Inovativní propagace v retailu nedá slevu zadarmo

21. 1. 2016 | Petr Michl, Kateřina Tauchenová
Jak skutečně zaujmout pozornost zákazníků v obchodech? Nedávejte jim slevu zadarmo. Aby si jí vážili, musí si ji zasloužit. A díky gamifikaci je to může i bavit.

Blíží se Retail Summit 2016, největší konference věnovaná maloobchodu ve střední Evropě. I z toho důvodu se navracíme k prezentaci, co měl během loňského ročníku přední slovenský odborník na digitální marketing Peter Šebo. Ten ve své prezentaci shrnul retailové aktivace a kampaně, které se v posledních let vyznačovaly tou největší mírou inovací a kreativity. Podívejte se na ně.

 

Propadávající se podlaha v obchodě North Face jako impuls k účasti v soutěži, který nezklame


V pop-up obchodě North Face
v Jižní Koreji se sesunula podlaha a zákazníkům nezbylo nic jiného než lézt po stěnách.

Podlaha zákazníkům doslova odjela pod nohama, a nezbylo jim tak nic jiného než se chytnout lezeckých chytů na stěnách. Pod podlahou se objevilo polstrované doskočiště, doprostřed místnosti ve velké výšce sjela bunda od North Face, na obrazovce se mezitím objevila výzva: „Skoč si pro ni. Máš na to 30 vteřin."  Podívejte, kolika lidem se do půl minuty podařilo vyšplhat dostatečně vysoko a odrazit se tak, aby při pádu bundu skutečně strhli.

 

Soutěže jsou často nudné, s příliš jednoduchými úkoly nebo nedostatečnou pobídkou k akci. North Face dokázal ve svém Pop-up obchodě nejdříve vybudit u zákazníků sebezáchovné pudy a s nimi i adrenalin. Ochota skočit si pak pro bundu se nalézala doslova sama.

Soutěž o slevu rozběhala návštěvníky obchodních center

Jistou dávku fyzické námahy museli pro získání slevy vyvinout i zákazníci guatemalského řetězce Meat Pack, nejoblíbenějšího obchodu se sportovní obuví v zemi. Hojně používaná je i jeho mobilní aplikace. Právě tu Meat  Pack ve spolupráci s agenturou Saatchi and Saatchi využil k uspořádání soutěže, která by se klidně mohla jmenovat „Doběhni si pro svou slevu“.

Mobilní aplikace s využitím GPS zobrazila uživateli upozornění na slevu ve chvíli, kdy vstoupil v rámci daného obchodního domu do krámů s botami značek jako Puma, Adidas či Nike, které se prodávají také v Meat Pack. Zpráva obsahovala nabídku slevy na nákup, jež začínala na skvělých 99 % procentech z ceny. Byl v tom ale háček. Výše slevy se každou vteřinu snižovala o jedno procento. Jednoduše řečeno, zákazník dostal tak vysokou slevu, jak rychle byl schopen si pro slevu do obchodu doběhnout. Každé využití slevy v určité výši se navíc automaticky sdílelo na facebookový profil daného uživatele, což nejen rozšířilo povědomí o akci, ale navíc v lidech probudilo přirozenou soupeřivost a touhu doběhnout do obchodu nejrychleji ze všech.

Sprint za slevou nakonec absolvovalo více než 600 lidí, kteří se díky této promo akci nerozpakovali doslova utéct od konkurence. Nejrychlejší z nich si vyběhal snížení ceny o celých 89 %.

 

Jmenuje se skříň nebo postel v katalogu stejně jako vy? Gratulujeme, máte 50% slevu!

Micasa je největším řetězcem obchodů s nábytkem ve Švýcarsku – po celé zemi má 24 prodejen. Mnoho jeho produktů je nazváno lidskými jmény – není tedy problém najít v katalogu postel Tomáš, lampu Marlene nebo stůl Tina. A právě těchto shod jmen se rozhodla společnost využít při propagaci nového katalogu. Každý, kdo si zakoupí produkt se stejným jménem, jako je to jeho, na něj dostane 50 % slevu. Akce byla doplněna billboardy, online reklamou a také televizními spoty, které s nadsázkou ukazují, co všechno jsou lidé teoreticky schopni udělat, aby zmíněnou padesátiprocentní slevu dostali. A co byste udělali vy? Převlékli se za ženu, nebo si třeba našli novou přítelkyni?



Bankovní lekce z upřímnosti

Předchozí příklady ukazují, že slevu umí dát každý. Uměním je spíše dát ji tak, aby si to lidé zapamatovali a měli zájem si ji zasloužit. Tento příklad ukazuje, že často pomůže mluvit pravdu a umět si ze sebe udělat legraci.  Reklamy na banky a finanční instituce jsou obecně pěkná nuda. Nemít spoty od AirBank, vlastně bychom na našem trhu ani nic narušující obvyklá klišé neměli. Hráče, který chce dělat věci jinak, mají i ve Skandinávii. Banka Nordnet operující v Dánsku, Finsku, Norsku a Švédsku uveřejnila sérií spotů, které dávají na odiv transparentnost finanční instituce víc než originálním způsobem.

Hlavní postava reklam bez okolků přiznává: Jsem herec a dostal jsem 8 tisíc dolarů, abych vám řekl, jak je Nordnet skvělý ve srovnání s jinými bankami. Vybrali si mě, protože sem pohlednější než skutečný CEO společnosti a vypadám v obleku úspěšně."  Po krátké pochvale podřízené sedící u počítače dodává:  „A teď procházím touto moderní kanceláří, kde si dám kávu s dalším hercem, kterého jsem předtím nikdy nepotkal."  Přitom se samozřejmě oba zasmějí jako staří známí. Může se vám to zdát přitažené za vlasy. Otevřená hra Nordnetu i v tom, jak se dělají reklamy, ale skvěle podtrhuje claim Welcome To Transparent Banking".

Další spoty pak mají kratší stopáž, která se vždy vejde do 20 vteřin. I zde se ovšem vyskytnou povedené momenty. Třeba, když herec za chůze kancelářskou chodbou sebevědomě přiznává: ... jsem tu, abych vám řekl, že Nordnet je nejlepším místem na světe pro vaše úspory i investice."   Přitom ho okřikne hlas režiséra mimo záběr: Ne, to nemůžete říkat. Musíte říct "jedno - z - nejlepších"."

 

Chcete získat ještě více inspirace k podpoře prodeje? Navštivte letošní ročník Retail Summitu 2016. Ten se uskuteční ve dnech 1.-3. 2. 2015 v pražském Clarion Congress Hotelu. K hlavnímu tématu akce zvyšování hodnoty obchodu se vyjádří více než 120 řečníků a panelistů, reprezentujících všechny klíčové typy hráčů maloobchodního trhu – výrobce i prodejce, potravináře i dodavatele non-food kategorií, tradiční kamenné obchodníky i špičkové reprezentanty e-commerce. Detailní program konference je k dispozici na konferenčních stránkách Retail Summit 2016.


Štítky dokumentu: Podpora prodeje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: