První analýza Reakcí ve vztahu k českým značkám: Jaké emoce u uživatelů převládají?
Zavedení Reakcí na Facebooku bylo v poslední době jednoznačně nejvýraznější změnou na této sociální síti. Můžeme se sice přít o to, zda to byl krok správným směrem či nikoliv, ale jednu věc jim upřít nemůžeme. Reakce nám dávají možnost hlouběji analyzovat emoce fanoušků stránek, a to je rozhodně užitečná věc. Vůbec první analýzu Reakcí na českých facebookových stránkách zveřejnila společnost Zoomsphere. Jaké Reakce u českých uživatelů převládají?
Automobilové společnosti
Celých 91% všech reakcí na stránkách automobilových společností je formou LIKE. Druhou nejoblíbenější reakcí je LOVE. U grafu níže i u všech ostatních obrázků na ně klikněte pro zvětšení.
A jaké konkrétní posty vyvolaly nejvíce jednotlivých emocí? Zajímavé je, že příspěvky společnosti Škoda získaly prvenství ve všech kategoriích emocí. Tedy až na Reakci ANGRY – tu uživatelé nejčastěji použili u postu značky Hyundai.
Banky
Oblíbená značka auta může být pro hrdého vlastníka doslova jeho láskou, proto se dala větší výskyt srdíček předpokládat. U bank ale byla očekávání spíše opačná. Přesto získalo 92.6% všech Reakcí zaběhnuté tlačítko LIKE. I zde je navíc druhou nejčastější emocí LOVE.
Nejvíce lajkovaným postem se stal ten od Wüstenrot Česká republika, který nesouvisí s bankovními službami, ale s Velikonocemi a volným dnem. Pozitivní je, že kladné emoce si ale můžou získat i produktové příspěvky. Aplikace České spořitelny, Friends, umožňující třeba vyrovnat účet za oběd i bez znalosti čísla účtu vašeho Facebook přítele, si vysloužila 60 WOW.
Mobilní operátoři
Stejně kontroverzní jako bankovní sektor mohou být pro mnoho lidí i mobilní operátoři. Jak v hodnocení uživatelů dopadli oni?
Stejně jako u výše zmíněných bank, i zde docela překvapivě dominuje LIKE, který sesbíral 92.4% všech reakcí. Zajímavé je, že na druhém místě se umístily Reakce typu HAHA, což svým způsobem potvrzuje příklon našich mobilních operátorů k vtipné formě komunikace, na čemž se nejvíce podílel Vodafone.
Vzhledem k poměrně masivní (a nutno uznat, že i vtipné) kampani propagující neomezené volání od Vodafonu asi nikoho nepřekvapí, že nejvíce „lajků“ si získal právě post o keckách. Vodafone získal prvenství i v počtu Reakcí LOVE, HAHA a SAD – smutné smajlíky ale uživatelé přidávali k aprílovému postu o „konci kecek v Čechách“, tudíž tento ukazatel nelze brát úplně vážně. Nejvíce WOW a ANGRY pak získalo O2 – naštvané smajlíky si vysloužilo u svého postu o tiskové konferenci k 02 Sport, která se měla věnovat ožehavému tématu vysílacích práv na fotbalová utkání, kvůli kterým O2 čelí dlouhodobé kritice.
Politické strany
Pokud považujeme banky a mobilní operátory za kontroverzní segment, co jsou pak politické strany? I tady je poměrně přirozené očekávat vlnu negace u každého postu. Jaká je ale realita?
Skeptická očekávání se potvrdila a dokonce i samotná dominance LIKE Reakce je zde nižší než v předchozích případech a to konkrétně 85.4%. Na pomyslném třetím místě pak můžeme vidět nemalý počet ANGRY reakcí a to celých 7450.
A jak dopadl rozbor na úrovni postů?
Nejvyšší počet lajků získal post TOP09 zachycující Miroslava Kalouska a Karla Schwarzenberga při vyvěšování tibetské vlajky během návštěvy Čínského prezidenta. Deset tisíc palců nahoru je přitom velmi vysoké číslo i v porovnání s ostatními analyzovanými kategoriemi – nejoblíbenější příspěvek Škodovky se nedostal ani na polovinu tohoto čísla. O tom, že fanoušci TOP09 jsou na Facebooku velmi aktivní, svědčí i nejvyšší počet dalších emocí – konkrétně LOVE, WOW a SAD. Nejvyšší počet naštvaných Reakcí si vysloužil post strany Úsvit Tomia Okamury a nejvíce lidí pobavil post ODS utahující si z kauzy Čapí hnízdo.
Digitální agentury
V rozboru reakcí nesmí chybět ani analýza příspěvků digitálních agentur, které by měly umět pracovat s emocemi nejlépe.
I v jejich případě tlačítko LIKE dominuje, a to v poměru 95.3%. České agentury jsou ale dle reakcí velmi nekonfliktní - neobjevila žádná Reakce ANGRY a jen jednoho smutného smajlíka, které si z neznámého důvodu vysloužil příspěvek Social Sharks o reklamách na YouTube. Pokud se už fanoušci agentur rozhodnou využít jiné tlačítko než LIKE, volí většinou LOVE, a to nejčastěji u obsahu agentur Bubble, Symbio a Sun Marketing.
Největší počet LOVE ale získala agentura Ogilvy PR, to díky opravdu ležérnímu pojetí casual friday v podání account managera Alana Ostárka.
„LIKE dominance je skutečně nepřehlédnutelná. Není to ale nic, co by kohokoliv opravňovalo Reactions odsoudit jako nepovedený záměr. LIKE je prostě výchozí Reakce a to zavdává celé dominanci a zároveň to dává větší hodnotu ostatním emocím. LOVE ani ANGRY se nedává z rutiny nebo ze slušnosti. V těchto Reakcích nám lidé skutečně něco sdělují. Skoro se mi chce říct, že posty bez Reakce Love, Haha, Angry nebo Sad, nebyl úspěšný," komentuje výsledky analýzy ředitel Zoomsphere Jakub Mach.