Facebook v Q2: Tržby ve výši 1,81 miliardy dolarů překonaly předpoklady
Facebook představil své hospodářské výsledky a jedná se o čísla, které předčila o více než 10 % očekávání analytiků. V druhém čtvrtletí (Q2) tohoto roku dosáhl na tržby 1,81 miliardy dolarů. Čistý zisk přitom činil 333 milionů dolarů. 88 % z tržeb přichází z reklamy. Nejzajímavějším faktem ovšem je, že z tohoto objemu peněz je už 41 % z mobilní platformy. Na Facebooku je 1 milion aktivních inzerentů. Dle CFO Davida Ebermana je průměrná cena reklamy o 13 % vyšší ve srovnání s předchozím čtvrtletím.
Asi nejpřehlednější souhrn grafů vztahující se k hospodářským výsledkům Facebooku v Q2 vytvořila Jolie O'Dell. Ty nejzajímavější využijeme v článku, celou prezentaci najdete případně zde. Níže jsou grafy znázorňující vývoj kvartálních tržeb od roku Q2 v roce 2011. Druhý graf ukazuje, jak důležitý je pro Facebook trh v Kanadě a USA – tržby z něj převyšují ty evropské a asijské dohromady.
Úspěch mobilní platformy je téměř pohádkovým příběhem z prostředí byznysu. Když Facebook vstupoval na burzu v květnu 2012, jeho mobilní příjmy tvořily nulu. Snaha změnit to byla největším úkolem do budoucna. Mark Zuckerberg také při představení nynějších výsledků zdůraznil: „Práce, kterou jsme udělali na tom, aby Facebook poskytoval ten nejlepší mobilní zážitek, vykazuje dobré výsledky a poskytuje nám solidní základ do budoucna." Počty aktivních mobilních uživatelů jsou na setrvalém růstu. Měsíčně se jedná o 669 milionů denně aktivních a 819 měsíčně aktivních uživatelů.
Stále stoupá i počet uživatelů obecně, těch měsíčně aktivních je 1,15 miliardy, denně aktivních pak 699 milionů. Platí přitom opět, že Facebook může nyní růst především na „dalších trzích", které jsou z pohledu příjmů na uživatele méně atraktivní. Grafy ukazují, jak jsou uživatelé rozdělení geograficky. Na územích označených jako „zbytek světa" (zahrnuje především Afriku, latinskou Ameriku a Austrálii) je 346 milionů měsíčně aktivních uživatelů, v Asii jich je 346 milionů. Přitom platí, že v méně rozvinutých ekonomikách je menší penetrace smartphonů, což omezuje i možnosti mobilní reklamy. I uživatelsky méně početné oblasti v Evropě, USA a Kanadě ovšem dokážou stimulovat výrazný růst mobilních příjmů.
Mark Zuckerberg se dále snažil vyvrátit zprávy o tom, že Facebook přestává oslovovat teenagery. Dle něj je ovšem v USA počet uživatelů v kategorii náctiletých téměř saturován a v tomto segmentu už není příliš kam růst. Těžko říct, zdali se dají zmíněné varovné zprávy vyvrátit bez dlouhodobějších statistik o počtu strávených minut na Facebooku u teenagerů. Jejich podstata totiž byla, že mladí na FB nadále chodí, jen jim prostě nepřijde tolik cool - je pro ně sociální povinností. Dostupná jsou data o strávené době u všech uživatelů. Jen v červnu strávili uživatelé na modré sociální síti 20 miliard minut – v průměru více než 17 minut denně na uživatele. I tak Facebook není radno podceňovat. Překonává očekávání analytiků a sám Zuckerberg přiznal, že růst mobilní platformy trumfnul i jeho optimistické předpoklady.
Zdroj: techcrunch.com, www.engadget.com, www.forbes.com, www.businessinsider.com