilla Firefox a Chrome, které při každém výskytu textu Bucharest přidá „not Budapest". K dispozici jsou i trička a další reklamní předměty. Velkou součástí je samozřejmě i provázání se sociálními médii. ROM povzbuzuje Rumuny, aby sdíleli své zkušenosti pod hashtagem #BucharestNotBudapest. Za kampaní opět stojí rumunský McCann Erickson a věříme, že naváže na velký úspěch těch předchozích. Třeba už jen díky geniálnosti textu v závěru videa zdůrazňujícího: „A pest is not a rest."
Kampaně ROM jsou známé tématy, které dokáží aktivizovat doslova celý národ. Na konci roku 2011 zabodovala tyčinka s kampaní bojující s předsudky vůči Rumunům. Ty se projevují i nápovědou nejčastěji hledaných termínů na Googlu. Před začátkem kampaně to vypadalo na největším světovém vyhledávači při zadání: „Romanians are," takto.
ROM proto vytvořil v rámci kampaně „Romanians Are Smart" stránku v rumunštině a angličtině, která usnadňovala vyhledávání předvolených termínů, které byly k Rumunům shovívavější. Cílem bylo do nápovědy dostat například to, že jsou Rumuni chytří.
Tento cíl se jim podařil, s odstupem času musíme konstatovat, že dokonce velmi - Google napovídá „Romanians are very smart". Bohužel natrvalo se všechny negativní nápovědy vytlačil nepodařilo, takto vypadá dnešní stav.
Zdroj: BucharestNotBudapest.com, www.mirror.co.uk