Prezidentští kandidáti na Facebooku - co mají dělat a co ve skutečnosti dělají?
Na začátku roku 2013 budeme poprvé volit prezidenta České republiky prostřednictvím přímé volby. Pro politiky, kteří mají o funkci zájem, to znamená nastartovat kampaně, sehnat dostatečnou podporu pro oficiální zařazení mezi kandidáty (od 50 tisíc podpisů občanů České republiky s právem volit nebo od 20 poslanců či 10 senátorů) a přesvědčit občany o tom, že právě oni by měli být novou hlavou našeho státu.
Těch, kteří oznámili svoji touhu dostat se na Hrad, je už celá řada. Jak kandidáti oslovují své voliče? V době sociálních sítí se vyplatí totiž nejen investovat do balonků a autobusu, ale i do sciích sítí. Uchazeči o vlastní portrét ve školních třídách se mohou inspirovat v Americe, kde přímá volba prezidenta není žádnou novinkou. Facebook má pro americké politiky speciální stránky a tým lidí, kteří se zaměřují na to, jak politici pracují s Facebookem a poskytují jim i užitečné a osvědčené tipy, jak největší sociální síť správně a efektivně používat.
Mezi základní doporučení patří používání fotek. A to ve větším než malém množství. Klidně u každého příspěvku. Díky fotografiím se zvyšuje zapojení uživatelů. Stejně tak patří ke zlatým pravidlům propagace na Facebooku i pravidelnost v přispívání. Doporučení postovat příspěvek alespoň jednou až dvakrát denně se drží i americký prezident Barack Obama.
Dalším tipem politického facebookového týmu je příspěvek ve večerních hodinách. Mezi devátou a desátou hodinou večer je podle volebního Facebook týmu dobrá doba na oslovení uživatelů a potenciálních voličů.
Politikům je doporučováno i používání otázek k oslovování a aktivnímu zapojení fanoušků. Oficiální prohlášení se sice občas snesou, ale mnohem více zajímají uživatele Facebooku zákulisní informace. Plusové body přináší i osobní komunikace.
Facebook nabádá i k využití reklamy na největší sociální síti - osloví tak více uživatelů. Toho využil den po oficiálním zahájení sběru podpisů pod svou kandidaturu na prezidenta Vladimír Dlouhý. Reklamu na Facebooku propagující jeho kandidaturu má i Miloš Zeman.
Jiří Dientsbier svoji kampaň teprve rozjíždí, na Facebooku je od června, ale jeho tým přispívá poměrně často. Chybí zde však osobní zapojení. Takto to skoro vypadá, že na své oficiální volební stránky na Facebooku Jiří Dientsbier ani nezavítá.
Pochvalu si naopak zaslouží Jan Fischer. Jeho Timeline profil sahá až do roku 1951. Příspěvky jsou sympatické, doprovázené obrázky oficiálními i ze zákulisí. Snadno se dá rozlišit, které příspěvky jsou od Fisherova realizačního týmu a které od něj. Pracuje i s videem, ale počet fanoušků mu nestoupá tak raketově jako u facebookového profilu Vladimíra Franze. Modrý kandidát na prezidenta nasbíral přes 13 tisíc fanoušků za rekordně krátkou dobu. Jeho komunikace na Facebooku je dobře zvládnutá a setkává se s dobrým ohlasem. Poradit by ale potřebovala jedna z posledních kandidátek na prezidentskou kancelář Klára Samková.