Facebook opět přitvrzuje v ochraně soukromí uživatelů. Tentokrát se zaměřil na FB pixel
Mark Zuckerberg prožívá tento týden perné dny během slyšení před americkým kongresem, ale jeho kolegové ve Facebooku rozhodně nezahálejí. Po zprávách z minulého týdne, ve kterých se vysvětlilo dočasné omezení využívání emailových kontaktů k tvorbě Custom a Lookalike Audiences, nyní došlo k další úpravě podmínek týkajících se tohoto pro marketéry velmi užitečného nástroje. Tentokráte se Facebook zaměřil na sběr dat o uživatelích, kteří z Facebooku prokliknou na webové stránky či mobilní aplikace třetích stran.
Sbírání dat o tom, co uživatelé Facebooku dělají na vašem webu, je jedním ze základních nástrojů současného online marketingu a Facebook se vždy snažil, aby jeho nástroje uměly o uživatelích získat co nejvíce užitečných informací. S informováním uživatelů o sběru jejich dat si příliš hlavu nelámal, stejně jako s přílišnou regulací toho, k čemu a jak marketéři tato data dále využívají. Víceméně jedinou povinnost, která navíc spíše než od Facebooku pocházela ze strany Google a EU, byla tzv. Cookie lišta na webu. Ta uživatelům oznamovala, že „Tato stránka využívá cookies pro optimalizaci výkonu a marketing.“ Ani V případě následných remarketingových reklam pak Facebook více zajímala nezávadnost vašeho sdělení z hlediska etiky, rasové a jiné tolerance a případných sexuálně či jinak závadných materiálů. O to, jak pracujete s daty nasbíraných na vašem webu, už se Facebook příliš nestaral.
To se ale nyní změní. Ať už je to v důsledku probíhajících afér s nedostatečenou ochranou soukromí uživatelů Faecbooku, nebo kvůli blížícímu se GDPR, v Podmínkách pro sledování konverzí a vlastní okruhy uživatelů z webu nebo mobilní aplikace se objevily minimálně tři nové body, kterým by měli marketéři věnovat pozornost.
Použitím funkcí a nástrojů pro sledování aktivity uživatelů Facebooku na vašich webových stránkách či v mobilních aplikacích souhlasíte mimo jiné s následujícími podmínkami:
„Souhlasíte a potvrzujete, že jste (vy nebo vaši poskytovatelé dat) uvedli přímé a dostatečně nápadné oznámení a získali od uživatelů nezbytný souhlas se sběrem, sdílením a použitím dat událostí prostřednictvím Facebook nástrojů. Takové oznámení musí obsahovat minimálně tyto informace:
1) V případě webů jasné a nápadné upozornění na každé webové stránce, na které se Facebook nástroje používají. Toto upozornění musí odkazovat na jasné vysvětlení, (a) že třetí strany včetně společnosti Facebook mohou využívat soubory cookie, webové signály a podobné úložné technologie ke shromažďování nebo získávání informací z vašich webů a jiných míst na internetu a že tyto informace mohou využívat k poskytování služeb měření a zacílení reklam, (b) jak se uživatelé mohou od shromažďování a využití informací pro cílení reklam odhlásit a (c) kde může uživatel takovou volbu provést (například uvedením odkazu na stránku http://www.aboutads.info/choices a http://www.youronlinechoices.eu/)."
Současná podoba vaší cookie lišty už tak pravděpodobně nebude stačit. Nejde jen o samotnou textaci Cookie lišty, ale také o to, že souhlas s využíváním poskytnutých dat musí být aktivní. Nebude tedy stačit, aby uživatel lištu na webu viděl a bez jakékoliv reakce ji zavřel. Musí na webu opravdu odkliknout, že s využitím svých dat souhlasí.
Není ale nutné vytvářet lištu, která vám zabere celou spodní třetinu stránky. Stačí, když do ní umístíte odkaz na jinou stránku na vašem webu, kde budou výše uvedené informace dostatečně jasně podrobně uvedeny. Text cookie lišty pak může vypadat třeba takto:
„Používáme technologie, jako jsou soubory cookie, abychom mohli přizpůsobovat obsah a reklamy, poskytovat funkce sociálních médií a analyzovat provoz na webu. Informace o vašem používání webu také sdílíme s našimi důvěryhodnými partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýz. [Podrobnosti – odkaz na vaše zásady soukromí.]“
„2) V případě aplikací jasný a nápadný odkaz, který je snadno dostupný v nastavení aplikace nebo zásadách ochrany soukromí nebo z jakéhokoli obchodu či webu distribuujícího vaši aplikaci a který odkazuje na jasné vysvětlení, (a) že třetí strany včetně společnosti Facebook mohou z vaší aplikace a jiných aplikací shromažďovat nebo získávat informace, které mohou využívat k poskytování služeb měření a zacílených reklam, a (b) jak a kde se uživatelé mohou odhlásit od shromažďování a využití informací pro cílení reklam."
Stejná pravidla jako pro webové stránky platí i pro mobilní aplikace. Pouhý souhlas se zpracováním a využitím osobních údajů o aktivitě či poloze zařízení k marketingovým a dalším účelům ale stačit nebude. Uživatel by měl mít kdykoliv možnost, přečíst si podmínky znovu. Není ale nutné mít všechna pravidla a podmínky uvedené přímo v aplikaci – svému účelu opět bohatě postačí odkaz na vaše webové stránky.
„3) V jurisdikcích, které k ukládání souborů cookie nebo jiných informací a přístupu k nim na zařízení koncového uživatele vyžadují informovaný souhlas (mimo jiné v Evropské unii), musíte ověřitelným způsobem zajistit, aby koncový uživatel poskytl nezbytný souhlas před tím, než pomocí Facebook nástrojů aktivujete na Facebooku ukládání souborů cookie nebo dalších informací a přístup k nim na zařízení koncového uživatele. (Návrhy, jak implementovat mechanismus souhlasu, najdete v průvodci Facebooku získáním souhlasu s používáním souborů cookie na webech a v aplikacích.)"
Kromě toho, že uživatele na sběr osobních údajů upozorníte, musíte mu také dát „možnost volby“ – tedy umožnit mu tento sběr informací zakázat. Jak to udělat? Způsobů je více, Facebook sám doporučuje čtyři základní:
- Můžete poskytnout vlastní možnosti, jak lze zakázat s reklamou spojené použití dat shromážděných pomocí souborů cookie.
- Pokud používáte pluginy nebo pixely třetí strany, můžete uvést odkaz na zásady soukromí nebo mechanismy vyjádření souhlasu zavedené danou třetí stranou.
- Můžete uživatele nasměrovat na ovládací prvky dostupné v prohlížeči nebo zařízení, kterými lze soubory cookie zablokovat nebo omezit sledování reklam.
- Můžete využít oborový zdroj, který poskytuje možnosti spojené se soubory cookie, například nástroje poskytované organizacemi DAA, DAAC a EDAA.
Kompletní znění upravených Podmínek pro sledování konverzí a vlastní okruhy uživatelů z webu nebo mobilní aplikace naleznete přímo v Business Manageru. Vzhledem k aktuálnímu dění ale můžeme předpokládat, že tato aktualizace nebude tou poslední a další zpřísnění zásad ochrany soukromí uživatelů budou brzy následovat.
Kam dál?
Minulý týden Facebook oznámil, že u Custom Audiences vytvořených na základě emailových adres bude nutné mít od cílených kontaktů souhlas se zpracováním osobních údajů pro tvorbu vlastního facebookového publika.