Nová sekce Facebook News má přinést uživatelům kvalitní zpravodajství a vydavatelům finanční kompenzaci
Facebook přichází s testovací verzí Facebook News. Nová zpravodajská sekce má uživatelům nabídnout spolehlivé a vysoce personalizované zprávy od více než stovky vydavatelů, kterým hodlá Facebook za jejich obsah dokonce platit. Kompletní seznam sice společnost nezveřejnila, ale na stránkách, kde svou novinku představila, najdete prestižní jména jako The Wall Street Journal, Time, The Washington Post, BuzzFeed News, Bloomberg, Fox Business, Business Insider, NPR a mnoho dalších.
Facebook News budou fungovat v samostatné záložce mimo news feed, neměly by ale snížit distribuci mediálního obsahu přímo v něm. Kladou si za cíl pokrýt co nejširší tematický okruh a nabídnout uživatelům zprávy, které je skutečně zajímají. Jejich personalizace bude probíhat na základě zpráv, které v minulosti četli, sdíleli, lajkovali a sledovali. Pro přehlednost jsou vydavatelé rozděleni do čtyř základních kategorií podle charakteru zpráv – obecné, lokální, tematické a „různé”. Na konkrétní témata se společnost zeptala na začátku roku samotných uživatelů Facebooku. Speciálního průzkumu se zúčastnilo více než 100 tisíc Američanů a nejvíce požadovali kategorie zábava, zdraví, podnikání a sport. Za nedostatečně pokrytá témata uživatelé průzkumu označili také vědu a techniku.
Hlavním tahákem by však měly být tzv. Today's Stories (Dnešní příběhy), které sestavuje speciální tým novinářů a informují uživatele o tom nejzásadnějším, co se během dne stalo. Na blogu Facebooku se o novince rozepsali Campbell Brown, který zastává ve společnosti pozici vice president of global news partnerships, a Mona Sarantakos, produktová manažerka zpráv. V příspěvku uvedli, že se uživatelům budou i nadále zobrazovat zprávy v rámci news feedu. Speciální sekce zaměřená na zpravodajství však podle jejich slov „dá lidem větší kontrolu nad příběhy, které vidí, a možnost prozkoumat širší škálu zpravodajských zájmů přímo v aplikaci Facebook.“ Ačkoliv bude vhodné zprávy volit i nadále algoritmus na základě zájmů uživatele, oba zdůraznili, že si je společnost vědoma jeho nedostatečnosti a akcentovali důležitost lidského faktoru (zejména při výběru zmiňovaných Today's Stories).
Novinka od Facebooku bude disponovat také ovládacími prvky, díky kterým bude mít čtenář možnost skrýt články, vydavatele i sekce, které jej nezajímají, a naopak si zobrazovat témata, která Facebook vyhodnotí jako pro nej nejvhodnější. Každý bude mít také možnost předplatit si zprávy od určitých vydavatelů.
Vydavatelé, kteří se chtějí stát součástí Facebook News, musí splňovat několik kritérií. Musí se zaregistrovat jako zpravodajské stránky a řídit se pokyny vydavatelů společnosti. Zároveň musí disponovat „dostatečně velkým publikem“ a je jim zakázáno zveřejňovat dezinformace, nenávistné projevy nebo jiná porušení komunitních standardů Facebooku.
Přichází konečně spravedlivá odměna pro vydavatele?
Sekce Facebook News je odpovědí na dlouholeté stížnosti vydavatelů, které se v EU již zhmotnily ve směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu, zejména pak v článku 11. Dodejme, že jde zatím jen o řešení v paragrafech, nikoliv v realitě. Stejné hlasy se ale ozývají i v USA a jejich zjednodušená interpretace zní: dáváme obsah, kvůli kterému k vám chodí lidé, chceme podíl na zisku z reklam na vaší platformě.
Přesně to ale v minulosti u Faceboobu slibovaly tzv. Instant Articles uvedené v roce 2015, aby byly do dvou let opuštěny i těmi neoptimističtějšími médii.
Dle zdrojů portálu ReCode by nyní peníze měla dostávat některá média dávající svůj obsah do sekce Facebook News a může se prý jednat až o smlouvy na 3 miliony dolarů na 3 roky, jiná média ale prý zaplaceno nedostanou a odměnou jim má být jen další kanál pro získání návštěvnosti.
Facebook už mnohokrát sliboval vydavatelům bohatství a dosah, když budou následovat určité rady. V roce 2015 proběhl také velký příklon k videu a velké redakce začaly upřednostňovat dražší audiovizuální obsah vytvářený přesně tak, aby vyhovoval publiku na Facebooku. Později se ukázalo, že informace o zhlédnutí videí Facebook v mnoha případech nafoukl o 150 až 900 %. V roce 2017 nicméně změnil algoritmus, aby ztížil pozici virálních videí v news feedu, aby se krátce čas sledování videí snížil o celé 2 minuty na uživatele. Tento krok ale extrémně zasáhl i videa médií, včetně zpravodajských.
Příklon Facebooku ke Skupinám a konverzacím přátel na začátku roku 2018 pak snížil poměr zpravodajského obsahu v News Feedu o pětinu (z 5 % na 4 %). Refferal traffic z Facebooku výrazně klesal a zdrojem číslo jedna pro návštěvnost médií se stal opět Google. U některých médií poklesl dosah až extrémně. Slate například přišel o 87 % návštěvnosti z Facebooku.
Zdroj: Slate
Facebook na svém blogu říká: „Facebook News byly vytvořeny s cílem přiblížit uživatele k příběhům, které ovlivňují jejich životy. Budeme se i nadále učit, poslouchat, zlepšovat je a rozšiřovat. Doufáme, že toto naše úsilí pomůže udržet skvělou novinařinu a posílí demokracii.” Důvěra médií, včetně výše zmíněných velkých jmen, v tato slova je poměrně překvapivá. Do značné míry jsou ale v postavení rukojmích, co nemohou o mnoho řádů silnějšímu hráči říct ne a prostě vyzkouší další pokus, který v sobě skrývá naději na dodatečný zdroj příjmů financování poctivé žurnalistiky. Co jiného jim také zbývá?
V současné chvíli probíhá testování Facebook News dostupné pro několik set tisíc uživatelů v USA.
Zdroje: facebook.com/news, techcrunch.com, theverge.com, newsroom.fb.com