Kávu pijí denně dvě třetiny lidí. Nejsilnějším inzerentem v této kategorii je 'značka vyzyvatel'
Kávu, nebo čaj? Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ČR ve věku 18 až 64 let ukázalo, se na toto dilema dotázalo. A zjistilo, stejně jako v nedávném výzkumu agentura Nielsen, řadu informací spojených s tím, jak Češi tento nápoj konzumují.
Pro srovnání – pití čaje je ještě o něco oblíbenější. Kávu pijí více než 4/5 lidí.
Pětina z nás si pravidelně dopřává dva a více šálků kávy denně, přičemž desetina dokonce tři a více. Zhruba pětina je naopak v pití kávy střídmější a pije ji spíše příležitostně.
Velmi podobné závěry týkající se konzumace alespoň jedné kávy denně přináší i výzkum společnosti Nielsen.
Ta přidává i informace ohledně „kávových abstinentů“. Obecně v české populaci jich je 9 %. Mezi lidmi ve věku 15–24 let ale kávu vůbec nepije 15 %, ve skupině 55 a více let jsou to naopak pouze 4 %. Hlavním důvodem, proč někteří Češi kávu vůbec nepijí, je její chuť – ta vadí 59 % kávových abstinentů. Pro třetinu je důvod ten, že její konzumaci nepovažují za nijak prospěšnou, a 21 % po ní není dobře (např. na žaludek nebo na tlak). 15 % kávu nepije, protože za ni nechtějí utrácet peníze.
Naopak nejčastějším důvodem pro pití kávy je její chuť, uvedlo to 71 % respondentů, kteří aspoň někdy kávu pijí. 50 % ji pije ze zvyku, u nejmladších respondentů (15–24 let) je to ale pouze 27 %. V této věkové skupině je nejčastějším důvodem k pití kávy společenská příležitost (69 %), která je v obecné populaci až na pátém místě (42 %) za relaxem (49 %) a zvýšením soustředěnosti (49 %).
Dle studie STEM/MARK mají rituál spojený s pitím či s přípravou kávy častěji ženy a lidé ve věku 18-44 let. Nejčastějším rituálem je ranní káva na probuzení (13 %). Podobné množství lidí si potrpí na konkrétním způsobu přípravy kávy (typ kávovaru/kávy). Dalším hezkým momentem spojeným s pitím kávy je pochutnání si na nějakém sladkém zákusku. Pro někoho pak pití kávy představuje dobu po obědě či dobu odpočinku, nebo si k ní zapálí cigaretu.
Lidé si nejčastěji vychutnají kávu doma, na návštěvě nebo v práci či ve škole. V kavárně/cukrárně si ji častěji dávají ženy, lidé s vysokoškolským vzděláním a s vyšším příjmem domácnosti. Obvykle
v nich jejich návštěvníci vypijí 1-4 šálky za měsíc (56 %). Zhruba polovina návštěvníků kavárny má svoji konkrétní oblíbenou. Většina kávových fanoušků by také ocenila, kdyby jim někdo z blízkých daroval voucher na odběr kávy ve vybrané kavárně/cukrárně.
Výzkum Nielsenu se ptal mírně jinak. Nikoliv na: „Kde pijete kávu,“ ale přímo na místo nejčastěji spojené s pitím kávy. Tento způsob odhaluje stejné trendy, ale zároveň i to, že pití kávy v kavárně či na návštěvě je na prvním místě jen u malého zlomku lidí. Češi pijí kávu nejčastěji doma (63 %). Necelá čtvrtina (24 %) ji nejčastěji pije v práci nebo ve škole. Pouze 5 % si kafe nejčastěji dává v kavárně či restauraci, na návštěvě potom 4 %. Opět je zde ale značný rozdíl v chování skupiny 15 až 24 let – pro tuto věkovou skupinu je totiž pití kávy v kavárně či restauraci běžnější (26 %) než v práci či škole (20 %).
U kávy lidé nejčastěji preferují vyrovnanou chuť hořkosti a kyselosti, případně se přiklánějí k hořké oproti kyselé. Lidé, kteří sledují, jaký druh kávy pijí a kteří upřednostňují vyrovnanou chuť, častěji volí i vyrovnaný poměr Arabiky a Robusty. Více jsou ale případně nakloněni Arabice, vyznačující se naopak kyselejší chutí.
„Většina z nás si ráda vychutná alespoň jeden šálek kávy denně. Nejčastěji ráno, z pohodlí domova, kde si ji připravíme ve svém oblíbeném kávovaru či jiném přístroji na přípravu kávy. Ve výběru kávy podle chuti máme jasno, zůstává ale otázkou, jak moc se vyznáme v jejích konkrétních typech,“ shrnuje Zuzana Rabochová ze STEM/MARK.
Inzerce v segmentu kávy
Mezi firemními značkami ze segmentu kávy byla dle monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen za rok 2023 (leden–prosinec) nejsilnější značka L’OR, která umístila reklamu v hodnotě 237 milionů korun. Na druhém místě byla značka JACOBS s ceníkovou hodnotou inzerce* 155 milionů korun. Třetí v pořadí bylo Tchibo s reklamou za 77 milionů korun. Hodnoty odpovídají ceníkovým cenám inzerce.
Porovnejte tyto výsledky se stejným měřením za leden až říjen 2022.
Značka L’OR je v pozici vyzyvatelezavedenějších brandů typu Jacobs nebo Tchibo a meziročně výrazně navýšila své investice. Z TOP 5 pak ve vzájemném srování vypadly lokální „low-endové“ značky Jihlavanka a Perla.
Zdroje: Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 507 osob ve věku 18-64 let reprezentující českou internetovou populaci proporčně podle pohlaví, věku, nejvyššího dosaženého vzdělání, kraje a velikosti obce bydliště. Šetření probíhalo v termínu od 26. do 29. února 2024.
Výzkum společnosti Nielsen by proveden formou online sběru na vzorku tisícovky respondentů z Českého národního panelu starších 15 let.