Experiment: Jak falešní influenceři vydělávají na nevědomosti značek
Influencer marketing je jedním z nejrychleji rostoucích typů propagace a podle průzkumu jen v roce 2017 byla investována jedna miliarda dolarů do propagace pomocí Instagram influencerů. A s tím, jak se rozvíjejí značky, tak influenceři na sociálních sítích (ať začínající nebo už známí) usilují, o sponzorské dohody. Bohužel ale ne každý úspěšný influencer je skutečný.
Evan Asano v roce 2011 založil agenturu Mediakix, která se zaměřuje právě na influencer marketing. „V průběhu let jsem byl svědkem nárůstu klamavých praktik a chtěl jsem na ně upozornit. Zmíněné praktiky jsou velmi bezohledné a pohybují se od zneužívání algoritmu pods od Instagramu k nákupu falešných follwerů, až po vytváření zcela falešných osobností a účtů,” uvedl Asano.
Aby se uvedený problém dostal na světlo, vytvořili v agentuře Mediakix dva falešné účty Instagram influencerů. Prvním z nich je falešný účet Calibeachgirl310. Ten obsahuje fotografie modelky z Los Angeles a druhý představuje amatérskou fotografku a cestovatelku Wanderingggirl, jejíž účet je naplněn volně stažitelnými snímky ze zajímavých turistických destinací.
Cílem experimentu bylo ukázat, jak snadné je vytvořit falešný účet, a dokázat, že je možné, aby tyto účty získaly placenou spolupráci s obchodními značkami prostřednictvím marketingových platforem.
Nicméně vytvořením falešných účtů tento experiment neskončil. Pomocí dostupných online služeb, agentura nakoupili followery pro oba účty (přibližně 50 000 a 30 000 falešných followerů). Poté oba zaregistrovali na marketingových platformách a ucházeli se o spolupráci na kampaních, které značky zveřejňovaly.
Celkově agentura utratila 300 a 800 dolarů za falešnou podporu obou účtů, ale už během pár týdnů oba účty získaly od značek produkty a finanční podporu v hodnotě 500 dolarů.
Je sice těžké rozeznat, jestli influenceři mají skutečné followery, nebo ne, ale rozhodně to není nemožné. V loňském roce agentura Mediakix vyhodnocovala profily několika influencerů kvůli potenciální spolupráci a všimla si, že jedna žena dosáhla dvojnásobného počtu followerů během jediného týdne.
Nicméně rychlý nárůst followerů není jediným ukazatelem toho, jestli za ně influencer zaplatil. Podezřelé také bylo, že téměř všechny příspěvky z Instagramu byly sponzorovány a po bližší kontrole se dosah jejích příspěvků díky falešnému navýšení followerů ztrojnásobil. A právě toto jednání představuje nejnovější formu reklamního podvodu postihujícího inzerenty a značky, které se dnes snaží pracovat se zástupci sociálních médií.
Podle webu Emarketer se v loňském roce investovalo 570 milionů dolarů do spolupráce s influencery na Instagramu. A pokud jakékoliv procento z této částky jde falešným uživatelům, tak se jedná o obrovskou sumu.
Jedná se o nejnovější inzertní podvod podobný nekalým praktikám, které postihují reklamní prostor pro zobrazení. Pro značky a inzerenty, co chtějí využívat influencer marketing, bohužel vzestup falešných engagementů na Instagramu představuje velkou komplikaci, která nemá snadné řešení.
Některé služby a platformy sice nabízejí automatickou detekci toho, zdali někdo využívá falešné followery, na základě algoritmů. Nicméně tyto nástroje by měly být považovány za jeden z mnoha faktorů pro ověření influencera. K nim by se mělo přidat i ověření historie výkonnosti jeho kampaní a samozřejmě také práce s influencery s prokazatelnými záznamy svých aktivit.