Nebezpečný UX fail. Neodbytné reklamy přes celý displej se začínají objevovat i v autech
Zdroj Reddit
Co patří mezi nejrušivější prvky při prohlížení webu? Jednoznačně to jsou různé formy pop-up reklamy, zejména pak té ve videoformátu. Nyní se zdá, že toto peklo z mobilních displejů a monitorů laptopů přechází také na displeje na přístrojových deskách automobilů.
Dle několika příspěvků na Redditu se tak děje v USA u některých vozů Jeep. Ty patří spolu se značkami Chrysler, Fiat, Citroën, Peugeot a Opel do koncernu Stellantis. Je tu tak reálná hrozba, že podobná forma reklamy může brzy postihnout i řadu dalších značek.
Recipienti této inzerce na Redditu sdíleli, že se jim reklama na prodlouženou záruku objevila na středové obrazovce. Její text zněl:
„Zakupte si klid na duši
Plány FlexCare Extended Care Premium jsou továrně podporovány a nabízejí vám klid na duši v případě mechanické poruchy. Stiskněte tlačítko „Volat“ pro rozhovor se specialistou. Počet najetých mil na tachometru musí být méně než 36 000 mil, abyste mohli zakoupit.“
Tento text je doplněný volbami dalšího postupu „Bluetooth telefonát“ a „OK“, což je dost matoucí nabídka, při níž není zřejmé, co „OK“ znamená. Křížku v pravém horním rohu si nemusí všimnout každý.“
Posts from the assholedesign
community on Reddit
Přitom právě „křížek“ je prý to, co radili na zákaznickém oddělení jako jedinou cestu, jak se reklamy zbavit. Při kliknutí na OK je reklama pronásledovala a objevila se znovu pokaždé, když zastavili.
Mluvčí Stellantisu přitom potvrdil Jasonu Torchinskému z oborového média Autopian, že jde o skutečnou reklamu. Opakované objevování se této reklamy pak prý jde na vrub „dočasné softwarové chyby“.
Auta napojená online na zákaznické systémy nesou nejen „marketingová rizika“
Automobilky obecně hledají způsoby, jak získat od majitelů jejich aut více peněz v průběhu celé životnosti vozů. Mnoho modelů je prodáváno s relativně nízkou marží s tím, že zisky přijdou na servisních prohlídkách v autorizovaných servisech, jež jsou obvykle nutné pro zachování trvání různých podob záruk. S rozvojem elektromobility se závady spojené s mechanickým opotřebením budou pravděpodobně snižovat. Některé automobilky zkoušejí využití „infotainment systémů“ vozů připojených k internetu k nabídce dalších služeb, nebo dokonce k podmiňování využívání některých funkcí auta.
K tomuto tématu mluvili i další komentující ve zmíněném Reddit vlákně. „Měl jsem zákazníka s BMW X3. Při jízdě se objevilo upozornění, že je třeba provést výměnu brzdové kapaliny (v závislosti na počtu najetých kilometrů/stáří). Pak by (systém) vypnul rádio a zavolal nejbližšího prodejce BMW, aby si rezervoval schůzku… Je to nastavení, které se dá vypnout. Volá pouze v případě, že je telefon spárovaný se systémem. Ale byli to starší manželé a netušili, jak to vypnout. Teď jsme jim to (v nastavení auta, pozn. red.) zakázali. Vrátili se k prodejci na svolávací akci a ti šmejdi to zase zapnuli,“ uvedl jeden z nich.
Právě BMW přitom patří mezi značky, které jsou popsanými tendencemi dodatečné monetizace zákazníků nechvalně proslulé. V roce 2022 podmínila na některých trzích možnost využití již ve voze instalovaného systému na vyhřívání sedaček za předplatné, v USA ve výši 18 dolarů a ve Velké Británii za 15 liber měsíčně. Zejména kvůli velmi negativní publicitě byla tato podmínka v roce 2023 zrušena.
Zdroj: BMW, Verge
Své doplňkové služby podmíněné předplatným také zrušily Ford a Cadillac, zatímco Tesla zpoplatňuje bez výrazného odporu zákazníků vylepšenou konektivitu i funkci samořiditelného auta (Supervised Full Self-Driving).
Studie společnosti McKinsey předpovídala už v roce 2016, že mobilita na vyžádání a služby založené na datech by mohly do roku 2030 přinést tržby ve výši cca 1,5 bilionu dolarů ročně. Služby datové konektivity by do té doby mohly představovat přibližně 450 až 750 miliard dolarů ročně.
Z tohoto pohledu jsou reklamy (minimálně na služby samotné automobilky) na displejích vozů pravděpodobně nastupujícím zlem, kterému se řidiči aut nevyhnou. Vzhledem k tomu, že řada automobilek bere jako svou formu CSR i sponzorování reklam varujících před někdy až fatálními následky používání telefonů při řízení, měly by se dvakrát zamyslet i nad formátem reklamních sdělení v infotainment systémech automobilů. Míra otravnosti a opakovaného vyskakování pop-upů známá z webu je na displejích aut něčím jasně nežádoucím a také potenciálně nebezpečným.
Zdroje: Reddit, Autopian, The Register, Tesla, McKinsey