Nové logo Slacku vzbuzuje posměch. Lidé v něm vidí svastiku
Platforma pro týmovou spolupráci Slack představila nové logo. Slavností fanfáru na Twitteru následovala nevole uživatelů. Některým se logo prostě nelíbí, jiní argumentují tím, že ke kýženému zjednodušení nedošlo, ostatní se nezdráhají své „vidiny“ nakreslit a sdílet. Zkušení grafici práci agentury Pentagram Design odsuzují. Takto fatální chybu by si prý neměl dovolit ani úplný začátečník. Někteří totiž v logu vidí svastiku – symbol se silně negativní konotací.
... pic.twitter.com/cQAOH37RE7
— Christian Dakota (@codydohertyy) 16. ledna 2019
Co vidíte?
Jak dlouho musíte na logo koukat, abyste viděli kapky (vody)? A co kachničky? A co kachničky, které si užívají trochu nemravné zábavy?
These ducks sure know how to have fun!
A jak dlouho musíte koukat, abyste viděli pánské přirození? A co teprve svastiku? Tato „představa“ se dokonce tak „zalíbila,“ že se logu už začalo přezdívat „penis swastika“ (překlad netřeba, pozn. red.).
I know people at Slack, and I know they're smart, capable and caring people. But once you hear "swastika made of dicks" it's kind of over for the new logo.
Ano, uživatelé pustili uzdu fantazii. Jsou tady i tací, kteří vidí logo Google Photos nebo Microsoftu. Slack chtěl přitom jen zjednodušit logo staré, které prý kombinovalo příliš mnoho barev a dalo se tedy snadno pokazit. Na vysvětlenou ve svém blogu firma dodala:
„Naše první logo bylo vytvořeno ještě předtím, než jsme firmu otevřeli. Bylo charakteristické a hravé, … Bylo nesmírně jednoduché ho pokazit. Jedenáct různých barev – když jste jej dali na barevné pozadí nebo pod špatným úhlem, vypadalo příšerně. A to nás bolelo.“
Ač jsou reakce na nové logo ještě bolestivější, social media tým Slacku se drží.
We appreciate the feedback! We know change is hard, but we're hoping as things settle things will become comfortable again.
Už samotný proces tvorby mohl naznačit blížící se „neštěstí,“ nikdo si ale (zjevně) nevšiml.
Průzkum pro tvorbu loga „do křížku“. Převzato od agentury Pentagram.
Uživatelé Twitteru jsou však tvrdí, a školácké chyby neodpouští:
Oh, Slack. Everyone knows that you have to be careful to avoid swastikas when doing a 4-element pinwheel logo, but there’s one right there in the negative space! How was this one even proposed with a straight face??
Rebranding je jednou z nejtěžších marketingových disciplín – podobně nebezpečný je i repositioning. Značka vždy riskuje, že ztratí své zákazníky – že dojde k dezinterpretaci, nebo že příliš radikální změna odradí věrné zákazníky. Někdy je ale rozruch kolem „nepovedené“ kampaně ku prospěchu věci. Přeci jen se komentáře šíří internetem, média píší své „kritické“ články a o značce se nakonec mluví ve velkém a zdarma. Mnohdy to chce jen ničeho se nebát a vydržet bezprostřední kritiku. Možná to tak berou i ve Slacku. „Kachní hlavy“ v jejich novém logu totiž v jiných interpretacích symbolizují „synonymum odvahy“.
Kam dál?
Logo změnila i společnost Mastercard. Odstranila z něj název firmy a chce se zařadit mezi ikonické značky, které zákazníci poznají i bez textu. Za jeho novou podobou stojí také společnost Pentagram.