Je smutný a sám. Král Burger King bloudí depresivně ulicemi
Reklama pro lidi z reklamek. Tak mnozí nazývají spot Burger Kingu, který byl vysílán během Super Bowlu. 45 vteřin na něm přežvykoval Whopper již dlouho zesnulý umělec Andy Warhol. U diváků totálně propadl. Nová reklama od Burger Kingu, která na to reaguje, je ta nejosamělejší věc, kterou jste kdy viděli.
Nejprve se vraťme k Warholovi. Popartová ikona byla zvyklá vzít běžné věci a udělat z nich ceněné umění. Zatímco pro úzkou skupinu lidí může být plechovka Campbellovy polévky úžasným uměleckým počinem vypovídajícím o konzumerismu Ameriky, na Super Bowl se dívalo 98 milionů lidí, mezi kterými pravděpodobně nepřevládají návštěvníci galerií. Video s Warholem žvýkajícím Whopper nebylo žádným zmrtvýchvstáním vytvořeným s pomocí CGI efektů. Warhol takové čtyři a půl minuty dlouhé video v roce 1981 natočil a Burger King k němu sehnal práva. Z celkové stopáže využil prvních 45 vteřin, a během komerčních přestávek se tak na diváky tři čtvrtě minuty díval podivně vyhlížející bělovlasý pán.
V agentuře David Miami se možná v průběhu přenosu plácali po zádech. Co si budeme povídat, přesvědčit k něčemu takovému klienta je umění samo o sobě. To, co za umělecké dílo pravděpodobně považuje jen zlomek diváctva finálového klání NFL, bylo přetransformováno v reklamu. A navíc pěkně drahou. 30 vteřin se prodávalo letos v průměru za 5,3 milionu, čistě dle stopáže tak tento fórek mohl stát něco k 8 milionům dolarů. Jistě, je to něco, o čem budou chtít slyšet junioři v agošce za dlouhých party večerů i po letech. Nejsme si ale jistí, že byli spokojení i v Burger Kingu, když viděli, jak tento spot dlí na samém chvostu Ad Meteru, žebříčku oblíbenosti reklam vysílaných během Super Bowlu.
Reakce BK i David Miami na tuto situaci je nicméně obdivuhodná. V zachmuřeném spotu bloudí král jako maskot značky ulicemi. To, že mu nikdo na širém světě nerozumí (dokonce ani pes si s ním hrát nechce), dokresluje píseň All By Myself v pozadí. To, co představuje světlo naděje na konci tunelu, vám prozrazovat nebudeme. Podívejte se sami.
Burger King je značka, která svou propagaci zakládá na odvaze a ochotě jít tam, kam by se jiní neodvážili. Agentura David Miami stojí za nespočtem skvělých kampaní a celá řada z nich je spojená s Burger Kingem. Jinými slovy: má mnoho zásahů do terče, poslední střela ovšem letěla mimo a to pořádně. Klient ji i přes pěkně drahou chybu podržel a navíc jí pomohl přijít s kreativním řešením, které reaguje na neúspěch fórem zachraňujícím tvář Burger Kingu i agentuře. Kéž bychom viděli takové partnerství v dobrém i ve zlém častěji.
Tip redakce:
Reklamy Burger Kingu nejsou v posledních týdnech jen smutnou podívanou. Značce dlouhodobě jde zejména pošťuchování s konkurenty a nejvíce to se strýčkem Ronaldem McDonaldem. Před dvěma týdny využila soudní rozhodnutí, které povoluje v EU využívat slovo Big Mac i jiným značkám než McDonald's, včetně těch ze segmentu fast-foodu.
Švédská pobočka Burger Kingu vytvořila nové menu s názvy hamburgerů, které jsou všechno, jen ne Big Mac. V nabídce zákazníci našli burgery s názvy jako „Anything but Big Mac“ (Cokoliv, kromě Big Mac), Burger Big Mac Whished It Was“ (Burger, jímž by si Big Mac přál být), „Like a Big Mac, But Actually Big“ (Jako Big Mac, ale doopravdy velký) a „Big Mac-ish But Flame-Grilled of Course“ (Jako Big Mac, ale samozřejmě grilovaný na ohni).
Právnici McDonald's pravděpodobně zaúřadovali, a tak bylo video s reakcemi zákazníků při objednávání těchto položek již smazáno. Přesně to ale ukazuje, jací jsou v Burger Kingu střelci. Na této konkrétní kampani měl jistě podíl Iwo Zakowski zodpovědný za marketing značky v Evropě. Přečtěte si článek, kde rozebírá strategii i nejúspěšnější kampaně: od šprýmů na účet McDonald's přes sociální experimenty na pobočkách až po využití fotografií jejich restaurací, co chytly plamenem od grilu, na printových reklamách.